We hebben een overzicht gemaakt van een aantal waterstaatswerken in ons werkgebied. Je kunt hier het waterstaatswerk opzoeken waar je meer over wil weten. Als je op een waterstaatswerk klikt, vind je meer informatie over het object en welke archieven belangrijk zijn. Soms staan er ook links naar dossiers bij.
Dit is een poldergemaal uit 1885. Het pompt het teveel aan water uit de polder ‘Eerste Bedijking der Mijdrechtse Droogmakerij’. Het water gaat vanuit de polder naar de Amstel.
Eerst was het een stoomgemaal. In 1913 verving een dieselmotor de stoommachine. Vanaf 1919 wordt de motor elektrisch.
Gebouwd/ontstaan in:
het eind van de 19e eeuw/begin 20e eeuw.
Gebruiksperiode bij waterschap:
Sinds de bouw tot en met heden
Adres:
Amstelhoek, Amstelkade 121
Plaats:
Amstelhoek
Straat:
Amstelkade
Huisnummer:
121
Codes Waternet en AGV:
KGM00103
Monumentale status:
Gemeentelijk monument
Toelichting bij 'zie ook':
Bij de beschrijving van een waterstaatswerk staan soms met het kopje 'zie ook'. Dit zijn klikbare links naar andere beschrijvingen. De links die beginnen met AVR leiden naar een beschrijving van een organisatie. De andere links gaan naar beschrijvingen van archieven of archiefmateriaal.
Molen aan de Lange Stammerdijk iets ten noordwesten van Driemond in de Gemeenschapspolder. De molen is in 1707 is opgericht ter vervanging van meerdere door storm vernielde molens van voormalige kleinere polders in dat gebied. Verenigd in de nieuwe Gemeenschapspolder konden zij een grotere en betere molen laten bouwen. De molen was oorspronkelijk een schepradmolen en werd in 1892 omgebouwd tot vijzelmolen. Hij slaat het water uit op de Gaasp. De molen is in bedrijf gebleven tot 1926, toen werd een dieselgemaal in de waterloop tussen de molen en de Gaasp geplaatst. Dit was nodig omdat er meer water weggepompt moest worden dan de molen aankon. Het bovendeel van de molen werd toen gesloopt. In 1993 was het dieselgemaal aan vervanging toe. Het Hoogheemraadschap Amstel en Vecht heeft toen besloten in plaats daarvan de molen te restaureren en weer maalvaardig te maken. De molen is sinds 2003 weer in functie.
Rijksmonument, nummer 504564.(Opent in een nieuw venster. Mocht de link niet werken, laat het ons dan weten.)
Toelichting bij 'zie ook':
Bij de beschrijving van een waterstaatswerk staan soms met het kopje 'zie ook'. Dit zijn klikbare links naar andere beschrijvingen. De links die beginnen met AVR leiden naar een beschrijving van een organisatie. De andere links gaan naar beschrijvingen van archieven of archiefmateriaal.
Dit was een gemaal dat tussen de Gaaspermolen en de rivier de Gaasp is gebouwd. Toen in de jaren '20 van de 20e eeuw de Gaaspermolen door bodemdaling niet meer berekend was op zijn taak, is in het uitvoerkanaaltje tussen de Gaaspermolen en de Gaasp een dieselgemaal gebouwd dat de bemaling overnam. Bij het restaureren en opnieuw maalvaardig maken van de Gaaspermolen is dit gemaal gesloopt.
Bij de beschrijving van een waterstaatswerk staan soms met het kopje 'zie ook'. Dit zijn klikbare links naar andere beschrijvingen. De links die beginnen met AVR leiden naar een beschrijving van een organisatie. De andere links gaan naar beschrijvingen van archieven of archiefmateriaal.