Uw zoekacties: Memories van Successie kantoor 's-Hertogenbosch, 1818 - 1927

559 Memories van Successie kantoor 's-Hertogenbosch, 1818 - 1927 ( Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC) )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Wat zijn Memories van Successie ?

Een memorie van successie is een overzicht van de baten en lasten van een nalatenschap. Deze werd sedert 1818 opgemaakt omdat over een erfenis door de erfgenamen belasting moest worden betaald.
De memories bevatten de volgende gegevens: de naam van de overledene, zijn/haar overlijdensdatum, plaats van overlijden, overzicht van het bezit aan onroerend goed (met kadastrale gegevens), na(a)m(en) van de erfgena(a)m(en), woonplaats van de erfgena(a)m(en), datum van testament, naam van de notaris bij wie het testament is opgemaakt.
Om enig idee te krijgen van de vermogenspositie van je voorouders kun je daarom gebruik maken van de memories van successie.
Let op dat de gegevens omtrent een testament niet altijd worden vermeld en dat de memoriedatum niet altijd correspondeert met de overlijdensdatum.

Wettelijk kader

Op 27 december 1817 trad de zogenaamde 'Wet tot het heffen eener belasting onder den naam van regt van successie' in werking. In deze wet werd geregeld dat over de nalatenschappen van inwoners van Nederland belasting betaald moest worden. Ontvangers werden belast met het opmaken van een overzicht van de baten en lasten van een nalatenschap: de memorie van successie.
Noord-Brabant werd ingedeeld in 19 kantoren, te weten Bergen op Zoom, Boxmeer, Breda, Eindhoven, Grave, Helmond, 's-Hertogenbosch, Heusden/Werkendam, Sint-Oedenrode/Veghel, Oirschot, Oosterhout, Oss, Oudenbosch/Roosendaal, Tilburg, Waalwijk en Zevenbergen. Elk kantoor bestreek een aantal gemeenten.
Beperkingen van de memories van successie

Van sommige personen is geen memorie van successie opgemaakt. Vererving in de rechte lijn werd in 1817 namelijk vrijgesteld van de heffing, evenals alles wat geërfd werd uit een nalatenschap waarvan het saldo niet meer bedroeg dan 300 gulden. Pas in 1878 kwam er een inhoudelijke wijziging van de regeling tot stand: in het vervolg zouden ook nalatenschappen in rechte lijn aan het recht van successie onderworpen zijn, mits het saldo groter was dan 1000 gulden. Vanaf dit jaar kunnen in de memories gedetailleerde gegevens worden aangetroffen.

Voorlopers

De voorlopers van de memories van successie waren de ordonnanties op de successiebelasting, van 1806 – 1817. Deze ordonnanties bevatten veel van de gegevens die ook zijn vermeld in de memories van successie. De locatieaanduiding van de ordonnanties is Brabant, omdat de belastingambtenaren toen rondreizend waren. In de tijd van de memories hadden ze een standplaats zoals hierboven is vermeld.

Kenmerken

Datering:
1818-1927
Vindplaats origineel:
BHIC 's-Hertogenbosch
Categorie: