Uw zoekacties: Beeld en geluid

Beeld en geluid

Archieven.nl bevat verschillende bronnen waarin Beeld en Geluid centraal staan. Zo kunt u bijvoorbeeld denken aan foto’s, film of een toespraak op een geluidscassette. Op deze pagina treft u al het beeld en geluid aan van diverse archiefdiensten.

 
 

Met deze zoekingang worden al deze beschrijvingen van verschillende archiefdiensten bijeengebracht tot één beeldbank. Vaak is er een bestand aan gekoppeld.
Bij films en audiobestanden is het soms ook mogelijk om afzonderlijke fragmenten te bekijken. Wanneer u de thumbnail aanklikt ziet u daarna de beschikbare fragmenten met een tijdsaanduiding wanneer het fragment start en eindigt.
Niet altijd is een afbeelding online te raadplegen; in het geval van kunt u de studiezaal van de betreffende archiefdienst bezoeken.

Zoeken

Er kan ook een uitgebreide zoekopdracht worden uitgevoerd, hiermee zoekt u specifieker per collectie(s). Uitgebreid zoeken biedt u de mogelijkheid om te zoeken op alle velden en op periode.

Sortering resultaten

U kunt de zoekresultaten sorteren op Laatste wijziging (oplopend/ aflopend).

Weergave resultaten

Rechtsboven in het scherm kunt de weergave van uw zoekresultaten aanpassen. Deze zoekingang maakt gebruik van de Kleine afbeeldingenweergave, de Galerieweergave of de detailweergave.

Gebruik van zoekfilters

U kunt uw zoekresultaten verfijnen door gebruik te maken van de beschikbare filters. Kies bijvoorbeeld een archiefdienst en/of een bron, zoals bijvoorbeeld foto, affiche of prentbriefkaart.

Wildcards

Het gebruik van wildcards vergemakkelijkt het zoeken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.
beacon
5  zoekresultaten
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
12491BB02477 0:00:01Uit een gietpan wordt vloeibaar ijzer gegoten. Tegen deze achtergrond verschijnt de titel: Wij leveren kracht.

0:00:20Tekst: een film over Stork-Werkspoor Diesel

0:00:26Bij beelden van een draaiende dieselmotor wordt verteld dat Stork-Werkspoor Diesel (SWD) dieselmotoren levert voor schepen, pompstations en elektriciteitscentrales.

0:00:50SWD heeft productiebedrijven in Amsterdam en Zwolle en toeleveringsbedrijven in Weesp en Warem in Belgie.

0:01:08Het succes is te danken aan de pijlers: mens - machine - management

0:01:12De mens: dit zijn constructeurs, programmeurs, administrateurs, inkopers, planners, lassers, monteurs en inspecteurs. Ze kunnen putten uit tientallen jaren ervaring.

0:01:33Bij beelden van een drijvend scheepsmodel wordt verteld dat de Vulcanus het eerste zeeschip ter wereld was met een dieselmotor. Deze tanker koos in 1910 zee met een Werkspoor dieselmotor van 500 pk. Werkspoor is later met Stork de motorendivisie gaan vormen van de Verenigde Machine Fabrieken (VMF), met meer dan 20.000 medewerkers.

0:02:13Het water in de Diemerpolder bij Amsterdam wordt al 60 jaar op peil gehouden door een 40 pk dieselmotor.

0:02:32Bij een rij van dieselmotoren is een fabriekshal wordt gesteld dat de dieselmotoren die SWD nu vervaardigt dezelfde kwaliteit hebben. Het zijn de TM410, een middelsnelle dieselmotor van 4.000 tot 14.000 pk en de F240, een dieselmotor met vermogens tot 1500 pk.

0:03:00In Amsterdam worden de TM410 op 12 montageplaatsen tegelijk gebouwd, in lijn en in V-vorm, met 6 tot 20 cilinders. Deze motoren stuwen schepen voort en leveren energie voor pompen en elektrische centrales.

0:03:25Voor bediening en onderhoud organiseert SWD trainingscursussen, voor technici van de rederijen die met SWD motoren varen en voor mensen van de SWD servicedienst.

0:03:44Op de ontwerp- en constructie-afdeling werken nog technici die de overgang van de kruishoofdmotor, 00-04-1973 - 00-00-1979
Titel:
Wij leveren kracht ;
Beschrijving:
0:00:01Uit een gietpan wordt vloeibaar ijzer gegoten. Tegen deze achtergrond verschijnt de titel: Wij leveren kracht.

0:00:20Tekst: een film over Stork-Werkspoor Diesel

0:00:26Bij beelden van een draaiende dieselmotor wordt verteld dat Stork-Werkspoor Diesel (SWD) dieselmotoren levert voor schepen, pompstations en elektriciteitscentrales.

0:00:50SWD heeft productiebedrijven in Amsterdam en Zwolle en toeleveringsbedrijven in Weesp en Warem in Belgie.

0:01:08Het succes is te danken aan de pijlers: mens - machine - management

0:01:12De mens: dit zijn constructeurs, programmeurs, administrateurs, inkopers, planners, lassers, monteurs en inspecteurs. Ze kunnen putten uit tientallen jaren ervaring.

0:01:33Bij beelden van een drijvend scheepsmodel wordt verteld dat de Vulcanus het eerste zeeschip ter wereld was met een dieselmotor. Deze tanker koos in 1910 zee met een Werkspoor dieselmotor van 500 pk. Werkspoor is later met Stork de motorendivisie gaan vormen van de Verenigde Machine Fabrieken (VMF), met meer dan 20.000 medewerkers.

0:02:13Het water in de Diemerpolder bij Amsterdam wordt al 60 jaar op peil gehouden door een 40 pk dieselmotor.

0:02:32Bij een rij van dieselmotoren is een fabriekshal wordt gesteld dat de dieselmotoren die SWD nu vervaardigt dezelfde kwaliteit hebben. Het zijn de TM410, een middelsnelle dieselmotor van 4.000 tot 14.000 pk en de F240, een dieselmotor met vermogens tot 1500 pk.

0:03:00In Amsterdam worden de TM410 op 12 montageplaatsen tegelijk gebouwd, in lijn en in V-vorm, met 6 tot 20 cilinders. Deze motoren stuwen schepen voort en leveren energie voor pompen en elektrische centrales.

0:03:25Voor bediening en onderhoud organiseert SWD trainingscursussen, voor technici van de rederijen die met SWD motoren varen en voor mensen van de SWD servicedienst.

0:03:44Op de ontwerp- en constructie-afdeling werken nog technici die de overgang van de kruishoofdmotor
Beschrijving vervolg:
naar de middelsnelle dieselmotor hebben meegemaakt. De kruishoofdmotor werd direct gekoppeld met de schroefas en moet daarom zwaar en groot zijn: de hoogte is meer dan 10 meter, zoals aan de drie bordessen boven elkaar te zien is. Een middelsnelle dieselmotor is via een vertraging met de schroefas verbonden. Deze motor draait daarom sneller en kan daardoor kleiner en lichter zijn. Er is - bij hetzelfde vermogen - een hoogte van 3 meter (ofwel 1 bordes) nodig.

0:04:37De kruishoofdmotor doorboort een aantal dekken. De TM410 motor is veel lager. Voor veerboten is de mogelijkheid van doorlopende dekken van essentieel belang.

0:04:52De machines in de drie pijlers mens - machine - management zijn uiterst modern.

0:05:10Een portaalfreesbank freest de zware gegoten fundatieplaten en cilinderblokken met een nauwkeurigheid van een honderdste millimeter.

0:05:34Op een kopieerdraaibank tast een stift een mal van een drijfstang af. De draaibeitel volgt de loop van de stift en zo wordt het ruwe gietstuk een drijfstang.

0:05:42Een twaalfspillige boormachine boort 12 gaten tegelijk.

0:05:48De hoogwaardige schroefdraad van trekbouten wordt niet gesneden, maar gerold.

0:06:03Een draaibank wordt door een ponskaart bestuurd.

0:06:20Onderdelen voor de drijfstangen worden gelijktijdig vlak geslepen.

0:06:32De deelvlakken van de drie onderdelen van het krukpenlager worden voorzien van vertandingen, zodat ze nauwkeurig in elkaar passen en even sterk zijn als één geheel.

0:06:50Op een tweespillige kotterbank worden gelijktijdig krukpenlager en zuigerpenlager van dezelfde drijfstang nabewerkt.

0:07:07De pasrand voor de cilindervoering wordt op een caroussel-draaibank gemaakt.

0:07:19Een door een ponsband bestuurde kotterbank bewerkt met grote nauwkeurigheid de gaten voor de klephuizen in de cilinderkop.

0:07:41Voor een intensieve koeling van de cilindervoering wordt een speciaal
Lengte in minuten:
00:18:45
Datering:
00-04-1973 - 00-00-1979
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]  
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB02477
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
gesproken taal: Nederlands;
titels: Nederlands;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Tinbaggermolen Doejong ;
Beschrijving:
Een film van Heemaf Hengelo over het transport, met behulp van sleepboten, waaronder de Oostzee en de Humber, van de in Kinderdijk gebouwde tinbaggermolen Doejoeng over de Maas en de Nieuwe Waterweg van Rotterdam via Vlaardingen en Hoek van Holland naar de Noordzee, uitgezwaaid door familie, kennissen en de plaatselijke bevolking , met o.a. detailopnames van verschillende onderdelen, zoals de emmerlader en ondertuimelaar.
Lengte in minuten:
00:11:53
Datering:
27-07-1937
Adres:
Rotterdam (ZH), [geen straatnaam]  
Hoek van Holland (ZH), [geen straatnaam]  
Vlaardingen (ZH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB02125
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
6152BB07141 Een bedrijfsfilm rondom werkzaamheden aan het strand van het Engelse Hunstanton, met beelden van o.a. het strand ter plaatse, een kaart met Hunstanton erop afgebeeld, een rioleringsprobleem, strandbezoekers waaronder een man met strandstoel en een vrouw ik kleurige kledij, oude verroeste stalen buizen, strandhuisjes, caravans, de aanleg van PVC leidingen voor de afvoer van afvalwater, een hard PVC buis met een doorsnede van 270mm, een wanddikte van 8mm en een lengte van 7m geproduceerd door een Wavin vestiging in het Ierse Balbriggan, verspreid liggende buizen op het strand, klaar om gemonteerd te worden, een plaatsnaambord met Hunstanton en Heacham, een rode vrachtwagen van Wavin in Heacham, buizen worden voorzien van een dubbele lijmmof, buizen worden uit hun grote houten verpakking gehaald,mannen maken de uiteinde van de buizen en de binnenkant van de moffen zorgvuldig schoon met aceton en ruwen het oppervlak op met behulp van grof schuurpapier, met een kwast wordt lijm aangebracht, een tractor duwt de mof op het uiteinde van de buis, de buizen worden bijelkaar gelegd en de andere zijde wordt eveneens voorzien van een mof, een tractor transporteerd de buizen, voorzien van moffen, naar het strand en worden daar om en om tussen de reeds aanwezige gladde buizen gelegd, een canvasschuilhut zorgt ervoor dat er in weer en wind doorgewerkt kan worden, bij de samenstelling van de leiding worden ongeveer 12 verbindingen per uur gemaakt, mannen smeren de buizen in met lijm, een tractor duwt ze in een mof, tegen de 2e dag is de gehele 'zinker' van 800 meter breed gereed, voor het onder druk zetten worden de uiteinde afgesloten, met behulp van touwen wordt het in de gewenste positie gemanoeuvreerd, onder een druk van 5 atmosfeer welke langer dan een uur stand kan houden, worden de verbindingen stuk voor stuk gecontroleerd, vervolgens wordt het geheel naar de vloedlijn getrokken, vuurrode gummiballonnen markeren het einde van de buisleiding tijdens het transport over zee van, 18-03-1966
Titel:
Zeeleiding voor Hunstanton ;
Beschrijving:
Een bedrijfsfilm rondom werkzaamheden aan het strand van het Engelse Hunstanton, met beelden van o.a. het strand ter plaatse, een kaart met Hunstanton erop afgebeeld, een rioleringsprobleem, strandbezoekers waaronder een man met strandstoel en een vrouw ik kleurige kledij, oude verroeste stalen buizen, strandhuisjes, caravans, de aanleg van PVC leidingen voor de afvoer van afvalwater, een hard PVC buis met een doorsnede van 270mm, een wanddikte van 8mm en een lengte van 7m geproduceerd door een Wavin vestiging in het Ierse Balbriggan, verspreid liggende buizen op het strand, klaar om gemonteerd te worden, een plaatsnaambord met Hunstanton en Heacham, een rode vrachtwagen van Wavin in Heacham, buizen worden voorzien van een dubbele lijmmof, buizen worden uit hun grote houten verpakking gehaald,mannen maken de uiteinde van de buizen en de binnenkant van de moffen zorgvuldig schoon met aceton en ruwen het oppervlak op met behulp van grof schuurpapier, met een kwast wordt lijm aangebracht, een tractor duwt de mof op het uiteinde van de buis, de buizen worden bijelkaar gelegd en de andere zijde wordt eveneens voorzien van een mof, een tractor transporteerd de buizen, voorzien van moffen, naar het strand en worden daar om en om tussen de reeds aanwezige gladde buizen gelegd, een canvasschuilhut zorgt ervoor dat er in weer en wind doorgewerkt kan worden, bij de samenstelling van de leiding worden ongeveer 12 verbindingen per uur gemaakt, mannen smeren de buizen in met lijm, een tractor duwt ze in een mof, tegen de 2e dag is de gehele 'zinker' van 800 meter breed gereed, voor het onder druk zetten worden de uiteinde afgesloten, met behulp van touwen wordt het in de gewenste positie gemanoeuvreerd, onder een druk van 5 atmosfeer welke langer dan een uur stand kan houden, worden de verbindingen stuk voor stuk gecontroleerd, vervolgens wordt het geheel naar de vloedlijn getrokken, vuurrode gummiballonnen markeren het einde van de buisleiding tijdens het transport over zee van
Beschrijving vervolg:
Heacham naar Hunstanton, voortgetrokken door een sleepboot, de zinkplaats is nauwkeurig aangegeven en de leiding wordt afgezonken door haar vol te laten lopen met water, voorgevormde zadels van gewapendbeton, voorzien van rubbere binnenvoering, worden op regelmatige afstand over de zinker geplaatst, waarbij op de diepere gedeelten van de zee duikers het werk overnemen, zij zorgen ook voor de algehele inspectie van de gehele leiding, tot slot lopen kinderen op het strand en zien we jonge mensen bij een bootje.






Lengte in minuten:
00:18:00
Datering:
18-03-1966
Oud nummer:
BB07141
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
geluid, electromagnetisch;
gesproken taal: Nederlands;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Prentbriefkaart
3435 PBKR4137 Willemsvaart gezien in de ooievaarsbocht met Emmawijk daarachter. Vooraan rechts de aanlegsteiger van de Amsterdamsche boot, links een turfschip, voorbij de bocht links de sleepboot "Verwisseling".
Verschillende turfschepen liggen gemeerd bij de Emmawijk, waar thans een verdiept parkeerterrein is aangebracht. In de volksmond werd deze bocht in de vaart, die voor 1876 nog niet bestond, het Ooievaarsnest genoemd. Schippers, bij wier vrouw de blijde gebeurtenis aanstaande was, mochten hier namelijk gratis ligplaats kiezen met het oog op de gemakkelijke bereikbaarheid voor vroedvrouwen., 1903-00-00
Titel:
Emmawijk met Willemsvaart ;
Beschrijving:
Willemsvaart gezien in de ooievaarsbocht met Emmawijk daarachter. Vooraan rechts de aanlegsteiger van de Amsterdamsche boot, links een turfschip, voorbij de bocht links de sleepboot "Verwisseling".
Verschillende turfschepen liggen gemeerd bij de Emmawijk, waar thans een verdiept parkeerterrein is aangebracht. In de volksmond werd deze bocht in de vaart, die voor 1876 nog niet bestond, het Ooievaarsnest genoemd. Schippers, bij wier vrouw de blijde gebeurtenis aanstaande was, mochten hier namelijk gratis ligplaats kiezen met het oog op de gemakkelijke bereikbaarheid voor vroedvrouwen.
Datering begin:
1903-00-00
Datering eind:
1903-00-00
Adres:
Zwolle, Emmawijk  
Zwolle, Willemsvaart  
Uitgever:
[D., v. / Z (Zwolle?)]
Opmerking:
Zwolle, 21 juli 1903
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Afmeting:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Oud nummer:
PBKR4137
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Prentbriefkaart
3432 PBKR4134 Willemsvaart naar het noorden gezien vanaf de draaibrug in het Kamperlijntje (spoorlijn Zwolle - Kampen) met links de bomen van de Willemskade. Daar ligt afgemeerd stoomboot de "Verwisseling" (sleepboot?) met daarachter haar tweelingzus. Verder nog enkele schepen in de Ooievaarsnest. Achter de tjalk rechts de aanlegsteiger van de Amsterdamse boot in de bocht in de Willemsvaart. Hier lag sinds 1891 de aanlegsteiger van de raderboot naar Amsterdam. Verschillende turfschepen liggen gemeerd bij de Emmawijk, waar thans een verdiept parkeerterrein is aangebracht. In de volksmond werd deze bocht in de vaart, die voor 1876 nog niet bestond, het Ooievaarsnest genoemd. Schippers, bij wier vrouw de blijde gebeurtenis aanstaande was, mochten hier namelijk gratis ligplaats kiezen met het oog op de gemakkelijke bereikbaarheid voor vroedvrouwen., 1905-00-00
Titel:
Zwolle Willemsvaart ;
Beschrijving:
Willemsvaart naar het noorden gezien vanaf de draaibrug in het Kamperlijntje (spoorlijn Zwolle - Kampen) met links de bomen van de Willemskade. Daar ligt afgemeerd stoomboot de "Verwisseling" (sleepboot?) met daarachter haar tweelingzus. Verder nog enkele schepen in de Ooievaarsnest. Achter de tjalk rechts de aanlegsteiger van de Amsterdamse boot in de bocht in de Willemsvaart. Hier lag sinds 1891 de aanlegsteiger van de raderboot naar Amsterdam. Verschillende turfschepen liggen gemeerd bij de Emmawijk, waar thans een verdiept parkeerterrein is aangebracht. In de volksmond werd deze bocht in de vaart, die voor 1876 nog niet bestond, het Ooievaarsnest genoemd. Schippers, bij wier vrouw de blijde gebeurtenis aanstaande was, mochten hier namelijk gratis ligplaats kiezen met het oog op de gemakkelijke bereikbaarheid voor vroedvrouwen.
Datering begin:
1905-00-00
Datering eind:
1908-00-00
Adres:
Zwolle, Emmawijk  
Zwolle, Willemsvaart  
Uitgever:
[Bergmann, firma W., (Diezerstraat F6, Zwolle)]W. Bergmann; Fa. W. Bergmann
Opmerking:
Zwolle, 2 augustus 1909
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Afmeting:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Oud nummer:
PBKR4134