Uw zoekacties: Collectie N. Kroes, documentatie en aantekeningen betreffend...
x3270 Collectie N. Kroes, documentatie en aantekeningen betreffende de familie Leenhoff in de 19e eeuw ( Regionaal Archief Rivierenland )
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

3270 Collectie N. Kroes, documentatie en aantekeningen betreffende de familie Leenhoff in de 19e eeuw ( Regionaal Archief Rivierenland )
Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen
 
 
Inleiding
Tussen 1992 en 1997 verrichtte mevrouw N. Kroes te Zaltbommel onderzoek naar leden van de Zaltbommelse familie Leenhoff en hun verwanten. Mevrouw Kroes werkte als vrijwilligster op het toenmalige Streekarchivariaat Bommelerwaard, vanaf 1994 Streekarchief Bommelerwaard. Concrete aanleiding waren de vele vragen naar en rond het huwelijk in Zaltbommel van Suzanne Leenhoff met de beroemde impressionistische Franse schilder Eduard Manet in 1863.1)
Eind jaren veertig van de negentiende eeuw trokken de kinderen van de Zaltbommelse stadsbeiaardier en organist Carolus Antonius Leenhoff naar Parijs met hun moeder Martina Johanna Ilcken. Daar kwamen zij in artistieke kringen terecht. Suzanne huwde met Eduard Manet. Haar zuster Suzanne Mathilde huwde met de beeldhouwer-schilder Jospeh Mezzara. Een zoon uit dit huwelijk Mezzara-Leenhoff, Charles, werd eveneens schilder en vestigde zich in 1882 voor korte tijd in Zaltbommel. Een tweede zuster, Martina Adriana, trad in het huwelijk met de kunstschilder Jules Vibert. Haar broers hadden zelf artistieke vaardigheden. Ferdinand werd beeldhouwer/graveur, Rudolf werd schilder. Kortom dit boeiende artistieke milieu vroeg om nader onderzoek. Mevrouw Kroes heeft het onderzoek niet kunnen voltooien.
De collectie is in 2006 geschonken aan het Streekarchief Bommelerwaard. Er zijn geen beperkingen gesteld aan de openbaarheid. De omvang bedraagt 0,3 meter.
S.E.M. van Doornmalen, oktober 2006.
Noten
1) Suzanne Leenhoff en Eduard Manet huwden op 28 oktober 1863 zowel voor de wet als in de kerk te Zaltbommel. Waarschijnlijk verbleef Manet toen ook enkele weken in Zaltbommel. In de bijlagen bij de huwelijksakte berust een afschrift van de geboorteakte van Manet. Volgens mevrouw Juliet Wilson-Bareau uit Londen, kenner van het werk van Manet, is dit het enige bewaard gebleven authentieke afschrift van zijn geboorte-akte. De originele akte is in 1871 tijdens de opstand in Parijs verloren gegaan.
Inventaris
Kenmerken
Plaats:
Zaltbommel
Gemeente:
Zaltbommel
Categorie:
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS