Uw zoekacties: Aan- en Afvoertroepen (AAT)
x528 Aan- en Afvoertroepen (AAT) ( NIMH / Nederlands Instituut voor Militaire Historie )
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

528 Aan- en Afvoertroepen (AAT) ( NIMH / Nederlands Instituut voor Militaire Historie )
Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen
 
 
Aanvraag- en citeerinstructie
De collectie dient in de studiezaal van het NIMH als volgt te worden aangevraagd:
Collectie: Aan- en Afvoertroepen (AAT)
Toegangsnummer: 528
Bij het citeren van stukken in publicaties dient men de vindplaats ten minste eenmaal volledig en zonder afkortingen te vermelden, vervolgens kan volstaan worden met een verkorte titel.
Volledig:
Nederlands Instituut voor Militaire Historie, Den Haag, Aan- en Afvoertroepen, Toegang 528, inventarisnummer. ...
Verkort:
NIMH, AAT, 528, inv. ...
A. Inleiding
De Aan- en Afvoertroepen (AAT) vormden na de Tweede Wereldoorlog een regiment en dienstvak van de Koninklijke Landmacht. Dit regiment gold als de voortzetting van het vooroorlogse Korps Motordienst en is in 2000 samen met het Regiment Intendancetroepen opgegaan in het Regiment Bevoorradings- en Transporttroepen als onderdeel van het Dienstvak Logistiek. De taken van de AAT lagen op het gebied van vervoer en verkeer.
Het Korps Motordienst had zijn oorsprong in de Eerste Wereldoorlog. Bij de mobilisatie op 1 augustus 1914 kende het Nederlandse leger geen organieke transporteenheden.
Wel waren in1913 een vrijwillig militair motorkorps en een vrijwillig militair automobielkorps opgericht. De leden van deze vrijwilligerskorpsen stelden hun eigen vervoermiddelen ter beschikking. Tijdens de mobilisatie bleek vooral behoefte aan vrachtauto's en bij gebrek daaraan werden die door vordering verkregen. Met 300 omgebouwde vrachtauto's werd het Etappen Verplegings Autobataljon gevormd. Al spoedig bleek de noodzaak voor een opleidingseenheid voor militaire chauffeurs. Zo werd op 12 juli 1915 de Depotafdeling van de Autotreindienst met Delft als standplaats opgericht; deze datum geldt als oprichtingsdatum van de AAT.
In 1916 werd de naam veranderd in Depotafdeling van de Motordienst. Daarnaast bleef er plaats voor vrijwilligers, vanaf 27 januari 1920 in de vorm van het Vrijwillig Landstormkorps Motordienst, onderdeel van de Vrijwillige Landstorm.
Bij de mobilisatie op 28 augustus 1939 functioneerde het Korps Motordienst als depot. Van daaruit werden de gemotoriseerde onderdelen van het veldleger en andere onderdelen van de landmacht van chauffeurs en materieel voorzien. In de acht maanden van de mobilisatie voldeden de autobataljons (I t/m VI) aan de eisen. Na de capitulatie eisten de Duitsers alle auto's op als oorlogsbuit en hield de Motordienst op 15 juli 1940 op te bestaan.
In oktober 1944 werd in het bevrijde zuiden van Nederland het Korps Motortransport Nederland opgericht. Dit korps voerde vooral militaire transporten voor de geallieerde legers uit. In juni 1945 werd de naam gewijzigd in Korps Aan- en Afvoertroepen (AAT). In de eerste jaren na de oorlog lag het voornaamste werkveld van de AAT in Nederlands-Indië, waar in totaal 30 AAT-compagnieën zijn ingezet. Het in 1979 toegekende vaandelopschrift 'Java en Sumatra 1946-1949' herinnert aan deze inzet. In de jaren vijftig kwam de oorlogsvoorbereiding in NAVO-verband centraal te staan. Zowel bij territoriale eenheden als bij het Eerste Legerkorps werd een groot aantal transportbataljons en -compagnieën ingedeeld. Na diverse reorganisaties kwamen de opleidingen van de AAT in 1953 terecht bij het Depot AAT in Tilburg. De naam van dit Depot werd in1967 veranderd in Opleidingscentrum AAT.
Terwijl de operationele eenheden van de AAT vooral met het transport over de weg waren belast, behoorde ook de planning en coördinatie van vervoer en verkeer voor de gehele krijgsmacht - te land, ter zee in de lucht - tot het takenpakket van het dienstvak, onder leiding van de Inspecteur van het Vervoerswezen.
1. De collectie
Inventaris
2. Aan- en Afvoertroepen Algemeen
3. Inspectie van het Vervoerswezen
4. Opleidingen AAT
5. Traditie AAT
6. Transportonderdelen
7. Nederlands-Indië
Kenmerken
Datering:
(1914 - 1999)
Categorie:
  • Zonder categorie
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS