Uw zoekacties: Gemeentebestuur van Haarlemmermeer (Gemeente Haarlemmermeer)
x7003 Gemeentebestuur van Haarlemmermeer (Gemeente Haarlemmermeer) ( Noord-Hollands Archief )
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

7003 Gemeentebestuur van Haarlemmermeer (Gemeente Haarlemmermeer) ( Noord-Hollands Archief )
Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen
Zoektips!

Wildcards kunnen het zoeken vergemakkelijken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.

Meer zoektips vindt u hier.

 
 
Inleiding
Deze deelinventaris van het archief van de vroegere gemeentesecretarie van Haarlemmermeer omvat de periode 1946-1979. De keuze voor deze periode is bepaald door het feit dat het secretariearchief tot en met het jaar 1945 reeds geheel geïnventariseerd is. Vanaf 1980 wordt het archief van de gemeente geordend in 10-jaren blokken. Vanwege de omvang van het secretariearchief 1946-1979, ruim 300 meter, is de inventarisatie door drie archiefmedewerkers, allen in bezit van het diploma Voortgezette Vorming Archiefbeheer (VVA), gelijktijdig ter hand genomen. ledere archiefmedewerker vervaardigt zelfstandig een deelinventaris. Het te beschrijven archief is daartoe verdeeld in de volgende blokken: VNG codegroep .07 en .08; de codegroep -1.7 en de codegroep -1.8. De inventarisatie van het archief is versneld ter hand genomen, aangezien de op handen zijnde nieuwe archiefwet bepaalt dat overheidsarchieven na een periode van twintig jaar openbaar dienen te zijn. In de praktijk betekent het dat de archieven dan geïnventariseerd dienen te zijn en ontdaan van alle te vernietigen stukken. Na inventarisatie wordt het archief overgebracht naar de archiefbewaarplaats en is het archief openbaar.
Het deel van het secretariearchief, dat tot de codegroep -1.7 behoort, is inmiddels geïnventariseerd. Deze toegang is het resultaat van deze inventarisatie. Bij de aanvang van de inventarisatie had dit deel een lengte van circa 63 meter. Na vernietiging en beschrijving bleef hiervan 32 meter over.
Als leidraad voor de indeling van deze inventaris is uitgegaan van de basisarchiefcode van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, aangezien het archief was geordend volgens deze code.
De beschrijvingen van de in deze inventaris voorkomende dossiers zijn zo kort mogelijk gehouden, zonder evenwel aan duidelijkheid in te boeten. Aanduidingen als dossier of stukken betreffende geven geen meerwaarde aan de beschrijving en zijn daarom weggelaten. Ook het benoemen van de materiële vorm (band, deel, omslag) is achterwege gebleven.
Inventaris
1. Belastingen
2. Openbare orde
3. Openbare zedelijkheid
4. Openbare gezondheid
5. Openbare veiligheid
6. Waterstaat
Kenmerken
Datering:
1946-1979
Periode documenten:
1946-1979
Omvang:
32,00
Openbaarheid:
gedeeltelijk openbaar
Opheffing openbaarheidsbeperking:
toestemming gemeentearchivaris
Vestiging voor raadplegen:
Hoofddorp, Raadhuisplein
Gebruiksinformatie:
Deelinventaris (VNG code -1.7) in band 7003 inv. nrs. 1-1199. Inv. nrs. 640, 857 ontbreken. Bij een aantal inv. nrs. zijn beperkende bepalingen ten aanzien van de openbaarheid gesteld. De deelinventaris heeft alleen betrekking op belastingen, openbare orde, openbare zedelijkheid, openbare gezondheid, openbare veiligheid en waterstaat. Het archief van het Gemeentebestuur van Haarlemmermeer over de periode 1946-1979 is ingedeeld in drie delen met elk een eigen deelinventaris als toegang. Als leidraad bij deze indeling in drie delen is uitgegaan van de basisarchiefcode van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
De registers van de burgerlijke stand (inv. nr. 64): geb. akten, 1945-1979, huw. akten, 1946-1979 en overl. akten, 1963-1979, zijn nog bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente Haarlemmermeer. Bij de registers van de burgerlijke stand zijn beperkende bepalingen ten aanzien van de openbaarheid gesteld. De geb. akten zijn pas na 100 jaar openbaar, huw. akten na 75 jaar en overl. akten na 50 jaar. De registers van de burgerlijke stand zonder beperking op de openbaarheid zijn op microfiches (m.u.v. overl. akten, 1945-1962) te raadplegen in de studiezaal van de gemeente Haarlemmermeer, locatie Hoofddorp, Raadhuisplein. In de studiezaal van het Noord-Hollands Archief, locatie Jansstraat zijn de huwelijksbijlagen, 1856-1922, op microfilms te raadplegen. De huwelijksbijlagen, 1923-1932, zijn in origineel aan te vragen in de studiezaal. Voor het raadplegen van de huwelijksbijlagen is het nummer van de huwelijksakte nodig.
Wilt u zien welke gegevens al online beschikbaar zijn, raadpleeg dan de landelijke website WieWasWie.nl of kijk op www.noord-hollandsarchief.nl/ik-zoek/mijn-voorouders.
Gemeente:
Haarlemmermeer
Licentie:
Categorie:
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS