Beeld en geluid
Archieven.nl bevat verschillende bronnen waarin Beeld en Geluid centraal staan. Zo kunt u bijvoorbeeld denken aan foto’s, film of een toespraak op een geluidscassette. Op deze pagina treft u al het beeld en geluid aan van diverse archiefdiensten.
506 zoekresultaten
sorteren op:
1975-60
Transport waterleiding aan de Honingerdijk. Drijvende bok tilt een waterleidingbuis. Op de voorgrond sleepboot Jan. Achtergrond de Nieuwe Maas.
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Organisatie
F000246
Twee mestwagens in het stadsverkeer te Kampen, hier staat de mestwagen op de Oudestraat bij de brood en banketbakkerij op nr. 238.
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Organisatie
1976-4004
Lossing van een schip met op de container: New York Alfred Jacob Möbeltransporte nach Übersee Berlin C.2. Op de achtergrond een woonhuis.
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Organisatie
BB-3305
Een spectaculaire verhuizing in de Frederikstraat Crooswijk Rotterdam
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Organisatie
486BB07407
Een bedrijfsfilm van kunststofproducent Wavin uit Hardenberg, met beelden van een opslagplaats voor houten pallets, stapels kunststof kratten met opdruk 'Oranjeboom Bier', een parkeerplaats met auto's en het verplaatsen van houten pallets met een vorkheftruck., 00-00-1976
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Organisatie
9817BB02183
Een film, eind jaren dertig, rond de werkzaamheden bij het eierverwerkingsbedrijf van de Oostelijke Pluimvee Coöperatie (OPC) te Enschede, met beelden van het sorteren en stempelen van de eieren, de verkoop van knikeieren bij de fabriek, het vervaardigen van exportkisten, het inpakken van de kisten en het overladen van vrachtwagen op vrachtschip richting Engeland, het transport van de eierkisten per vrachtauto via Glanerbrug naar het Duitse Hamburg, controles bij de Nederlands-Duitse grens door de Nederlandse Eier-Controle en de douane aan weerskanten van de grens, en de vrachtauto rijdend door een met hakenkruisvlaggen versierde straat in Gronau., 00-00-1939
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Organisatie
5846BETACAM658
Oversticht 17 / 46 hh 5/12/2001
Officiële beschrijving van RTV Oost: "In de jaren vijftig waren ze in elke grotere plaats te vinden: de gasfabrieken met hun opvallende gashouders en hun typische geur van kolen en teer. Vrijwel heel Nederland kookte in de naoorlogse jaren op stads- of lichtgas. En in veel plaatsen waren de straten verlicht met het sfeervolle schijnsel van de gaslampen. Dat is nu allemaal verleden tijd. Rond 1960 kwam het aardgas in gebruik, en binnen enkele jaren werden alle gasfabrieken gesloten. Vrijwel alles wat herinnerde aan de gasfabrieken is inmiddels gesloopt. Het enige dat overbleef zijn een groot aantal zwaar vervuilde fabrieksterreinen. ?Het Oversticht? besteedt vandaag aandacht aan de opkomst en ondergang van de gasindustrie.", 03-01-2001
Officiële beschrijving van RTV Oost: "In de jaren vijftig waren ze in elke grotere plaats te vinden: de gasfabrieken met hun opvallende gashouders en hun typische geur van kolen en teer. Vrijwel heel Nederland kookte in de naoorlogse jaren op stads- of lichtgas. En in veel plaatsen waren de straten verlicht met het sfeervolle schijnsel van de gaslampen. Dat is nu allemaal verleden tijd. Rond 1960 kwam het aardgas in gebruik, en binnen enkele jaren werden alle gasfabrieken gesloten. Vrijwel alles wat herinnerde aan de gasfabrieken is inmiddels gesloopt. Het enige dat overbleef zijn een groot aantal zwaar vervuilde fabrieksterreinen. ?Het Oversticht? besteedt vandaag aandacht aan de opkomst en ondergang van de gasindustrie.", 03-01-2001
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Organisatie
5845BETACAM657
Oversticht 16
Officiële beschrijving van RTV Oost: "De begindagen van de TET. Decennia lang waren de bussen van de TET een vast onderdeel van het Twentse landschap. Toch weten nog maar weinig mensen dat de ?Twentsche Electrische Tram? ooit begon als een tramlijntje tussen Enschede en Glanerbrug. In 1908 stak een aantal Enschedese textielbaronnen de koppen bij elkaar en richtten een trammaatschappij op om hun arbeiders makkelijker te kunnen vervoeren tussen de woonwijken en fabrieken. De grote plannen om alle Twentse steden van Almelo tot Gronau met een elektrische tramlijn te verbinden, kwamen nooit van de grond. Het bleef bij één tramlijntje en de TET stapte zelfs over op bussen om de concurrentie voor te blijven."
Aanvullende beschrijving: Van 1908 tot 1933 reed er een electrische tram van Enschede naar Glanerbrug. Het was de enige tram in Overijssel. In de jaren 1920 kwam er concurrentie van busmaatschappijtjes. In 1924 begon de T.E.T. zelf ook met de exploitatie van een buslijn. Het vervoer per bus ontwikkelde zich verder en vanaf 1933 was de T.E.T. enkel nog een busmaatschappij, die zich ook op het streekvervoer richtte. Met Ties Wiegman wordt de route van de oude tramlijn gevolgd en Henk Kolkman haalt herinneringen aan de tram op. Kees Bontje van het Haags Openbaar Vervoers Museum geeft uitleg over de werking van oude trams., 00-00-1908 - 27-12-2000
Officiële beschrijving van RTV Oost: "De begindagen van de TET. Decennia lang waren de bussen van de TET een vast onderdeel van het Twentse landschap. Toch weten nog maar weinig mensen dat de ?Twentsche Electrische Tram? ooit begon als een tramlijntje tussen Enschede en Glanerbrug. In 1908 stak een aantal Enschedese textielbaronnen de koppen bij elkaar en richtten een trammaatschappij op om hun arbeiders makkelijker te kunnen vervoeren tussen de woonwijken en fabrieken. De grote plannen om alle Twentse steden van Almelo tot Gronau met een elektrische tramlijn te verbinden, kwamen nooit van de grond. Het bleef bij één tramlijntje en de TET stapte zelfs over op bussen om de concurrentie voor te blijven."
Aanvullende beschrijving: Van 1908 tot 1933 reed er een electrische tram van Enschede naar Glanerbrug. Het was de enige tram in Overijssel. In de jaren 1920 kwam er concurrentie van busmaatschappijtjes. In 1924 begon de T.E.T. zelf ook met de exploitatie van een buslijn. Het vervoer per bus ontwikkelde zich verder en vanaf 1933 was de T.E.T. enkel nog een busmaatschappij, die zich ook op het streekvervoer richtte. Met Ties Wiegman wordt de route van de oude tramlijn gevolgd en Henk Kolkman haalt herinneringen aan de tram op. Kees Bontje van het Haags Openbaar Vervoers Museum geeft uitleg over de werking van oude trams., 00-00-1908 - 27-12-2000
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Organisatie
7554BETACAM763
Oversticht 126
Officiële beschrijving van RTV Oost: "Vliegveld Twenthe werd tachtig jaar geleden aangelegd met de bedoeling om lijnvluchten op te zetten met de rest van Nederland en Londen. Deze ambitie werd niet waargemaakt, Twenthe werd niet meer dan een sportvliegveldje. Tijdens de oorlogsjaren bouwden de Duitsers een groter vliegveld, dat in 1946 in gebruik werd genomen als NAVO-basis. Sinds de jaren zestig vindt er naast die militaire activiteit ook weer burgerluchtvaart plaats vanaf Vliegveld Twenthe. Maar nu bekend is geworden dat de vliegbasis gaat sluiten zijn er toch weer twijfels over de toekomst van de burgerluchtvaart in Twente.", 09-03-2004
Officiële beschrijving van RTV Oost: "Vliegveld Twenthe werd tachtig jaar geleden aangelegd met de bedoeling om lijnvluchten op te zetten met de rest van Nederland en Londen. Deze ambitie werd niet waargemaakt, Twenthe werd niet meer dan een sportvliegveldje. Tijdens de oorlogsjaren bouwden de Duitsers een groter vliegveld, dat in 1946 in gebruik werd genomen als NAVO-basis. Sinds de jaren zestig vindt er naast die militaire activiteit ook weer burgerluchtvaart plaats vanaf Vliegveld Twenthe. Maar nu bekend is geworden dat de vliegbasis gaat sluiten zijn er toch weer twijfels over de toekomst van de burgerluchtvaart in Twente.", 09-03-2004
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Organisatie
6442BETACAM720
Oversticht 80
Officiële beschrijving van RTV Oost: "Rond 1900 dook de autobus voor het eerst op in het straatbeeld. Deze ?omnibus? bood betaalbaar en redelijk comfortabel vervoer voor de korte en lange afstand. De autobus werd al gauw populair. In de jaren twintig schoten in Overijssel de busbedrijven als paddestoelen uit de grond. Ook de Holtense reisorganisatie OAD is in die periode begonnen. De vader van Joop ter Haar (tot voor kort directeur van de OAD) kocht op een goeie dag een T-Ford om daar zijn eigen buslijntje mee te beginnen. ?Het Oversticht? laat zien hoe een klein bedrijf zich kon ontwikkelen tot een grote, gerespecteerde reisonderneming.", 10-12-2002
Officiële beschrijving van RTV Oost: "Rond 1900 dook de autobus voor het eerst op in het straatbeeld. Deze ?omnibus? bood betaalbaar en redelijk comfortabel vervoer voor de korte en lange afstand. De autobus werd al gauw populair. In de jaren twintig schoten in Overijssel de busbedrijven als paddestoelen uit de grond. Ook de Holtense reisorganisatie OAD is in die periode begonnen. De vader van Joop ter Haar (tot voor kort directeur van de OAD) kocht op een goeie dag een T-Ford om daar zijn eigen buslijntje mee te beginnen. ?Het Oversticht? laat zien hoe een klein bedrijf zich kon ontwikkelen tot een grote, gerespecteerde reisonderneming.", 10-12-2002
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Organisatie
6420BETACAM699
Oversticht 59
Officiële beschrijving van RTV Oost: "De geschiedenis van de punter. ?Een punter van aluminium, polyester of plaatstaal is zoiets als vloeken in de kerk. Een punter hoort van hout te zijn?. Henk Wildeboer is er stellig over. Hij is één van de twee laatste punterbouwers in Giethoorn die nog echte eiken punters maken. De oorsprong van het populaire scheepje is niet helemaal duidelijk, maar dat het gaat om één van de oudste scheepstypes ter wereld staat vast. Eind jaren zestig bereikte het aantal originele punters een laagterecord van twintig. Mede dankzij de inspanningen van puntergoeroe Gait Berk uit Kampen kwam het bootje weer uit de versukkeling. Dat de punter weer helemaal terug is, bewijst de vlootschouw van Sail Kampen. Een vloot van tientallen punters ging de indrukwekkende zeilschepen voor over de IJssel.", 17-04-2002
Officiële beschrijving van RTV Oost: "De geschiedenis van de punter. ?Een punter van aluminium, polyester of plaatstaal is zoiets als vloeken in de kerk. Een punter hoort van hout te zijn?. Henk Wildeboer is er stellig over. Hij is één van de twee laatste punterbouwers in Giethoorn die nog echte eiken punters maken. De oorsprong van het populaire scheepje is niet helemaal duidelijk, maar dat het gaat om één van de oudste scheepstypes ter wereld staat vast. Eind jaren zestig bereikte het aantal originele punters een laagterecord van twintig. Mede dankzij de inspanningen van puntergoeroe Gait Berk uit Kampen kwam het bootje weer uit de versukkeling. Dat de punter weer helemaal terug is, bewijst de vlootschouw van Sail Kampen. Een vloot van tientallen punters ging de indrukwekkende zeilschepen voor over de IJssel.", 17-04-2002
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Organisatie
6709BB07165
Een bedrijfsfilm van kunststofproducent Wavin uit Hardenberg, rondom het transport over water van buizen, met beelden van o.a. mensen op een bootje, een bord met het opschrift 'KLS Wavin KLS BV, kunststof leidingsystemen Hardenberg Holland', het transport van aan elkaar gekoppelde kunststofbuizen over water, het transport vaart onder een geopende brug door, het transport over het IJsselmeer, een schip met de naam 'Lekstroom', het transport vaart onder een brug door voorzien van een bord met het opschrift 'Onderkant brug 480 NAP', het transport vaart onder een openstaande brug, met brugwachtershuisje, door, een man balanceert op een PVC buis, het transport op open water en tot slot een schip met de naam 'Des Montes'., 00-00-1975
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Organisatie