Beeld en geluid
Archieven.nl bevat verschillende bronnen waarin Beeld en Geluid centraal staan. Zo kunt u bijvoorbeeld denken aan foto’s, film of een toespraak op een geluidscassette. Op deze pagina treft u al het beeld en geluid aan van diverse archiefdiensten.
Filter: Waterlands Archief x
12 zoekresultaten
sorteren op:
0068 Jan Vink
WAT002001990 Bartelsluis, met werf van Lou Wakker op de Enge Wormerdijk.
Links: sluiswachtershuis.
Links: sluiswachtershuis.
Datering:
1925
Datum vervaardiging:
circa
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Jan Vink
Trefwoorden:
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK
WAT001012396 Stadhuis Herengracht Kaasmarkt
Schutsluizen Herengracht met Postkantoor
Schutsluizen Herengracht met Postkantoor
Datering:
ca. 1960
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Uitgever:
Cruyff's Kantoorboekenhandel
Titel:
Groeten uit Purmerend
Formaat binnen:
9,5 x 14 cm
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK
WAT120002571 De Bartelsluis werd in 1638 gebouwd. Op dat moment viel ook de naastliggende droogmakerij Engewormer droog. In 1734 werd de houten sluis vervangen door een stenen sluis.
In 2008 werd de sluis op de gemeentelijke monumentenlijst gezet.
In 2008 werd de sluis op de gemeentelijke monumentenlijst gezet.
Datering:
04-09-2006
Datum vervaardiging:
september 04-09-2006
Uiterlijke vorm:
Foto's
Titel:
Relicten van de Bartelsluis in Wormer
Techniek:
Digitale foto
Notabene:
In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de schepen van Van Gelder.
In het begin van de jaren zestig werd het besluit genomen de aanvoer van grondstoffen per vrachtwegen te doen. De eindprodukten werden toen al voornamelijk per vrachtwagen afgevoerd. Toen de energie centrale van de fabriek op aardgas werd gestookt verviel ook de aanvoer van steenkool. Het belang van de Bartelsluis was hiermee verdwenen en de sluis geraakte in verval.
@ann In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de
In het begin van de jaren zestig werd het besluit genomen de aanvoer van grondstoffen per vrachtwegen te doen. De eindprodukten werden toen al voornamelijk per vrachtwagen afgevoerd. Toen de energie centrale van de fabriek op aardgas werd gestookt verviel ook de aanvoer van steenkool. Het belang van de Bartelsluis was hiermee verdwenen en de sluis geraakte in verval.
@ann In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de
Formaat binnen:
20 x 30 cm
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK
WAT120002569 De Bartelsluis werd in 1638 gebouwd. Op dat moment viel ook de naastliggende droogmakerij Engewormer droog. In 1734 werd de houten sluis vervangen door een stenen sluis.
In 2008 werd de sluis op de gemeentelijke monumentenlijst gezet.
In 2008 werd de sluis op de gemeentelijke monumentenlijst gezet.
Datering:
2010
Datum vervaardiging:
juni 2010
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Kingma, Cees
Titel:
Relicten van de Bartelsluis in Wormer
Techniek:
Digitale foto
Notabene:
In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de schepen van Van Gelder.
In het begin van de jaren zestig werd het besluit genomen de aanvoer van grondstoffen per vrachtwegen te doen. De eindprodukten werden toen al voornamelijk per vrachtwagen afgevoerd. Toen de energie centrale van de fabriek op aardgas werd gestookt verviel ook de aanvoer van steenkool. Het belang van de Bartelsluis was hiermee verdwenen en de sluis geraakte in verval.
@ann In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de
In het begin van de jaren zestig werd het besluit genomen de aanvoer van grondstoffen per vrachtwegen te doen. De eindprodukten werden toen al voornamelijk per vrachtwagen afgevoerd. Toen de energie centrale van de fabriek op aardgas werd gestookt verviel ook de aanvoer van steenkool. Het belang van de Bartelsluis was hiermee verdwenen en de sluis geraakte in verval.
@ann In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de
Formaat binnen:
20 x 30 cm
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK
WAT120002568 De Bartelsluis werd in 1638 gebouwd. Op dat moment viel ook de naastliggende droogmakerij Engewormer droog. In 1734 werd de houten sluis vervangen door een stenen sluis.
In 2008 werd de sluis op de gemeentelijke monumentenlijst gezet.
In 2008 werd de sluis op de gemeentelijke monumentenlijst gezet.
Datering:
2010
Datum vervaardiging:
juni 2010
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Kingma, Cees
Titel:
Relicten van de Bartelsluis in Wormer
Techniek:
Digitale foto
Notabene:
In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de schepen van Van Gelder.
In het begin van de jaren zestig werd het besluit genomen de aanvoer van grondstoffen per vrachtwegen te doen. De eindprodukten werden toen al voornamelijk per vrachtwagen afgevoerd. Toen de energie centrale van de fabriek op aardgas werd gestookt verviel ook de aanvoer van steenkool. Het belang van de Bartelsluis was hiermee verdwenen en de sluis geraakte in verval.
@ann In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de
In het begin van de jaren zestig werd het besluit genomen de aanvoer van grondstoffen per vrachtwegen te doen. De eindprodukten werden toen al voornamelijk per vrachtwagen afgevoerd. Toen de energie centrale van de fabriek op aardgas werd gestookt verviel ook de aanvoer van steenkool. Het belang van de Bartelsluis was hiermee verdwenen en de sluis geraakte in verval.
@ann In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de
Formaat binnen:
20 x 30 cm
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK
WAT120002567 De Bartelsluis werd in 1638 gebouwd. Op dat moment viel ook de naastliggende droogmakerij Engewormer droog. In 1734 werd de houten sluis vervangen door een stenen sluis.
In 2008 werd de sluis op de gemeentelijke monumentenlijst gezet.
In 2008 werd de sluis op de gemeentelijke monumentenlijst gezet.
Datering:
2010
Datum vervaardiging:
juni 2010
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Kingma, Cees
Titel:
Relicten van de Bartelsluis in Wormer
Techniek:
Digitale foto
Notabene:
In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de schepen van Van Gelder.
In het begin van de jaren zestig werd het besluit genomen de aanvoer van grondstoffen per vrachtwegen te doen. De eindprodukten werden toen al voornamelijk per vrachtwagen afgevoerd. Toen de energie centrale van de fabriek op aardgas werd gestookt verviel ook de aanvoer van steenkool. Het belang van de Bartelsluis was hiermee verdwenen en de sluis geraakte in verval.
@ann In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de
In het begin van de jaren zestig werd het besluit genomen de aanvoer van grondstoffen per vrachtwegen te doen. De eindprodukten werden toen al voornamelijk per vrachtwagen afgevoerd. Toen de energie centrale van de fabriek op aardgas werd gestookt verviel ook de aanvoer van steenkool. Het belang van de Bartelsluis was hiermee verdwenen en de sluis geraakte in verval.
@ann In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de
Formaat binnen:
20 x 30 cm
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK
WAT120002560 De houten puntdeuren in de Poelsluis worden bediend met behulp van houten kaapstanders en houten duwpersen. De kaapstanders bezitten een horizontale windas met een verticaal windrad. Er komt echter geen spierkracht meer te pas bij het openen en sluiten van de deuren, de kaapstanders worden aangedreven door fraai in de kaapstanders weggewerkte elektromechanische systemen. Op beide zuidelijke deuren staan ook twee kaapstanders, maar ook de rinketten worden elektrisch bediend. De ophaalbrug aan het bovenhoofd van de sluis wordt ook bediend vanaf de bedieningslessenaar op de zuidelijke sluismuur direct naast de ophaalbrug.
De Poelsluis heeft een sluiswachter in vaste dienst bij het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier.
De Poelsluis heeft een sluiswachter in vaste dienst bij het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier.
Datering:
2009
Datum vervaardiging:
september 2009
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Kingma, Cees
Titel:
De Poelsluis aan de Veerdijk in Wormer
Techniek:
Digitale foto
Notabene:
“ De Poelsluis is vroeger een bron van geschillen tussen Wormer en Jisp geweest, waaraan steeds weer de kostenverdeling van onderhoud en vernieuwingen ten grondslag lag. In de 18e eeuw, toen de welvaart van Wormer al tot het verleden behoorde, had men daar niet veel belang meer bij deze sluis, maar in het dorp Jisp was de situatie gunstiger, want daar zetelde nog de redersfamilies en was de walvisvaart en de kaashandel nog van betekenis. Niet ten onrechte eiste Wormer dan ook dat Jisp het grootste aandeel op zich zou nemen en kwam men niet tot overeenstemming, dan onderwierp men zich aan een arbitrage-uitspraak, waartoe reeds in het contract betreffende de Poelsluis van 1630 het recht was voorbehouden”. Bron: Uit de geschiedenis van WormerHoofdstuk Dijken en DammenDoor C. Mol
Formaat binnen:
20 x 30 cm
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK
WAT001003311 Sluis bij de Kanaalschans.
Datering:
1965
Datum vervaardiging:
ca. 1965
Uiterlijke vorm:
Foto's
Notabene:
De sluis werd in 1819 voor fl.395.000 aanbesteed en rust op 2000 palen. De
officiële opening werd verricht door koning Willem 1 in 1824.
De sluis werd in 1819 voor fl.395.000 aanbesteed en rust op 1835 palen en
bestond uit een grote sluis van 64 meter lengte bij 15,50 meter breedte en
een kleine sluis van 24 meter bij 5,40 meter. De officiele opening werd
gedaan door koning Willem 1 in op 21 juli 1821 om 8 uur ´s morgens. Pas in
december 1824 was het kanaal en de daarin liggende sluizen gereed voor
gebruik en op 14 december passeerde het eerste zeeschip Purmerend. De
kleine sluis is in 1960 gedempt.
officiële opening werd verricht door koning Willem 1 in 1824.
De sluis werd in 1819 voor fl.395.000 aanbesteed en rust op 1835 palen en
bestond uit een grote sluis van 64 meter lengte bij 15,50 meter breedte en
een kleine sluis van 24 meter bij 5,40 meter. De officiele opening werd
gedaan door koning Willem 1 in op 21 juli 1821 om 8 uur ´s morgens. Pas in
december 1824 was het kanaal en de daarin liggende sluizen gereed voor
gebruik en op 14 december passeerde het eerste zeeschip Purmerend. De
kleine sluis is in 1960 gedempt.
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK
WAT001003309 Kanaalschans met links de sluis en in het midden rails voor de tramverbinding
met Alkmaar.
met Alkmaar.
Datering:
1910
Datum vervaardiging:
ca. 1910
Uiterlijke vorm:
Foto's
Notabene:
De sluis werd in 1819 voor fl.395.000 aanbesteed en rust op 2000 palen. De
officiële opening werd verricht door koning Willem 1 in 1824.
De sluis werd in 1819 voor fl.395.000 aanbesteed en rust op 1835 palen en
bestond uit een grote sluis van 64 meter lengte bij 15,50 meter breedte en
een kleine sluis van 24 meter bij 5,40 meter. De officiele opening werd
gedaan door koning Willem 1 in op 21 juli 1821 om 8 uur ´s morgens. Pas in
december 1824 was het kanaal en de daarin liggende sluizen gereed voor
gebruik en op 14 december passeerde het eerste zeeschip Purmerend. De
kleine sluis is in 1960 gedempt.
officiële opening werd verricht door koning Willem 1 in 1824.
De sluis werd in 1819 voor fl.395.000 aanbesteed en rust op 1835 palen en
bestond uit een grote sluis van 64 meter lengte bij 15,50 meter breedte en
een kleine sluis van 24 meter bij 5,40 meter. De officiele opening werd
gedaan door koning Willem 1 in op 21 juli 1821 om 8 uur ´s morgens. Pas in
december 1824 was het kanaal en de daarin liggende sluizen gereed voor
gebruik en op 14 december passeerde het eerste zeeschip Purmerend. De
kleine sluis is in 1960 gedempt.
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK
WAT001003304 Sluis met Sluisbrug aan de Kanaalkade.
Datering:
1970
Datum vervaardiging:
ca. 1970
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Broerse, J.
Notabene:
De sluis werd in 1819 voor fl.395.000 aanbesteed en rust op 2000 palen. De
officiële opening werd verricht door koning Willem 1 in 1824.
De sluis werd in 1819 voor fl.395.000 aanbesteed en rust op 1835 palen en
bestond uit een grote sluis van 64 meter lengte bij 15,50 meter breedte en
een kleine sluis van 24 meter bij 5,40 meter. De officiele opening werd
gedaan door koning Willem 1 in op 21 juli 1821 om 8 uur ´s morgens. Pas in
december 1824 was het kanaal en de daarin liggende sluizen gereed voor
gebruik en op 14 december passeerde het eerste zeeschip Purmerend. De
kleine sluis is in 1960 gedempt.
officiële opening werd verricht door koning Willem 1 in 1824.
De sluis werd in 1819 voor fl.395.000 aanbesteed en rust op 1835 palen en
bestond uit een grote sluis van 64 meter lengte bij 15,50 meter breedte en
een kleine sluis van 24 meter bij 5,40 meter. De officiele opening werd
gedaan door koning Willem 1 in op 21 juli 1821 om 8 uur ´s morgens. Pas in
december 1824 was het kanaal en de daarin liggende sluizen gereed voor
gebruik en op 14 december passeerde het eerste zeeschip Purmerend. De
kleine sluis is in 1960 gedempt.
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK
WAT001017199 Sluis plaatsen Hoornse brug geschied door het bedrijf Groot De Woude. Op de achtergrond het Tuinhof.
Datering:
1991
Datum vervaardiging:
10 april 1991
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Weel, Hans van
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK
WAT120002572 De Bartelsluis werd in 1638 gebouwd. Op dat moment viel ook de naastliggende droogmakerij Engewormer droog. In 1734 werd de houten sluis vervangen door een stenen sluis.
In 2008 werd de sluis op de gemeentelijke monumentenlijst gezet.
In 2008 werd de sluis op de gemeentelijke monumentenlijst gezet.
Datering:
04-09-2006
Datum vervaardiging:
september 04-09-2006
Uiterlijke vorm:
Foto's
Titel:
Relicten van de Bartelsluis in Wormer
Techniek:
Digitale foto
Notabene:
In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de schepen van Van Gelder.
In het begin van de jaren zestig werd het besluit genomen de aanvoer van grondstoffen per vrachtwegen te doen. De eindprodukten werden toen al voornamelijk per vrachtwagen afgevoerd. Toen de energie centrale van de fabriek op aardgas werd gestookt verviel ook de aanvoer van steenkool. Het belang van de Bartelsluis was hiermee verdwenen en de sluis geraakte in verval.
@ann In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de
In het begin van de jaren zestig werd het besluit genomen de aanvoer van grondstoffen per vrachtwegen te doen. De eindprodukten werden toen al voornamelijk per vrachtwagen afgevoerd. Toen de energie centrale van de fabriek op aardgas werd gestookt verviel ook de aanvoer van steenkool. Het belang van de Bartelsluis was hiermee verdwenen en de sluis geraakte in verval.
@ann In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de
Formaat binnen:
20 x 30 cm
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 03-06-2019
1 gedigitaliseerd