Uw zoekacties: Staatsbosbeheer, terreinbeheerder Noord-Brabant, 1961 - 1988
x1214 Staatsbosbeheer, terreinbeheerder Noord-Brabant, 1961 - 1988 ( Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC) )
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

1214 Staatsbosbeheer, terreinbeheerder Noord-Brabant, 1961 - 1988 ( Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC) )
Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen
 
 
Inleiding
Van oktober 1988 tot en met maart 1997 functioneerde binnen Staatsbosbeheer de regio Rivierenland. Haar kantoor had deze regio voor het grootste deel van haar bestaan in het Brabantsche Heesch.
De archiefbestanddelen die in deze lijst zijn opgenomen zijn oorspronkelijk gevormd door het tot 1988 functionerende 'Terreinbeheer van het Staatsbosbeheer in de provincie Noord-Brabant'. Ze zijn door Rivierenland gebruikt bij het objectbeheer. Het is de bedoeling dat het in deze lijst opgenomene uiteindelijk samen met de rest van het archief van 'Terreinbeheer van Staatsbosbeheer in de provincie Noord-Brabant' in een inventaris zal worden opgenomen.
Bij Staatsbosbeheer was het de gewoonte om officiële notariële akten gescheiden van het objectdossier in de kluis op te bergen. Niet de naam van de objecten, maar van de kadastrale gemeente waarop het perceel ligt staat op de aktes vermeld. Omdat de kadastrale gemeentes in het regiogebied nogal groot zijn, liggen er vaak meerdere objecten op hun grondgebied. Daarnaast overschrijden nogal wat objecten de kadastrale grenzen. Hierom is ervan afgezien om de betreffende akten bij de objectdossiers 'terug te voegen'. Dit was een te tijdrovend werk geweest.
De originele aktes zijn daarom apart van de objectdossiers chronologisch geordend. In de objectdossiers zitten eventueel nog bewaarde kopieën van de aktes, het aankoopvoorstel, een eventueel bewaard gebleven motivatie en in een aantal gevallen een kadastrale situatietekening.

Rijksarchief in Noord-Brabant, 1998
Aanwijzingen voor de gebruiker
Inventaris
Kenmerken
Vindplaats origineel:
Locatie Den Bosch
Categorie:
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS