Uw zoekacties: Hinderwetvergunningen Arbeidsinspectie in 2e District Breda,...

299 Hinderwetvergunningen Arbeidsinspectie in 2e District Breda, geordend op hinderwetvergunningen per gemeente,1890 - 1960 ( Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC) )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Taak: de arbeidsinspectie werd ingesteld in 1890 en had tot taak controle op de naleving van bepalingen in diverse wetten die werkomstandigheden van werknemers regelden (onder andere Arbeidsomstandighedenwet 1889, Arbeidswet 1919, Veiligheidswet 1934, Steenhouwerswet 1921, Huisarbeidswet 1933, Rijtijdenwet 1936). Voor 1940 lag het accent meer op werkzaamheden in de politionele sfeer, na 1945 kwam dat meer en meer te liggen op het scheppen van goede werkverhoudingen in de ondernemingen.

Literatuur: F.F.J.M. Geraerdt, De Hinderwetbescheiden, 1811-1952 ('s-Gravenhage, 1988).

Rijksarchief in Noord-Brabant, 1996
Aanwijzingen voor de gebruiker

Kenmerken

Datering:
1890-1960
Vindplaats origineel:
BHIC 's-Hertogenbosch