Uw zoekacties: Waterstaatswerken

Waterstaatswerken ( Hoogheemraadschap van Rijnland )

Filter: Sluisx
beacon
4  zoekresultaten
sorteren op:
 
 
 
 
Waterstaatswerk
413-054-00001 Ir. De Kock van Leeuwensluis
Type:
Sluis
Beschrijving:
De Kock van Leeuwensluis ligt in de Nieuwe Vaart ter hoogte van het Nieuwe Park en eigenlijk parallel aan het bleekveld van de voormalige wasserij De Drie Nootebomen. De sluis betreft een zogenaamde keersluis, doch is wel voorzien van twee schutkolken en is in de oorlogsjaren 1941-1942 onder toezicht van Provinciale Waterstaat en voor rekening van het Hoogheemraadschap Rijnland met subsidiegelden aangelegd. De aanleg van zowel dit water als van de sluis diende niet alleen ter verbetering van de waterhuishouding in de binnenstad, doch ook om het Goudse deel van Rijnlands boezen af te sluiten. De grachten stonden immers opnieuw in open verbinding met Rijnlands boezem en ondanks de vele waterstaatswerken vormde de lage ligging van Gouda ten aanzien van de afwatering een probleem. Doel van de aanleg van de sluis was dat bij een eventuele doorbraak van de kaden langs de Gouwe de grachten in de binnenstad niet droog zouden vallen. Uiteraard dienden dan wel de sluisdeuren gesloten te zijn! Tevens verving deze nieuwe sluis de Rabatsluis, een keersluis in de Kromme Gouwe ter hoogte van de Wachtelstraat op ongeveer de plaats waar nu de Rabatbrug is gesitueerd. Met de realisatie van De Nieuwe Vaart had de Rabatsluis zijn functie van keersluis verloren. Immers er was opnieuw een open verbinding met Rijnlands boezen ontstaan. Na 1 augustus 2022 wordt de sluis bediend door de gemeente Gouda
Bouwjaar:
1941
Toon op kaart Toon op kaart
 
 
 
 
 
Waterstaatswerk
433-054-00003 Keersluis Spuikanaal Gouda (Oostelijke en Westelijke keersluis)
Alternatieve namen:
Sluizen bij boezemgemaal Pijnacker Hordijk (waterkering en doorlaat)
Type:
Sluis
Beschrijving:
Het sluiscomplex bestaat uit 2 naast elkaar gelegen keersluizen een oostelijke en een westelijke doorgang, met 1 set deuren elk. Houten keersluis met puntdeuren en schotbalken. Er zijn lierwerken voor neerlaten en uithijsen schotbalken. De sluizen zijn gebouwd in 1935/1936 in de stijl van het Functionalistisme. De open uitwateringssluizen bevinden zich in het stroomkanaal van de Gouwe tussen het gemaal Rijnland Mr. P.A. Pynacker Hordijk en de Hollandsche IJssel. De sluizen laten water uit naar de Hollandsche IJssel. Daarnaast keren de sluizen in gesloten toestand hoog buitenwater. De houten puntdeuren zijn vernieuwd in 1971. De gekoppelde sluizen bestaan uit twee identieke betonnen sluiskolken, die evenwijdig naast elkaar liggen. De sluishoofden zijn afgedekt door granieten dekplaten. De houten puntdeuren bestaan uit dubbele draaideuren. In geopende toestand bevinden de deuren zich in de deurkassen, die in de zijwanden van het sluishoofd zijn uitgespaard. In deze wanden bevinden zich tevens (aan de Hollandsche IJsselzijde) dubbele schotbalksponningen. Over de sluisdeuren zijn betonnen loopbruggen met ijzeren liggers geplaatst. Op deze bruggen bevinden zich ijzeren windwerken met windas en ijzeren kettingen. Via deze kettingen is het windwerk verbonden met de sluisdeuren. Op de sluishoofden bevinden zich twee enkele en (in het midden) één dubbele, ijzeren bedieningsinstallaties van de schotbalkdeuren. Aan de zijde van de Hollandsche IJssel bevinden zich ijzeren krooshekken, die vuil tegenhouden tijdens het inwateren. Langs de sluishoofden en loopbruggen zijn eenvoudige ijzeren hekken geplaatst. De sluizen vormen een functionele en situationele eenheid met de omliggende boezems, het gemaal en de Julianasluizen. De sluizen zijn gaaf, zowel in hoofdvorm als detaillering en materiaalgebruik.
Bouwjaar:
1935
Monumentale status:
Rijksmonument
Monumentenregister:
517615
Toon op kaart Toon op kaart
 
 
 
 
 
Waterstaatswerk
433-054-00002 Julianasluizen (Oost- en Westkolk)
Alternatieve namen:
Nieuwe Sluis
Type:
Sluis
Beschrijving:
De Julianasluis werd in het Gouwekanaal gebouwd. Vanwege de vele problemen die ontstonden door de slappe veenbodem werd de sluis pas in 1936 opgeleverd. Gedurende de bezettingsjaren 1940-1945 werd de gedenksteen in de muur van het sluiskantoor verwijderd en werd de naam Julianasluis omgedoopt tot “Nieuwe Sluis”. Het belang van deze sluis werd nog eens onderstreept door de renovatie en modernisering van het complex in 1985, waarbij de twee bruggen aan weerskanten van de sluiskolk werden vervangen door de huidige exemplaren. Op 13 november 2009 werd door de Provinciale Staten van de provincie Zuid-Holland besloten een tweede kolk aan te leggen. Dit betekende dat er een aanpassing nodig was van het sluiseiland. De tweede sluis kwam gereed in 2014 en is 14 meter breed, 115 meter lang en iets dieper dan de oude, zodat ook grotere schepen er gebruik van kunnen maken. De Julianasluizen zijn nu schutsluizen naar twee zijden en bestaan uit een Oostkolk (433-054-00004) en een Westkolk. De sluisdeuren zijn stalen roldeuren.
Bouwjaar:
1936
Toon op kaart Toon op kaart
 
 
 
 
 
Waterstaatswerk
413-054-00002 Mallegatsluis
Type:
Sluis
Beschrijving:
De Mallegatsluis verbindt de Hollandsche IJssel in het zuiden, met de Gouwe in het noorden via de Turfsingel, een van de singels die rondom de stad liggen. Deze sluis is in de loop der eeuwen diverse malen verplaatst en vernieuwd. Op dit sluisterrein bij de Mallegatsluis was al vóór 1400 een klein sluisje om van de Hollandse IJssel om de stad heen naar de Gouwe te varen. Maar dat mocht van het stadsbestuur niet. De schippers moesten de tijdrovende vaart dóór de stad nemen, daar werd meer aan verdiend! In 1575 heeft Willem van Oranje een grotere sluis geëist. In 1576 werd daarom de nieuwe, grotere Statensluis gebouwd, zo genoemd omdat de Staten van Holland hem betaald hadden. Na twee eeuwen dienst was de Statensluis aan zijn eind. Hij werd hij in 1764 vervangen door de Mallegatsluis, 7,85 meter breed, 45 meter lang, toegelaten diepgang 2,10 meter. In 2002 is de Mallegatsluis nogmaals gerestaureerd.
Bouwjaar:
1764
Monumentale status:
Gemeentelijk monument
Toon op kaart Toon op kaart