Uw zoekacties: Rijkswaterstaat, 1974-1990
x1819 Rijkswaterstaat, 1974-1990 ( Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC) )
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

1819 Rijkswaterstaat, 1974-1990 ( Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC) )
Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen
 
 
Inleiding
Historie

De oorsprong van Rijkswaterstaat ligt in de Franse tijd. In 1798 werd het Bureau voor den Waterstaat opgericht. In 1848 werd de naam veranderd in Rijkswaterstaat en tot op de dag van vandaag is deze naam onveranderd gebleven. Als taken kreeg Rijkswaterstaat: de aanleg, het beheer en het onderhoud van rivieren, kanalen, waterkeringen, wegen en droogmakerijen; het oppertoezicht op de waterschappen en het verrichten van onderzoek. Nog steeds zijn dit de belangrijkste kerntaken van Rijkswaterstaat.

In de jaren 50 en 60 van de 20ste eeuw groeide Rijkswaterstaat in hoog tempo. Na het herstel van de oorlogsschade aan de infrastructuur kwam de Watersnoodramp van 1953, die leidde tot het Deltaplan. Rijkswaterstaat leidde hiervan de uitvoering. Door de groeiende welvaart kwamen er steeds meer auto’s op de weg en moest Rijkswaterstaat in hoog tempo bouwen aan een net van autosnelwegen. Eind jaren 60 kwamen nieuwe uitdagingen op Rijkswaterstaat af. Verkeersveiligheid werd een maatschappelijk vraagstuk. Milieuvervuiling nam fors toe. Toenemende recreatie en zorgen om de natuur zorgden voor aanpassing van het beleid. De eerste computers deden hun intrede op kantoor, bij de centrale bediening van bruggen en sluizen en bij het regelen van het (weg-) verkeer.

Vanaf de jaren ’70 veranderde de verhouding tussen overheid en maatschappij structureel. Hoewel de kerntaken gelijk bleven, veranderde de rol van Rijkswaterstaat. Van bouwer naar beheerder. Rijkswaterstaat is niet langer allesbepalend in infrastructurele werken, maar steeds meer medespeler samen met de markt en de burgers.

Organisatie

In de jaren 70 en 80 is er sprake van een aanpassing van de organisatiestructuur binnen Rijkswaterstaat. De reorganisatie heeft voor de regionale directies, waaronder Rijkswaterstaat Directie Noord-Brabant, door concentratie van kennis en talent in droge en natte hoofdafdelingen, geleid tot grotere specialisaties. De gestage opbouw van de bedrijfseconomische- en bestuurlijk- juridische functies draagt bij tot verdere specialisatie. De functionele organisatievorm brengt een daarin aangepaste wijze van werken met zich mee (directieteam- projectorganisatie) die steeds meer ingang vindt.

Ook de buitendiensten, de districten en rayons, ontkomen niet aan een ingrijpende reorganisatie. Eind jaren 80 bestaat de Rijkswaterstaat Directie Noord-Brabant uit de Centrale Directie in ’s-Hertogenbosch, de Dienstkring Autosnelwegen ’s-Hertogenbosch, de Dienstkring Autosnelwegen Breda en de Dienstkring Autosnelwegen Heeze. Deze dienstkringen hebben als hoofdtaak het beheer en onderhoud van de hun toegewezen kunstwerken, objecten en rijkswegen. Het beheer en onderhoud van de kanalen en rivieren binnen het beheersgebied van Rijkswaterstaat Directie Noord-Brabant wordt verzorgd door de Dienstkring Waterwegen Wilhelminakanaal te Tilburg en de Dienstkring Zuid-Willemsvaart te ’s-Hertogenbosch. De Scheepvaartdienst is verantwoordelijk voor de bediening van de sluizen en bruggen en het toezicht op het scheepvaartverkeer en de exploitatie van de veren over de Bergsche Maas.

Korte samenvatting van de dossiers

De overgebrachte dossiers van Rijkswaterstaat Directie Noord-Brabant geven een overzicht van de handelingen in de periode van 1974 – 1990. Duidelijk is daaruit de toename van het wegverkeer te herleiden. Veel dossiers gaan over de planning, uitbreiding en verbetering van bestaande en realisering van nieuwe rijkswegen. Ook het toenemende milieubesef wordt zichtbaar in de dossiers over milieu- en natuuronderzoeken. De omlegging van de Zuid-Willemsvaart rond Helmond begint vorm te krijgen.


Inventaris
Kenmerken
Vindplaats origineel:
Locatie Den Bosch
Categorie:
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS