Uw zoekacties: Beeldbank Overijssel

Beeldbank Overijssel ( Collectie Overijssel locatie Zwolle )

beacon
457  zoekresultaten
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
9259 FD014405 Thorbeckegracht 43 t/m 32, uit het zuidwesten. , 1971
Beschrijving:
Thorbeckegracht 43 t/m 32, uit het zuidwesten.
Datering:
1971
Adres:
Zwolle, Thorbeckegracht 43 t/m 32  
Vervaardiger:
J.P. de Koning;
Rechthebbende:
Historisch Centrum Overijssel
Afmeting:
breedte afb. 18 centimeters x hoogte afb 11 centimeters
Materiaal:
foto;
Oud nummer:
FD014405
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
9257 FD014399-02 Thorbeckegracht vanaf het Eiland gezien uit zuidwesten. Rechts : bootdienst "Zuiderzee": Zwolle-Kampen-Amsterdam; , 1987
Beschrijving:
Thorbeckegracht vanaf het Eiland gezien uit zuidwesten. Rechts : bootdienst "Zuiderzee": Zwolle-Kampen-Amsterdam;
Datering:
1987
Adres:
Zwolle, Thorbeckegracht  
Zwolle, Eiland  
Vervaardiger:
[Koning, J.P. de]J.P. de Koning;
Rechthebbende:
Historisch Centrum Overijssel
Afmeting:
breedte afb. 25 centimeters x hoogte afb 18 centimeters
Materiaal:
foto;
Oud nummer:
FD014399-02
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
5694 FD013421 Spoolderbergbrug met het brugwachtershuisje, gezien naar de stad., 1978
Beschrijving:
Spoolderbergbrug met het brugwachtershuisje, gezien naar de stad.
Datering:
1978
Adres:
Zwolle, Spoolderbergweg  
Zwolle, Spoolderbergbrug  
Vervaardiger:
J.P. de Koning;
Rechthebbende:
Historisch Centrum Overijssel
Afmeting:
Breedte 24 centimeters x Hoogte 18 centimeters
Materiaal:
foto;
Annotatie:
Stratencollectie Zwolle
Oud nummer:
FD013421
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
5693 FD013420 Spoolderbergbrug met brugwachtershuisje, richting IJssel., 1978
Beschrijving:
Spoolderbergbrug met brugwachtershuisje, richting IJssel.
Datering:
1978
Adres:
Zwolle, Spoolderbergweg  
Zwolle, Spoolderbergbrug  
Vervaardiger:
J.P. de Koning;
Rechthebbende:
Historisch Centrum Overijssel
Afmeting:
Breedte 24 centimeters x Hoogte 18 centimeters
Materiaal:
foto;
Annotatie:
Stratencollectie Zwolle
Oud nummer:
FD013420
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Foto
15271 FD017152 Havenmeester ? wijst op bordje "Roken en vuur verboden" op dukdalf en binnenvaartschip., 00-00-1974 - 00-00-1984
Beschrijving:
Havenmeester ? wijst op bordje "Roken en vuur verboden" op dukdalf en binnenvaartschip.
Datering:
00-00-1974 - 00-00-1984
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]  
Vervaardiger:
J. Drost;
Rechthebbende:
Fotopersbureau Jan Drost
Afmeting:
Breedte 23 centimeters x Hoogte 16 centimeters
Materiaal:
foto;
Oud nummer:
FD017152
Trefwoorden:
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
2431 FD001788-01 Buitenkant met Vispoortenbrug en op de achtergrond het Hopmanshuis, gezien vanaf de Thorbeckegracht., 1976
Beschrijving:
Buitenkant met Vispoortenbrug en op de achtergrond het Hopmanshuis, gezien vanaf de Thorbeckegracht.
Datering:
1976
Adres:
Zwolle, Buitenkant  
Zwolle, Vispoortenbrug  
Zwolle, Thorbeckegracht  
Vervaardiger:
(Marcel) M. Malherbe;
Rechthebbende:
Historisch Centrum Overijssel
Afmeting:
breedte 27 centimeters x hoogte 23 centimeters
Materiaal:
foto;
Annotatie:
Stratencollectie Zwolle
Oud nummer:
FD001788-01
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Het maken van punters ;
Beschrijving:
Het maken van punters, en een interview met cineast Gait Berk.
Lengte in minuten:
00:58:00
Datering:
00-00-1978
Adres:
Giethoorn, [geen straatnaam]  
Vervaardiger:
(Geit) Berk;
Rechthebbende:
(Geit) Berk;
Oud nummer:
BB00702
Materiaal:
VHS;
standaard;
Materiaal opmerkingen:
gesproken taal: Nederlands;
formaat beeld: kleur en zwart/wit;
formaat geluid: mono;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
F/SW 240 Europort '83 ;
Beschrijving:
Een film rond de 'band-dia presentatie' op de Europort beurs van '83 te Amsterdam, van de F/SW 240 dieselmotor.
Lengte in minuten:
00:08:42
Datering:
00-11-1983
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Zwolle, [geen straatnaam]  
Materiaal:
U-matic;
Oud nummer:
BB02498
Materiaal opmerkingen:
gesproken taal: Nederlands;
formaat beeld: kleur;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
F/SW 240 Europort '83 ;
Beschrijving:
Een film rond de 'Zapel/Slide (band-dia) presentation' op de Europort beurs van '83 te Amsterdam, van de F/SW 240 dieselmotor.
Lengte in minuten:
00:08:40
Datering:
00-11-1983
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]  
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Materiaal:
U-matic;
Oud nummer:
BB02497
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Langs Wieden en Ribben ;
Beschrijving:
Beelden van oude steden in Overijssel met nadruk op de historische gebouwen, en verder van boerderijen, landschap en beroeps- en recreatiescheepvaart.
In volgorde van vertoning:
Hasselt, Genemuiden, Zwartsluis, Vollenhove, Blokzijl, Kuinre, Belt-Schutsloot, allegorische optocht over water in Giethoorn, Brederwiede, Steenwijk, Oldemarkt, Ossenzijl, Nationaal Park de Weerribben, Nederland en Dwarsgracht.
Lengte in minuten:
00:26:00
Datering:
00-00-1975 - 00-00-1980
Adres:
Genemuiden, [geen straatnaam]  
Zwartsluis, [geen straatnaam]  
Vollenhove, [geen straatnaam]  
Blokzijl, [geen straatnaam]  
Kuinre, [geen straatnaam]  
Belt-Schutsloot, [geen straatnaam]  
Giethoorn, [geen straatnaam]  
Oldemarkt, [geen straatnaam]  
Ossenzijl, [geen straatnaam]  
Steenwijk, [geen straatnaam]  
-
Hasselt, [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB01950
Materiaal:
Super8;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Onderhoud dieselmotor Humber River - 1e versie ;
Beschrijving:
Monteurs geven de dieselmotor TM410 van Stork Werkspoor Diesel een onderhoudsbeurt.

Deel 1: Werkzaamheden in de machinekamer van het baggerschip Humber River.

Deel 2: Inspectie van de cilindereenheid.

Lengte in minuten:
00:19:00
Datering:
00-00-1971 - 00-00-1979
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB02487
Materiaal:
Super8;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
titels: Duits;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
12500BB02486 Deze documentaire film behandelt de inspectie van een TM 410 dieselmotor van Stork-Werkspoor Diesel.

0:00:02Tekst: SWD (Stork-Werkspoor Diesel B.V.) Amsterdam presents

0:00:06Tekst: Inspections on Stork-Werkspoor TM 410 Diesel engines are extremely easy.

0:00:12Het baggerschip Humber River van de Anglo Dutch Dredging Company wordt aangedreven door twee zestiencilinder dieselmotoren van SWD in V vorm, met een totaalvermogen van 21000 pk. De motoren drijven zowel de schroeven als de zandpompen aan. Deze film is bedoeld om aan te tonen dat inspectie van de TM410 motoren eenvoudig is en in korte tijd kan worden uitgevoerd.

0:01:26Het eerste deel van de film toont de inspectie van de uitlaapklep en de brandstofverstuiver van een cilindereenheid. Het tweede deel toont de inspectie van een complete cilindereenheid, de demontage van de cilinderkop, zuiger en zuigerringen, het lager van de zuigerstang, etc.

0:01:46Voor de inspectie moet de motor afkoelen en moet het koelwater deels worden afgetapt.

0:01:54Tekst: Deel 1: inspectie van de uitlaatklep en vervanging van de uitlaatklep.

0:02:11De aluminium afdekkappen worden met de hand verwijderd. In beeld is een klok zichtbaar, die op 12 uur staat.

0:02:34SWD heeft voor hydraulisch handgereedschap gekozen om de moeren los en vast te draaien. Dat is om onafhankelijk te zijn van elektriciteit, voor nauwkeurigheid en snelheid.

0:03:09De kleplichter wordt uitgehesen.

0:03:26De brandstofverstuiver wordt met de hand uitgenomen.

0:04:02Na het hydraulisch losdraaien van de moeren kan de klep met hetzelfde hydraulische gereedschap uit de motor worden gedrukt. De cilinderkop blijft daarbij op zijn plaats.

0:04:23De praktijk heeft bewezen dat bij het bij het stoken van zware brandstof voldoende is om de 6.000 uur te inspecteren. Ook dan is het meestal voldoende de klep schoon te maken.

0:05:16Voor één cilinder staat de klok na de, 00-00-1971 - 00-00-1979
Titel:
Onderhoud dieselmotor Humber River ;
Beschrijving:
Deze documentaire film behandelt de inspectie van een TM 410 dieselmotor van Stork-Werkspoor Diesel.

0:00:02Tekst: SWD (Stork-Werkspoor Diesel B.V.) Amsterdam presents

0:00:06Tekst: Inspections on Stork-Werkspoor TM 410 Diesel engines are extremely easy.

0:00:12Het baggerschip Humber River van de Anglo Dutch Dredging Company wordt aangedreven door twee zestiencilinder dieselmotoren van SWD in V vorm, met een totaalvermogen van 21000 pk. De motoren drijven zowel de schroeven als de zandpompen aan. Deze film is bedoeld om aan te tonen dat inspectie van de TM410 motoren eenvoudig is en in korte tijd kan worden uitgevoerd.

0:01:26Het eerste deel van de film toont de inspectie van de uitlaapklep en de brandstofverstuiver van een cilindereenheid. Het tweede deel toont de inspectie van een complete cilindereenheid, de demontage van de cilinderkop, zuiger en zuigerringen, het lager van de zuigerstang, etc.

0:01:46Voor de inspectie moet de motor afkoelen en moet het koelwater deels worden afgetapt.

0:01:54Tekst: Deel 1: inspectie van de uitlaatklep en vervanging van de uitlaatklep.

0:02:11De aluminium afdekkappen worden met de hand verwijderd. In beeld is een klok zichtbaar, die op 12 uur staat.

0:02:34SWD heeft voor hydraulisch handgereedschap gekozen om de moeren los en vast te draaien. Dat is om onafhankelijk te zijn van elektriciteit, voor nauwkeurigheid en snelheid.

0:03:09De kleplichter wordt uitgehesen.

0:03:26De brandstofverstuiver wordt met de hand uitgenomen.

0:04:02Na het hydraulisch losdraaien van de moeren kan de klep met hetzelfde hydraulische gereedschap uit de motor worden gedrukt. De cilinderkop blijft daarbij op zijn plaats.

0:04:23De praktijk heeft bewezen dat bij het bij het stoken van zware brandstof voldoende is om de 6.000 uur te inspecteren. Ook dan is het meestal voldoende de klep schoon te maken.

0:05:16Voor één cilinder staat de klok na de
Beschrijving vervolg:
inspectie van de uitlaatklep en brandstofverstuiver - en voor de montage - op 1 uur en 35 minuten.

0:05:24Voor de montage wordt de klepzitting met een speciaal gereedschap gereinigd.

0:05:50De koelwateraansluiting is flexibel.

0:05:57De 6.000 uurs inspectie hoeft geen inspectie van de inlaatkleppen in te houden. SWD adviseert inspectie van de inlaatkleppen en de zuigerveren na 12.000 uur.

0:06:17De moeren van de behuizing van de klep worden hydraulisch aangetrokken.

0:06:41De brandstofverstuiver wordt weer gemonteerd.

0:07:16Na drie uur en tien minuten is de motor weer gebruiksgereed.

0:07:23Tekst: Inspectie-interval

uitlaatkleppen: licht polijsten na 6000 uur

brandstofverstuivers: inspectie na 3000 uur; vervangen na 6000 uur.

0:07:48Tekst: Deel 2: Inspectie van een complete cilindereenheid

0:08:19Het gaat om een 12.000 uurs inspectie. De klok staat weer op 12 uur. Om te beginnen worden weer de aluminium afdekkappen verwijderd. De zuiger en zuigerstang zullen verwijderd worden.

0:09:28Al het pijpwerk van de cilinderkop wordt los genomen.

0:09:45De acht moeren van de cilinderkop worden met vier tegelijk los gedraaid.

0:10:16Het uithijsen van de cilinderkop gebeurt bij een V motor met hetzelfde gereedschap als bij een lijnmotor. Het is dan 2 uur.

0:10:51Vervolgens wordt in het carter van de motor een luik geopend om de zuigerstang van de krukas te verwijderen. De krukas wordt pneumatisch in de goede stand gedraaid.

0:12:34Het samenstel van zuigerstang en zuiger wordt na drie uur en drie kwartier uitgehesen en blijft aan de hijshaak hangen. In de film wordt met twee monteurs gewerkt; met vier zou het vlugger gegaan zijn.

0:13:07De zuigerveren kunnen makkelijk worden schoongemaakt en - indien nodig - worden vervangen.

0:13:39De montage geschiedt in omgekeerde volgorde. De bouten van de cilinderkop worden hydraulisch onder de
Lengte in minuten:
00:17:00
Datering:
00-00-1971 - 00-00-1979
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB02486
Materiaal:
Super8;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Onderhoud dieselmotor Humber River - 2e versie ;
Beschrijving:
Monteurs geven de dieselmotor TM410 van Stork Werkspoor Diesel een onderhoudsbeurt.

Werkzaamheden in de machinekamer van het baggerschip Humber River.
Lengte in minuten:
00:18:54
Datering:
00-00-1979
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB02484
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
geluid, electromagnetisch;
titels: Engels;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Film
12496BB02482 Deze documentaire film behandelt inspectie en onderhoud van een TM 410 dieselmotor van Stork-Werkspoor Diesel.
0:00:02Tekst: SWD (Stork-Werkspoor Diesel B.V.) Amsterdam presents
0:00:06Tekst: Inspections on Stork-Werkspoor TM 410 Diesel engines are extremely easy.
0:00:12Het baggerschip Humber River van de Anglo Dutch Dredging Company wordt aangedreven door twee zestiencilinder dieselmotoren van SWD in V vorm, met een totaalvermogen van 21000 pk. De motoren drijven zowel de schroeven als de zandpompen aan. Deze film is bedoeld om aan te tonen dat inspectie van de TM410 motoren eenvoudig is en in korte tijd kan worden uitgevoerd.
0:01:26Het eerste deel van de film toont de inspectie van de uitlaapklep en de brandstofverstuiver van een cilindereenheid. Het tweede deel toont de inspectie van een complete cilindereenheid, de demontage van de cilinderkop, zuiger en zuigerringen, het lager van de zuigerstang, etc.
0:01:46Voor de inspectie moet de motor afkoelen en moet het koelwater deels worden afgetapt.
0:01:54Tekst: Deel 1: inspectie van de uitlaatklep en vervanging van de uitlaatklep.
0:02:11De aluminium afdekkappen worden met de hand verwijderd. In beeld is een klok zichtbaar, die op 12 uur staat.
0:02:34SWD heeft voor hydraulisch handgereedschap gekozen om de moeren los en vast te draaien. Dat is om onafhankelijk te zijn van elektriciteit, voor nauwkeurigheid en snelheid.
0:03:09De kleplichter wordt uitgehesen.
0:03:26De brandstofverstuiver wordt met de hand uitgenomen.
0:04:02Na het hydraulisch losdraaien van de moeren kan de klep met hetzelfde hydraulische gereedschap uit de motor worden gedrukt. De cilinderkop blijft daarbij op zijn plaats.
0:04:23De praktijk heeft bewezen dat bij het bij het stoken van zware brandstof voldoende is om de 6.000 uur te inspecteren. Ook dan is het meestal voldoende de klep schoon te maken.
0:05:16Voor één cilinder staat de klok na de inspectie van de uitlaatklep en, 00-00-1971 - 00-00-1979
Titel:
Onderhoud dieselmotor Humber River - 1e versie ;
Beschrijving:
Deze documentaire film behandelt inspectie en onderhoud van een TM 410 dieselmotor van Stork-Werkspoor Diesel.
0:00:02Tekst: SWD (Stork-Werkspoor Diesel B.V.) Amsterdam presents
0:00:06Tekst: Inspections on Stork-Werkspoor TM 410 Diesel engines are extremely easy.
0:00:12Het baggerschip Humber River van de Anglo Dutch Dredging Company wordt aangedreven door twee zestiencilinder dieselmotoren van SWD in V vorm, met een totaalvermogen van 21000 pk. De motoren drijven zowel de schroeven als de zandpompen aan. Deze film is bedoeld om aan te tonen dat inspectie van de TM410 motoren eenvoudig is en in korte tijd kan worden uitgevoerd.
0:01:26Het eerste deel van de film toont de inspectie van de uitlaapklep en de brandstofverstuiver van een cilindereenheid. Het tweede deel toont de inspectie van een complete cilindereenheid, de demontage van de cilinderkop, zuiger en zuigerringen, het lager van de zuigerstang, etc.
0:01:46Voor de inspectie moet de motor afkoelen en moet het koelwater deels worden afgetapt.
0:01:54Tekst: Deel 1: inspectie van de uitlaatklep en vervanging van de uitlaatklep.
0:02:11De aluminium afdekkappen worden met de hand verwijderd. In beeld is een klok zichtbaar, die op 12 uur staat.
0:02:34SWD heeft voor hydraulisch handgereedschap gekozen om de moeren los en vast te draaien. Dat is om onafhankelijk te zijn van elektriciteit, voor nauwkeurigheid en snelheid.
0:03:09De kleplichter wordt uitgehesen.
0:03:26De brandstofverstuiver wordt met de hand uitgenomen.
0:04:02Na het hydraulisch losdraaien van de moeren kan de klep met hetzelfde hydraulische gereedschap uit de motor worden gedrukt. De cilinderkop blijft daarbij op zijn plaats.
0:04:23De praktijk heeft bewezen dat bij het bij het stoken van zware brandstof voldoende is om de 6.000 uur te inspecteren. Ook dan is het meestal voldoende de klep schoon te maken.
0:05:16Voor één cilinder staat de klok na de inspectie van de uitlaatklep en
Beschrijving vervolg:
brandstofverstuiver - en voor de montage - op 1 uur en 35 minuten.
0:05:24Voor de montage wordt de klepzitting met een speciaal gereedschap gereinigd.
0:05:50De koelwateraansluiting is flexibel.
0:05:57De 6.000 uurs inspectie hoeft geen inspectie van de inlaatkleppen in te houden. SWD adviseert inspectie van de inlaatkleppen en de zuigerveren na 12.000 uur.
0:06:17De moeren van de behuizing van de klep worden hydraulisch aangetrokken.
0:06:41De brandstofverstuiver wordt weer gemonteerd.
0:07:16Na drie uur en tien minuten is de motor weer gebruiksgereed.
0:07:23Tekst: Inspectie-interval
uitlaatkleppen: licht polijsten na 6000 uur
brandstofverstuivers: inspectie na 3000 uur; vervangen na 6000 uur.
0:07:48Tekst: Deel 2: Inspectie van een complete cilindereenheid
0:08:19Het gaat om een 12.000 uurs inspectie. De klok staat weer op 12 uur. Om te beginnen worden weer de aluminium afdekkappen verwijderd. De zuiger en zuigerstang zullen verwijderd worden.
0:09:28Al het pijpwerk van de cilinderkop wordt los genomen.
0:09:45De acht moeren van de cilinderkop worden met vier tegelijk los gedraaid.
0:10:16Het uithijsen van de cilinderkop gebeurt bij een V motor met hetzelfde gereedschap als bij een lijnmotor. Het is dan 2 uur.
0:10:51Vervolgens wordt in het carter van de motor een luik geopend om de zuigerstang van de krukas te verwijderen. De krukas wordt pneumatisch in de goede stand gedraaid.
0:12:34Het samenstel van zuigerstang en zuiger wordt na drie uur en drie kwartier uitgehesen en blijft aan de hijshaak hangen. In de film wordt met twee monteurs gewerkt; met vier zou het vlugger gegaan zijn.
0:13:07De zuigerveren kunnen makkelijk worden schoongemaakt en - indien nodig - worden vervangen.
0:13:39De montage geschiedt in omgekeerde volgorde. De bouten van de cilinderkop worden hydraulisch onder de juiste en onderling gelijke voorspanning gebracht.
0:16:19Tenslotte worden het pijpwerk en de
Lengte in minuten:
00:19:37
Datering:
00-00-1971 - 00-00-1979
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB02482
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
titels: Engels;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Film
12494BB02480 Onderhoud dieselmotor Humber River, eerste versie

Deze documentaire film behandelt inspectie en onderhoud van een TM 410 dieselmotor van Stork-Werkspoor Diesel.

0:00:02Tekst: SWD (Stork-Werkspoor Diesel B.V.) Amsterdam presents

0:00:06Tekst: Inspections on Stork-Werkspoor TM 410 Diesel engines are extremely easy.

0:00:10De zandzuiger Humber River van de Anglo Dutch Dredging Company wordt aangedreven door twee zestiencilinder dieselmotoren van SWD in V vorm, met een totaalvermogen van 21000 pk. De motoren drijven zowel de schroeven als de zandpompen aan. Deze film is bedoeld om aan te tonen dat inspectie van de TM410 motoren eenvoudig is en in korte tijd kan worden uitgevoerd.

0:01:20Het eerste deel van de film toont de inspectie van de uitlaapklep en de brandstofverstuiver van één cilindereenheid. Het tweede deel toont de inspectie van een complete cilindereenheid, de demontage van de cilinderkop, zuiger en zuigerringen, het lager van de zuigerstang, etc.

0:01:43Voor de inspectie moet de motor afkoelen en moet het koelwater deels worden afgetapt.

0:01:52Tekst: Deel 1: inspectie van de uitlaatklep en vervanging van de uitlaatklep.

0:02:09De aluminium afdekking wordt met de hand verwijderd. In beeld is een klok zichtbaar, die op 12 uur staat.

0:02:26SWD heeft voor hydraulisch handgereedschap gekozen om de moeren los en vast te draaien. Dat is om onafhankelijk te zijn van elektriciteit, voor nauwkeurigheid en snelheid

0:03:01De kleplichter wordt uitgehesen.

0:03:24De brandstofverstuiver wordt met de hand uitgenomen.

0:03:38Na het hydraulisch losdraaien van de moeren kan de klep met hetzelfde hydraulische gereedschap uit de motor worden gedrukt. De cilinderkop blijft daarbij op zijn plaats.

0:04:20De praktijk heeft bewezen dat bij het bij het stoken van zware brandstof voldoende is om de 6.000 uur te inspecteren. Ook dan is het meestal voldoende de klep schoon te, 00-00-1971 - 00-00-1979
Titel:
Onderhoud dieselmotor Humber River - 1e versie ;
Beschrijving:
Onderhoud dieselmotor Humber River, eerste versie

Deze documentaire film behandelt inspectie en onderhoud van een TM 410 dieselmotor van Stork-Werkspoor Diesel.

0:00:02Tekst: SWD (Stork-Werkspoor Diesel B.V.) Amsterdam presents

0:00:06Tekst: Inspections on Stork-Werkspoor TM 410 Diesel engines are extremely easy.

0:00:10De zandzuiger Humber River van de Anglo Dutch Dredging Company wordt aangedreven door twee zestiencilinder dieselmotoren van SWD in V vorm, met een totaalvermogen van 21000 pk. De motoren drijven zowel de schroeven als de zandpompen aan. Deze film is bedoeld om aan te tonen dat inspectie van de TM410 motoren eenvoudig is en in korte tijd kan worden uitgevoerd.

0:01:20Het eerste deel van de film toont de inspectie van de uitlaapklep en de brandstofverstuiver van één cilindereenheid. Het tweede deel toont de inspectie van een complete cilindereenheid, de demontage van de cilinderkop, zuiger en zuigerringen, het lager van de zuigerstang, etc.

0:01:43Voor de inspectie moet de motor afkoelen en moet het koelwater deels worden afgetapt.

0:01:52Tekst: Deel 1: inspectie van de uitlaatklep en vervanging van de uitlaatklep.

0:02:09De aluminium afdekking wordt met de hand verwijderd. In beeld is een klok zichtbaar, die op 12 uur staat.

0:02:26SWD heeft voor hydraulisch handgereedschap gekozen om de moeren los en vast te draaien. Dat is om onafhankelijk te zijn van elektriciteit, voor nauwkeurigheid en snelheid

0:03:01De kleplichter wordt uitgehesen.

0:03:24De brandstofverstuiver wordt met de hand uitgenomen.

0:03:38Na het hydraulisch losdraaien van de moeren kan de klep met hetzelfde hydraulische gereedschap uit de motor worden gedrukt. De cilinderkop blijft daarbij op zijn plaats.

0:04:20De praktijk heeft bewezen dat bij het bij het stoken van zware brandstof voldoende is om de 6.000 uur te inspecteren. Ook dan is het meestal voldoende de klep schoon te
Beschrijving vervolg:
maken.

0:05:14Voor één cilinder staat de klok na de inspectie van de uitlaatklep en brandstofverstuiver - en voor de montage - op 1 uur en 35 minuten.

0:05:22Voor de montage wordt de klepzitting met een speciaal gereedschap gereinigd.

0:05:46De koelwateraansluiting is flexibel.

0:05:55De 6.000 uurs inspectie hoeft geen inspectie van de inlaatkleppen in te houden. SWD adviseert inspectie van de inlaatkleppen en de zuigerveren na 12.000 uur.

0:06:07De moeren van de behuizing van de klep worden hydraulisch aangetrokken.

0:06:38De brandstofverstuiver wordt weer gemonteerd.

0:06:49Na drie uur en tien minuten is de motor weer gebruiksgereed.

0:07:20Tekst: Inspectie-interval

uitlaatkleppen: licht polijsten na 6000 uur

brandstofverstuivers: inspectie na 3000 uur; vervangen na 6000 uur.

0:07:48Tekst: Deel 2: Inspectie van een complete cilindereenheid

0:07:51Het gaat om een 12.000 uurs inspectie. zuiger en zuigerstang zullen verwijderd worden. De klok staat weer op 12 uur. Om te beginnen worden weer de aluminium afdekkappen verwijderd. De

0:09:25Al het pijpwerk van de cilinderkop wordt los genomen.

0:09:45De acht moeren van de cilinderkop worden met vier tegelijk los gedraaid.

0:10:14Het uithijsen van de cilinderkop gebeurt bij een V motor met hetzelfde gereedschap als bij een lijnmotor. Het is dan 2 uur.

0:10:49Vervolgens wordt in het carter van de motor een luik geopend om de zuigerstang van de krukas te verwijderen. De krukas wordt pneumatisch in de goede stand gedraaid.

0:12:16Het samenstel van zuigerstang en zuiger wordt na drie uur en drie kwartier uitgehesen en blijft aan de hijshaak hangen. In de film wordt met twee monteurs gewerkt; met vier zou het vlugger gegaan zijn.

0:13:05De zuigerveren kunnen makkelijk worden schoongemaakt en - indien nodig - worden vervangen.

0:13:37De montage geschiedt in omgekeerde volgorde.
Lengte in minuten:
00:19:33
Datering:
00-00-1971 - 00-00-1979
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB02480
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
titels: Engels;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Onderhoud dieselmotor Humber River - 1e versie ;
Beschrijving:
Monteurs geven de dieselmotor TM410 van Stork Werkspoor Diesel een onderhoudsbeurt.

Deel 1: Werkzaamheden in de machinekamer van het baggerschip Humber River.

Deel 2: Inspectie van de cilindereenheid.

Lengte in minuten:
00:19:39
Datering:
00-00-1971 - 00-00-1979
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB02479
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
geluid, electromagnetisch;
titels: Engels;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Onderhoud dieselmotor Humber River - 2e versie ;
Beschrijving:
Monteurs geven de dieselmotor TM410 van Stork Werkspoor Diesel een onderhoudsbeurt.

Werkzaamheden in de machinekamer van het baggerschip Humber River.
Lengte in minuten:
00:18:53
Datering:
00-00-1979
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB02474
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
titels: Engels;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Gateway to Economy ;
Beschrijving:
Samenvatting:

Promotiefilm van Stork Werkspoor Diesel over de scheepsdieselmotor TM410 en TM620.



Beschrijving:

In beeld varen op zee een aantal historische driemaster-zeilschepen, gebouwd als vrachtschepen in het begin van de 20e eeuw.

Dan wordt een vergelijking gemaakt met moderne vrachtschepen, in het bijzonder het toegenomen motorvermogen om de schepen voort te drijven.

0:02:40 Scheepsdieselmotoren van SWD worden voorgesteld, de TM410 en TM620. Technische en economische voordelen worden beschreven en toegelicht met grafische afbeeldingen.

0:10:50 Het opbouwen van de dieselmotoren in de productiehal.

0:13:15 De motoren worden getest op hun specificaties.

0:15:09 De motoren worden ingebouwd in het schip. Een kraan tilt de motor in een schip.

0:16:00 De motoren worden toegepast in elektriciteit centrales in het Midden Oosten en het Verre Oosten.

0:17:50 De serviceorganisatie wordt toegelicht.

0:19:35 Promotiebeelden van Nederland met beelden van Amsterdam: het Museumplein, de Dam, de grachten en het IJ met zeilschepen. Vervolgens in Den Haag Madurodam. Schepen op het IJsselmeer.

0:22:30 Einde.
Lengte in minuten:
00:22:31
Datering:
00-00-1971 - 00-00-1975
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB02472
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
titels: Engels;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Wij bij Stork Werkspoor Diesel ;
Beschrijving:
Bedrijfsfilm van Stork Werkspoor Diesel over werving van personeel.

Scholier komt bij SWD om een bedrijfsfilm te bekijken. Vooraf bekijkt hij in de montagehal de motoren TM410, F240, R150, R210 en TM620. Beelden van montage van de motoren.

Leerlingen worden opgeleid bij SWD. Tentoonstelling van schilderijen en sculpturen gemaakt door het personeel.

Schepen varen op de wereldzeeën met SWD-motoren. De bouw van een elektriciteitscentrale in Al Ain aan de Perzische Golf.

Lengte in minuten:
00:25:44
Datering:
00-00-1975
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]  
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB02471
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Onderhoud dieselmotor Humber River - 1e versie ;
Beschrijving:
Monteurs geven de dieselmotor TM410 van Stork Werkspoor Diesel een onderhoudsbeurt.

Deel 1: Werkzaamheden in de machinekamer van het baggerschip Humber River.

Deel 2: Inspectie van de cilindereenheid.

Lengte in minuten:
00:19:38
Datering:
00-00-1971 - 00-00-1979
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB02466
Materiaal opmerkingen:
gesproken taal: Duits;
titels: Duits;
formaat beeld: kleur;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Wij bij Stork Werkspoor Diesel ;
Beschrijving:
Bedrijfsfilm van Stork Werkspoor Diesel over werving van personeel.

Scholier komt bij SWD om een bedrijfsfilm te bekijken. Vooraf bekijkt hij in de montagehal de motoren TM410, F240, R150, R210 en TM620. Beelden van montage van de motoren.

Leerlingen worden opgeleid bij SWD. Tentoonstelling van schilderijen en sculpturen gemaakt door het personeel.

Schepen varen op de wereldzeeën met SWD-motoren. De bouw van een elektriciteitscentrale in Al Ain aan de Perzische Golf.

Lengte in minuten:
00:25:26
Datering:
00-00-1975
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]  
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB02464
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
De Wieden ;
Beschrijving:
Aflevering tv-programma Waterproef, wegwijs in de watersport.
Bevat item Fluistervaren door de Wieden.
Datering:
00-00-1998
Adres:
Blokzijl, [geen straatnaam]  
Rechthebbende:
[Teleac/NOT]Teleac/NOT
Oud nummer:
BB00846
Materiaal:
VHS;
standaard;
Materiaal opmerkingen:
gesproken taal: Nederlands;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Export eieren naar Engeland, OPC Enschede ;
Beschrijving:
Een film rondom de export van eieren naar Engeland door het eierverwerkingsbedrijf OPC te Enschede, met beelden van het overladen van eierkisten van een goederenwagon op een heftruck door medewerkers van de firma Henk Hentzen in de haven van Amsterdam, een steekproef door de controleurs van de Nederlandse Eier Controle, de controle door douanebeambten, het overladen van de eierkisten op een vrachtschip, het vertrek uit de haven en de aankomst van het schip in Londen, het transport naar de afnemers en de verkoop van de eieren door de Londense winkeliers, en tot slot het verloop van de verkoop van eieren op de Enschedese markt en in een winkel, met een tevreden consument die geniet van een gebakken of gekookt eitje.
Lengte in minuten:
00:12:00
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Enschede, [geen straatnaam]  
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB02187
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Tinbaggermolen Doejong ;
Beschrijving:
Een film van Heemaf Hengelo over het transport, met behulp van sleepboten, waaronder de Oostzee en de Humber, van de in Kinderdijk gebouwde tinbaggermolen Doejoeng over de Maas en de Nieuwe Waterweg van Rotterdam via Vlaardingen en Hoek van Holland naar de Noordzee, uitgezwaaid door familie, kennissen en de plaatselijke bevolking , met o.a. detailopnames van verschillende onderdelen, zoals de emmerlader en ondertuimelaar.
Lengte in minuten:
00:11:53
Datering:
27-07-1937
Adres:
Rotterdam (ZH), [geen straatnaam]  
Hoek van Holland (ZH), [geen straatnaam]  
Vlaardingen (ZH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB02125
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Tinbaggermolen Doejong ;
Beschrijving:
Een film van Heemaf Hengelo over het transport, met behulp van sleepboten, waaronder de Oostzee en de Humber, van de in Kinderdijk gebouwde tinbaggermolen Doejoeng over de Maas en de Nieuwe Waterweg van Rotterdam via Vlaardingen en Hoek van Holland naar de Noordzee, uitgezwaaid door familie, kennissen en de plaatselijke bevolking , met o.a. detailopnames van verschillende onderdelen,zoals de emmerlader en ondertuimelaar.
Lengte in minuten:
00:10:00
Datering:
27-07-1937
Adres:
Vlaardingen (ZH), [geen straatnaam]  
Hoek van Holland (ZH), [geen straatnaam]  
Rotterdam (ZH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB02124
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Film
8614BETACAM1034.03 De film behandelt het nieuwe Verkeers Begeleidings Systeem van de Rotterdamse Haven.

- Logo: NLF

- Beelden van mensen achter radarschermen, varende zeeschepen en KLM helikopters wisselen elkaar snel af.

- Bij deze beelden wordt gezegd dat de film gaat over VBS, het Verkeers Begeleidings Systeem voor het Waterweggebied en de Rotterdamse Haven. Sinds 1956 beschikt men over een walradarketen. In 1986 zal dit zijn uitgegroeid tot een uniek systeem waarmee zowel de binnen- als de zeescheepvaart veilig geregeld kunnen worden.

- Zicht-, wind- en waterstandmeters, radiopeilers, TV camera's, 26 radarstations en een omvangrijk computersysteem zullen het scheepvaartverkeer nog omvangrijker en veiliger maken.

- Tegen een achtergrond van een sterk geschematiseerde kaart van de Rotterdamse Haven verschijnt de titel:

ROTTERDAM WEL ZEKER.

Scheepvaartbegeleiding in praktijk.

ROTTERDAM FOR SURE

vessel traffic management in practice

- Als voorbeeld van de huidige situatie wordt genomen het binnenbrengen van de mammoettanker Al Faiha met ruwe olie uit Koeweit met bestemming Europoort. De tanker wordt vanuit een helikopter in beeld gebracht.

- Een man in een commandopost waarschuwt alle schepen voor helikoptervluchten bij de Al Faiha.

- Vanuit een boven het schip hangende KLM helikopter laten twee loodsen zich langs een kabel zakken op het schip, dat 35 mijl (circa 60 kilometer) uit de kust vaart.

- De twee loodsen arriveren op de brug van het schip. Het 21 meter diep stekende schip moet door de uitgebaggerde Eurogeul naar binnen worden gebracht.

- De loodsen hebben een "brown box" bij zich. Dat is een radio-ontvanger, die wordt aangesloten op het DECCA navigatiesysteem van het schip (het DECCA systeem is ontwikkel door de Britse firma DECCA en was van het einde van de Tweede Wereldoorlog tot 2000 in gebruik. Het midden van de vaargeul kan nu nauwkeurig worden bepaald en, 00-00-1984
Titel:
Rotterdam ''Wel Zeker'' scheepsvaartbegeleiding in praktijk ;
Beschrijving:
De film behandelt het nieuwe Verkeers Begeleidings Systeem van de Rotterdamse Haven.

- Logo: NLF

- Beelden van mensen achter radarschermen, varende zeeschepen en KLM helikopters wisselen elkaar snel af.

- Bij deze beelden wordt gezegd dat de film gaat over VBS, het Verkeers Begeleidings Systeem voor het Waterweggebied en de Rotterdamse Haven. Sinds 1956 beschikt men over een walradarketen. In 1986 zal dit zijn uitgegroeid tot een uniek systeem waarmee zowel de binnen- als de zeescheepvaart veilig geregeld kunnen worden.

- Zicht-, wind- en waterstandmeters, radiopeilers, TV camera's, 26 radarstations en een omvangrijk computersysteem zullen het scheepvaartverkeer nog omvangrijker en veiliger maken.

- Tegen een achtergrond van een sterk geschematiseerde kaart van de Rotterdamse Haven verschijnt de titel:

ROTTERDAM WEL ZEKER.

Scheepvaartbegeleiding in praktijk.

ROTTERDAM FOR SURE

vessel traffic management in practice

- Als voorbeeld van de huidige situatie wordt genomen het binnenbrengen van de mammoettanker Al Faiha met ruwe olie uit Koeweit met bestemming Europoort. De tanker wordt vanuit een helikopter in beeld gebracht.

- Een man in een commandopost waarschuwt alle schepen voor helikoptervluchten bij de Al Faiha.

- Vanuit een boven het schip hangende KLM helikopter laten twee loodsen zich langs een kabel zakken op het schip, dat 35 mijl (circa 60 kilometer) uit de kust vaart.

- De twee loodsen arriveren op de brug van het schip. Het 21 meter diep stekende schip moet door de uitgebaggerde Eurogeul naar binnen worden gebracht.

- De loodsen hebben een "brown box" bij zich. Dat is een radio-ontvanger, die wordt aangesloten op het DECCA navigatiesysteem van het schip (het DECCA systeem is ontwikkel door de Britse firma DECCA en was van het einde van de Tweede Wereldoorlog tot 2000 in gebruik. Het midden van de vaargeul kan nu nauwkeurig worden bepaald en
Beschrijving vervolg:
gevolgd.

- De loodsen geven de passage van boeien -die de vaargeul markeren- aan de wal door.

- Dat gebeurt aan een post in Hoek van Holland.

- Een loods geeft de gewenste koers aan de roerganger door.

- De andere loods informeert bij de centrale post of er andere schepen naar de Europoort varen. Dat blijkt niet het geval.

- Er wordt weer een koerscorrectie door een loods aan de roerganger doorgegeven.

- De olietanker loopt precies in de lijn van vuurtorens de havenhoofden binnen.

- Een loods heeft contact met één van een viertal sleepboten, de Dordtse Bank.

- De sleepboten maken vast.

- Bij luchtopnames van de mond van de Nieuwe Waterweg wordt gezegd dat Rotterdam het voordeel heeft van een open verbinding met zee.

- Bij beelden van een radartoren wordt gezegd dat radar vooral van belang is bij slecht zicht en duisternis. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd voor het eerst effectief gebruik gemaakt van radar en Rotterdam had al in 1956 een radarhavensysteem.

- De regionale centrale Hoek van Holland is verbonden met 7 radarposten, op het lichteiland Goeree, in de Europoort en langs de Nieuwe Waterweg.

- De regionale centrale Europoort en de nevenpost Hartel zijn met 9 radars verbonden, waarvan 1 op de post Hartel.

- De regionale centrale Stad heeft als nevenpost Maasboulevard en is verbonden met 12 radarposten.

- De beide nevenposten Hartel en Maasboulevard zijn er in eerste instantie voor om de riviervaart op te vangen.

- Het VBS zal dus bestaan uit 1 hoofdpost voor de coördinatie, drie regionale verkeerscentrales en twee nevenposten voor het directe contact met de scheepvaart. De gegevens komen van 26 radarposten en de andere beschikbare sensoren.

- Alle gegevens komen samen in het Havencoördinatiecentrum. Er worden drie kantoortorens getoond.

- Bij beelden van mensen achter bureaus en in overleg wordt gezegd dat rijks- en gemeentehavendiensten,
Lengte in minuten:
00:27:00
Datering:
00-00-1984
Adres:
Rotterdam (ZH), [geen straatnaam]  
Vervaardiger:
[Eerhart, Joop (camera)](Joop) J. Eerhart; [Elliot, Ian (stem)](Ian) I. Elliot; (Hans) Engelman; [Korver, Pim (camera en regie)](Frank) F. Moll; [Ridder, Hans de (geluid)](Hans) H. de Ridder; (Jan) de Ruiter; (Jonne) Severijn; [Thomas, Edward (montage)](Edward) Thomas; (Stephan ) Warnas;
Oud nummer:
BETACAM1034.03
Materiaal opmerkingen:
gesproken taal: Nederlands;
titels: Nederlands;
titels: Engels;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Wij bij Stork Werkspoor Diesel ;
Beschrijving:
Bedrijfsfilm van Stork Werkspoor Diesel over werving van personeel.

Scholier komt bij SWD om een bedrijfsfilm te bekijken. Vooraf bekijkt hij in de montagehal de motoren TM410, F240, R150, R210 en TM620. Beelden van montage van de motoren.

Leerlingen worden opgeleid bij SWD. Tentoonstelling van schilderijen en sculpturen gemaakt door het personeel.

Schepen varen op de wereldzeeën met SWD-motoren. De bouw van een elektriciteitscentrale in Al Ain aan de Perzische Golf.

Lengte in minuten:
00:25:44
Datering:
00-00-1975
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BETACAM1032.05
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Wij bij Stork Werkspoor Diesel ;
Beschrijving:
Bedrijfsfilm van Stork Werkspoor Diesel over werving van personeel.

Scholier komt bij SWD om een bedrijfsfilm te bekijken. Vooraf bekijkt hij in de montagehal de motoren TM410, F240, R150, R210 en TM620. Beelden van montage van de motoren.

Leerlingen worden opgeleid bij SWD. Tentoonstelling van schilderijen en sculpturen gemaakt door het personeel.

Schepen varen op de wereldzeeën met SWD-motoren. De bouw van een elektriciteitscentrale in Al Ain aan de Perzische Golf.

Lengte in minuten:
00:25:26
Datering:
00-00-1975
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BETACAM1032.04
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Scheepvaart in Hellendoorn;
Beschrijving:
De film bevat een vooral groot aantal oude foto's van de Regge, Hellendoorn en de omgeving daarvan. Aan het eind van de DVD volgen nog wat bewegende beelden
Hellendoorn ligt aan de Regge die eeuwenlang werd bevaren, waarbij men via de Vecht naar Zwolle kon varen.
Een commentaarstem geeft een toelichting op de beelden en vertelt over de scheepvaart op de Regge.
Lengte in minuten:
00:19:05
Datering:
00-00-1900 - 00-00-1990
Adres:
Hellendoorn, [geen straatnaam]  
Materiaal:
DVD;
Oud nummer:
BB11315
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur en zwart/wit;
Trefwoorden:
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Tinbaggermolen Doejong ;
Beschrijving:
Een film van Heemaf Hengelo over het transport, met behulp van sleepboten, waaronder de Oostzee en de Humber, van de in Kinderdijk gebouwde tinbaggermolen Doejoeng over de Maas en de Nieuwe Waterweg van Rotterdam via Vlaardingen en Hoek van Holland naar de Noordzee, uitgezwaaid door familie, kennissen en de plaatselijke bevolking , met o.a. detailopnames van verschillende onderdelen, zoals de emmerlader en ondertuimelaar.
Lengte in minuten:
00:11:53
Datering:
27-07-1937
Adres:
Rotterdam (ZH), [geen straatnaam]  
Vlaardingen (ZH), [geen straatnaam]  
Hoek van Holland (ZH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BETACAM1019.05
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Film
7420BETACAM031.08 Deze documentaire film behandelt inspectie en onderhoud van een TM 410 dieselmotor van Stork-Werkspoor Diesel.
2:44:41Tekst: SWD (Stork-Werkspoor Diesel B.V.) Amsterdam presents
2:44:45Tekst: Inspections on Stork-Werkspoor TM 410 Diesel engines are extremely easy.
2:44:51Het baggerschip Humber River van de Anglo Dutch Dredging Company wordt aangedreven door twee zestiencilinder dieselmotoren van SWD in V vorm, met een totaalvermogen van 21000 pk. De motoren drijven zowel de schroeven als de zandpompen aan. Deze film is bedoeld om aan te tonen dat inspectie van de TM410 motoren eenvoudig is en in korte tijd kan worden uitgevoerd.
2:46:05Het eerste deel van de film toont de inspectie van de uitlaapklep en de brandstofverstuiver van een cilindereenheid. Het tweede deel toont de inspectie van een complete cilindereenheid, de demontage van de cilinderkop, zuiger en zuigerringen, het lager van de zuigerstang, etc.
2:46:25Voor de inspectie moet de motor afkoelen en moet het koelwater deels worden afgetapt.
2:46:33Tekst: Deel 1: inspectie van de uitlaatklep en vervanging van de uitlaatklep.
2:46:50De aluminium afdekkappen worden met de hand verwijderd. In beeld is een klok zichtbaar, die op 12 uur staat.
2:47:13SWD heeft voor hydraulisch handgereedschap gekozen om de moeren los en vast te draaien. Dat is om onafhankelijk te zijn van elektriciteit, voor nauwkeurigheid en snelheid.
2:47:48De kleplichter wordt uitgehesen.
2:48:05De brandstofverstuiver wordt met de hand uitgenomen.
2:48:41Na het hydraulisch losdraaien van de moeren kan de klep met hetzelfde hydraulische gereedschap uit de motor worden gedrukt. De cilinderkop blijft daarbij op zijn plaats.
2:49:02De praktijk heeft bewezen dat bij het bij het stoken van zware brandstof voldoende is om de 6.000 uur te inspecteren. Ook dan is het meestal voldoende de klep schoon te maken.
2:49:55Voor één cilinder staat de klok na de inspectie van de uitlaatklep en, 00-00-1971 - 00-00-1979
Titel:
Onderhoud dieselmotor Humber River - 1e versie ;
Beschrijving:
Deze documentaire film behandelt inspectie en onderhoud van een TM 410 dieselmotor van Stork-Werkspoor Diesel.
2:44:41Tekst: SWD (Stork-Werkspoor Diesel B.V.) Amsterdam presents
2:44:45Tekst: Inspections on Stork-Werkspoor TM 410 Diesel engines are extremely easy.
2:44:51Het baggerschip Humber River van de Anglo Dutch Dredging Company wordt aangedreven door twee zestiencilinder dieselmotoren van SWD in V vorm, met een totaalvermogen van 21000 pk. De motoren drijven zowel de schroeven als de zandpompen aan. Deze film is bedoeld om aan te tonen dat inspectie van de TM410 motoren eenvoudig is en in korte tijd kan worden uitgevoerd.
2:46:05Het eerste deel van de film toont de inspectie van de uitlaapklep en de brandstofverstuiver van een cilindereenheid. Het tweede deel toont de inspectie van een complete cilindereenheid, de demontage van de cilinderkop, zuiger en zuigerringen, het lager van de zuigerstang, etc.
2:46:25Voor de inspectie moet de motor afkoelen en moet het koelwater deels worden afgetapt.
2:46:33Tekst: Deel 1: inspectie van de uitlaatklep en vervanging van de uitlaatklep.
2:46:50De aluminium afdekkappen worden met de hand verwijderd. In beeld is een klok zichtbaar, die op 12 uur staat.
2:47:13SWD heeft voor hydraulisch handgereedschap gekozen om de moeren los en vast te draaien. Dat is om onafhankelijk te zijn van elektriciteit, voor nauwkeurigheid en snelheid.
2:47:48De kleplichter wordt uitgehesen.
2:48:05De brandstofverstuiver wordt met de hand uitgenomen.
2:48:41Na het hydraulisch losdraaien van de moeren kan de klep met hetzelfde hydraulische gereedschap uit de motor worden gedrukt. De cilinderkop blijft daarbij op zijn plaats.
2:49:02De praktijk heeft bewezen dat bij het bij het stoken van zware brandstof voldoende is om de 6.000 uur te inspecteren. Ook dan is het meestal voldoende de klep schoon te maken.
2:49:55Voor één cilinder staat de klok na de inspectie van de uitlaatklep en
Beschrijving vervolg:
brandstofverstuiver - en voor de montage - op 1 uur en 35 minuten.
2:50:03Voor de montage wordt de klepzitting met een speciaal gereedschap gereinigd.
2:50:29De koelwateraansluiting is flexibel.
2:50:36De 6.000 uurs inspectie hoeft geen inspectie van de inlaatkleppen in te houden. SWD adviseert inspectie van de inlaatkleppen en de zuigerveren na 12.000 uur.
2:50:56De moeren van de behuizing van de klep worden hydraulisch aangetrokken.
2:51:20De brandstofverstuiver wordt weer gemonteerd.
2:51:55Na drie uur en tien minuten is de motor weer gebruiksgereed.
2:52:02Tekst: Inspectie-interval
uitlaatkleppen: licht polijsten na 6000 uur
brandstofverstuivers: inspectie na 3000 uur; vervangen na 6000 uur.
2:52:27Tekst: Deel 2: Inspectie van een complete cilindereenheid
2:52:58Het gaat om een 12.000 uurs inspectie. De klok staat weer op 12 uur. Om te beginnen worden weer de aluminium afdekkappen verwijderd. De zuiger en zuigerstang zullen verwijderd worden.
2:54:07Al het pijpwerk van de cilinderkop wordt los genomen.
2:54:24De acht moeren van de cilinderkop worden met vier tegelijk los gedraaid.
2:54:55Het uithijsen van de cilinderkop gebeurt bij een V motor met hetzelfde gereedschap als bij een lijnmotor. Het is dan 2 uur.
2:55:30Vervolgens wordt in het carter van de motor een luik geopend om de zuigerstang van de krukas te verwijderen. De krukas wordt pneumatisch in de goede stand gedraaid.
2:57:13Het samenstel van zuigerstang en zuiger wordt na drie uur en drie kwartier uitgehesen en blijft aan de hijshaak hangen. In de film wordt met twee monteurs gewerkt; met vier zou het vlugger gegaan zijn.
2:57:46De zuigerveren kunnen makkelijk worden schoongemaakt en - indien nodig - worden vervangen.
2:58:18De montage geschiedt in omgekeerde volgorde. De bouten van de cilinderkop worden hydraulisch onder de juiste en onderling gelijke voorspanning gebracht.
3:00:58Tenslotte worden het pijpwerk en de
Lengte in minuten:
00:19:37
Datering:
00-00-1971 - 00-00-1979
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Materiaal:
Betacam;
SX large;
Oud nummer:
BETACAM031.08
Materiaal opmerkingen:
titels: Engels;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Onderhoud dieselmotor Humber River - 2e versie ;
Beschrijving:
Monteurs geven de dieselmotor TM410 van Stork Werkspoor Diesel een onderhoudsbeurt.
Werkzaamheden in de machinekamer van het baggerschip Humber River.
Lengte in minuten:
00:18:53
Datering:
00-00-1971 - 00-00-1979
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BETACAM031.06
Materiaal:
Betacam;
SX large;
Materiaal opmerkingen:
titels: Engels;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Rain from the Danube ;
Beschrijving:
Een bedrijfsfilm van kunststofproducent Wavin uit Hardenberg, rondom een irrigatieproject voor de ontwikkeling van een landbouwgebied in het zuidwesten van Roemenië, bij Sadova-Corabia gelegen aan de Donau, met beelden van grote vlaktes, de problemen met droogte, scheepvaart op de rivier, het havengebied, verschillende landkaarten en zwaar landbouw materieel, kantoren en dorpen, graafmachines en een tunnel, het aanbrengen van folie op een talud, wijngaarden en proefvelden, een krachtcentrale voor de productie van electriciteit, en een wijnhuis met daarbij grote wijnvaten.

Lengte in minuten:
00:30:45
Datering:
00-00-1975
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB07178
Materiaal opmerkingen:
geluid, optisch;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Nederland vanuit de lucht 4 ;
Beschrijving:
Een filmstrook met luchtopnamen van bedrijven (o.a. de zoutindustrie te Hengelo), bodemgebruik, havens en scheepvaart, bedoeld voor het onderwijs.
Adres:
Hengelo, [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB03432.29
Materiaal:
diastrook;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Het Zeekleigebied van het Zuid-Westen II; Het gebruik van land en water ;
Beschrijving:
Een filmstrook met foto's rond het grond- en watergebruik in het zeekleigebied van Zeeland, bedoeld voor het onderwijs.
Materiaal:
diastrook;
Oud nummer:
BB03432.04
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Schelde-Rijntank 9;
Beschrijving:
Een film rondom de Schelde-Rijntank 9
Datering:
17-12-1994
Materiaal:
VHS-cassette;
Oud nummer:
BB07127
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
The Scheldt: Vessels Traffic Management System;
Beschrijving:
Een bedrijfsfilm van Signaal, Hengelo over de werking van het, door het bedrijf ontwikkelde, systeem dat de scheepvaart reguleert in de Schelde, het zogenaamde Vessels Traffic Management System (TMS).
Het Vessels TMS is een radar gestuurd systeem, met een computer, waarmee de scheepsvaart op de Schelde in goede banen wordt geleid vanuit vijf controleposten in Zeebrugge, Vlissingen, Terneuzen, Zandvliet en Hansweert.
Het Vessels TMS werkt op een gelijkaardige manier als de luchtverkeersleiding op een vliegveld. Alhoewel alles computergestuurd is, zijn er nog wel scheepsverkeersleiders die achter de knoppen zitten.
Lengte in minuten:
00:12:22
Datering:
00-00-1990
Adres:
Hengelo, [geen straatnaam]  
Materiaal:
U-matic;
Oud nummer:
BB05847
Materiaal opmerkingen:
formaat geluid: stereo;
gesproken taal: Engels;
formaat beeld: kleur;
titels: Engels;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
The Scheldt: Vessels Traffic Management System;
Beschrijving:
Een bedrijfsfilm van Signaal, Hengelo over de werking van het, door het bedrijf ontwikkelde, systeem dat de scheepvaart reguleert in de Schelde, het zogenaamde Vessels Traffic Management System (TMS).
Het Vessels TMS is een radar gestuurd systeem, met een computer, waarmee de scheepsvaart op de Schelde in goede banen wordt geleid vanuit vijf controleposten in Zeebrugge, Vlissingen, Terneuzen, Zandvliet en Hansweert.
Het Vessels TMS werkt op een gelijkaardige manier als de luchtverkeersleiding op een vliegveld. Alhoewel alles computergestuurd is, zijn er nog wel scheepsverkeersleiders die achter de knoppen zitten.
Lengte in minuten:
00:12:22
Datering:
00-00-1990
Adres:
Hengelo, [geen straatnaam]  
Materiaal:
VHS;
Oud nummer:
BB05830
Materiaal opmerkingen:
titels: Engels;
formaat geluid: stereo;
formaat beeld: kleur;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Histories overzicht Signaal;
Beschrijving:
Een korte bedrijfsfilm van NV Hollandse Signaal Apparaten, kortweg Signaal. Het bedrijf begon op 6 juni 1922 onder de naam NV Hazemeijer en maakte vuurleidingssystemen voor marineschepen.
Na de Tweede Wereldoorlog was de radar enorm in opkomst, en het bedrijf groeit door de vervaardiging hiervan. In 1946 wordt de naam NV Hazemeijer vervangen door NV Hollandse Signaal Apparaten. In 1956 wordt het bedrijf grotendeels overgenomen door Philips.
In 1964 wordt voor de marine een digitaal vuurleidingssysteem gekoppeld aan radarsystemen (kanonnen en luchtafweergeschut) gemaakt.
Vanaf de 70-er jaren bouwt signaal mee aan de satellieten ANS (Astronomische Nederlandse Satelliet), de OTS (Orbital Test Satelite) en de IRAS (Infrarood Astronomische Satelliet).
Signaal levert ook verkeersleidingapparatuur, radarsystemen om scheepvaart en vliegverkeer te sturen in drukke havens als Rotterdam en vliegverkeer boven onder andere Nederland, Groot Brittannië en Singapore.
In 1990 wordt Signaal overgenomen door Thompson CSF.
(De korte film van ruim drie minuten wordt gedurende 28 minuten herhaald op de band).
Lengte in minuten:
00:03:04
Datering:
00-00-1992 - 00-00-1994
Adres:
Hengelo, [geen straatnaam]  
Materiaal:
VHS;
Oud nummer:
BB05821
Materiaal opmerkingen:
formaat geluid: stereo;
gesproken taal: Nederlands;
formaat beeld: kleur;
titels: Nederlands;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Histories overzicht Signaal;
Beschrijving:
Een korte bedrijfsfilm van NV Hollandse Signaal Apparaten, kortweg Signaal. Het bedrijf begon op 6 juni 1922 onder de naam NV Hazemeijer en maakte vuurleidingssystemen voor marineschepen.
Na de Tweede Wereldoorlog was de radar enorm in opkomst, en het bedrijf groeit door de vervaardiging hiervan. In 1946 wordt de naam NV Hazemeijer vervangen door NV Hollandse Signaal Apparaten. In 1956 wordt het bedrijf grotendeels overgenomen door Philips.
In 1964 wordt voor de marine een digitaal vuurleidingssysteem gekoppeld aan radarsystemen (kanonnen en luchtafweergeschut) gemaakt.
Vanaf de 70-er jaren bouwt signaal mee aan de satellieten ANS (Astronomische Nederlandse Satelliet), de OTS (Orbital Test Satelite) en de IRAS (Infrarood Astronomische Satelliet).
Signaal levert ook verkeersleidingapparatuur, radarsystemen om scheepvaart en vliegverkeer te sturen in drukke havens als Rotterdam en vliegverkeer boven onder andere Nederland, Groot Brittannië en Singapore.
In 1990 wordt Signaal overgenomen door Thompson CSF.
(De korte film van ruim drie minuten wordt gedurende 28 minuten herhaald op de band).
Lengte in minuten:
00:03:04
Datering:
00-00-1992 - 00-00-1994
Adres:
Hengelo, [geen straatnaam]  
Materiaal:
VHS;
Oud nummer:
BB05820
Materiaal opmerkingen:
gesproken taal: Nederlands;
titels: Nederlands;
formaat geluid: stereo;
formaat beeld: kleur;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Water en brood ;
Beschrijving:
Water en Brood

Deze DVD bevat een compilatie van filmbeelden van ander beelddragers, te weten:

1.Brandweerdemonstratie (waterbal) Nieuwleusen (1960), duur 4 min 50 sec

2.Watermolen de Oldemeulen, duur 3 min 15 sec

3.Kramers watergang, (1978), duur 3 min 20 sec

4.Een drijvend historisch monument, over de botter EB 51, duur 5 min 15 sec

5.Sterk water, over de kracht van het water (1988), duur 7 min 10 sec

6.Water en brood , over een schippersechtpaar dat zand en grint vervoert (1988), duur 12 min 30 sec

Totale duur 37 min 20 sec

Lengte in minuten:
:37:20
Materiaal:
DVD;
Oud nummer:
BB07044
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur en zwart/wit;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Wij bij Stork Werkspoor Diesel ;
Beschrijving:
Bedrijfsfilm van Stork Werkspoor Diesel over werving van personeel.

Scholier komt bij SWD om een bedrijfsfilm te bekijken. Vooraf bekijkt hij in de montagehal de motoren TM410, F240, R150, R210 en TM620. Beelden van montage van de motoren.

Leerlingen worden opgeleid bij SWD. Tentoonstelling van schilderijen en sculpturen gemaakt door het personeel.

Schepen varen op de wereldzeeën met SWD-motoren. De bouw van een elektriciteitscentrale in Al Ain aan de Perzische Golf.

Datering is een schatting.
Lengte in minuten:
00:25:44
Datering:
00-00-1975
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BETACAM284.01
Materiaal:
Betacam;
SX large;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Export eieren naar Engeland, OPC Enschede ;
Beschrijving:
Een film rondom de export van eieren naar Engeland door het eierverwerkingsbedrijf OPC te Enschede, met beelden van het overladen van eierkisten van een goederenwagon op een heftruck door medewerkers van de firma Henk Hentzen in de haven van Amsterdam, een steekproef door de controleurs van de Nederlandse Eier Controle, de controle door douanebeambten, het overladen van de eierkisten op een vrachtschip, het vertrek uit de haven en de aankomst van het schip in Londen, het transport naar de afnemers en de verkoop van de eieren door de Londense winkeliers, en tot slot het verloop van de verkoop van eieren op de Enschedese markt en in een winkel, met een tevreden consument die geniet van een gebakken of gekookt eitje.
Lengte in minuten:
00:12:03
Adres:
Enschede, [geen straatnaam]  
-
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Materiaal:
Betacam;
SX large;
Oud nummer:
BETACAM089.15
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
4363BB05736 De film behandelt het nieuwe Verkeers Begeleidings Systeem van de Rotterdamse Haven.

0:00:00Logo: NLF

0:00:05Beelden van mensen achter radarschermen, varende zeeschepen en KLM helikopters wisselen elkaar snel af.

0:00:46Bij deze beelden wordt gezegd dat de film gaat over VBS, het Verkeers Begeleidings Systeem voor het Waterweggebied en de Rotterdamse Haven. Sinds 1956 beschikt men over een walradarketen. In 1986 zal dit zijn uitgegroeid tot een uniek systeem waarmee zowel de binnen- als de zeescheepvaart veilig geregeld kunnen worden.

0:01:09Zicht-, wind- en waterstandmeters, radiopeilers, TV camera's, 26 radarstations en een omvangrijk computersysteem zullen het scheepvaartverkeer nog omvangrijker en veiliger maken.

0:01:34Tegen een achtergrond van een sterk geschematiseerde kaart van de Rotterdamse Haven verschijnt de titel:

ROTTERDAM WEL ZEKER.

Scheepvaartbegeleiding in praktijk.

ROTTERDAM FOR SURE

vessel traffic management in practice

0:01:49Als voorbeeld van de huidige situatie wordt genomen het binnenbrengen van de mammoettanker Al Faiha met ruwe olie uit Koeweit met bestemming Europoort. De tanker wordt vanuit een helikopter in beeld gebracht.

0:02:20Een man in een commandopost waarschuwt alle schepen voor helikoptervluchten bij de Al Faiha.

0:02:34Vanuit een boven het schip hangende KLM helikopter laten twee loodsen zich langs een kabel zakken op het schip, dat 35 mijl (circa 60 kilometer) uit de kust vaart.

0:03:51De twee loodsen arriveren op de brug van het schip. Het 21 meter diep stekende schip moet door de uitgebaggerde Eurogeul naar binnen worden gebracht.

0:04:21De loodsen hebben een "brown box" bij zich. Dat is een radio-ontvanger, die wordt aangesloten op het DECCA navigatiesysteem van het schip (het DECCA systeem is ontwikkel door de Britse firma DECCA en was van het einde van de Tweede Wereldoorlog tot 2000 in gebruik. Het midden van de, 00-00-1984
Titel:
Rotterdam ''Wel Zeker'' scheepsvaartbegeleiding in praktijk ;
Beschrijving:
De film behandelt het nieuwe Verkeers Begeleidings Systeem van de Rotterdamse Haven.

0:00:00Logo: NLF

0:00:05Beelden van mensen achter radarschermen, varende zeeschepen en KLM helikopters wisselen elkaar snel af.

0:00:46Bij deze beelden wordt gezegd dat de film gaat over VBS, het Verkeers Begeleidings Systeem voor het Waterweggebied en de Rotterdamse Haven. Sinds 1956 beschikt men over een walradarketen. In 1986 zal dit zijn uitgegroeid tot een uniek systeem waarmee zowel de binnen- als de zeescheepvaart veilig geregeld kunnen worden.

0:01:09Zicht-, wind- en waterstandmeters, radiopeilers, TV camera's, 26 radarstations en een omvangrijk computersysteem zullen het scheepvaartverkeer nog omvangrijker en veiliger maken.

0:01:34Tegen een achtergrond van een sterk geschematiseerde kaart van de Rotterdamse Haven verschijnt de titel:

ROTTERDAM WEL ZEKER.

Scheepvaartbegeleiding in praktijk.

ROTTERDAM FOR SURE

vessel traffic management in practice

0:01:49Als voorbeeld van de huidige situatie wordt genomen het binnenbrengen van de mammoettanker Al Faiha met ruwe olie uit Koeweit met bestemming Europoort. De tanker wordt vanuit een helikopter in beeld gebracht.

0:02:20Een man in een commandopost waarschuwt alle schepen voor helikoptervluchten bij de Al Faiha.

0:02:34Vanuit een boven het schip hangende KLM helikopter laten twee loodsen zich langs een kabel zakken op het schip, dat 35 mijl (circa 60 kilometer) uit de kust vaart.

0:03:51De twee loodsen arriveren op de brug van het schip. Het 21 meter diep stekende schip moet door de uitgebaggerde Eurogeul naar binnen worden gebracht.

0:04:21De loodsen hebben een "brown box" bij zich. Dat is een radio-ontvanger, die wordt aangesloten op het DECCA navigatiesysteem van het schip (het DECCA systeem is ontwikkel door de Britse firma DECCA en was van het einde van de Tweede Wereldoorlog tot 2000 in gebruik. Het midden van de
Beschrijving vervolg:
vaargeul kan nu nauwkeurig worden bepaald en gevolgd.

0:04:53De loodsen geven de passage van boeien -die de vaargeul markeren- aan de wal door.

0:05:15Dat gebeurt aan een post in Hoek van Holland.

0:05:42Een loods geeft de gewenste koers aan de roerganger door.

0:06:15De andere loods informeert bij de centrale post of er andere schepen naar de Europoort varen. Dat blijkt niet het geval.

0:06:28Er wordt weer een koerscorrectie door een loods aan de roerganger doorgegeven.

0:06:51De olietanker loopt precies in de lijn van vuurtorens de havenhoofden binnen.

0:07:04Een loods heeft contact met één van een viertal sleepboten, de Dordtse Bank.

0:07:17De sleepboten maken vast.

0:07:38Bij luchtopnames van de mond van de Nieuwe Waterweg wordt gezegd dat Rotterdam het voordeel heeft van een open verbinding met zee.

0:07:45Bij beelden van een radartoren wordt gezegd dat radar vooral van belang is bij slecht zicht en duisternis. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd voor het eerst effectief gebruik gemaakt van radar en Rotterdam had al in 1956 een radarhavensysteem.

0:08:06De regionale centrale Hoek van Holland is verbonden met 7 radarposten, op het lichteiland Goeree, in de Europoort en langs de Nieuwe Waterweg.

0:08:22De regionale centrale Europoort en de nevenpost Hartel zijn met 9 radars verbonden, waarvan 1 op de post Hartel.

0:08:33De regionale centrale Stad heeft als nevenpost Maasboulevard en is verbonden met 12 radarposten.

0:08:42De beide nevenposten Hartel en Maasboulevard zijn er in eerste instantie voor om de riviervaart op te vangen.

0:08:54Het VBS zal dus bestaan uit 1 hoofdpost voor de coördinatie, drie regionale verkeerscentrales en twee nevenposten voor het directe contact met de scheepvaart. De gegevens komen van 26 radarposten en de andere beschikbare sensoren.

0:09:18Alle gegevens komen samen in het Havencoördinatiecentrum. Er
Lengte in minuten:
00:27:00
Datering:
00-00-1984
Adres:
Rotterdam (ZH), [geen straatnaam]  
Vervaardiger:
[Eerhart, Joop (camera)](Joop) J. Eerhart; [Elliot, Ian (stem)](Ian) I. Elliot; (Hans) Engelman; [Korver, Pim (camera en regie)](Frank) F. Moll; [Ridder, Hans de (geluid)](Hans) H. de Ridder; (Jan) de Ruiter; (Jonne) Severijn; [Thomas, Edward (montage)](Edward) Thomas; (Stephan ) Warnas;
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB05736
Materiaal opmerkingen:
gesproken taal: Nederlands;
titels: Nederlands;
geluid, optisch;
titels: Engels;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
3805BB05712 Deze film geeft een overzicht van de producten van Signaal.
0:00:03Iemand legt voor een schoolbord met formules en een tabel iets uit. Er staan wat mannen omheen die aantekeningen maken. Aan een tafel met modellen van radarsystemen zitten andere mannen. Tegen deze achtergrond verschijnt de aftiteling:
0:00:19Tekst: Peter Alsemgeest -camera - production
0:00:25Tekst: Piet van Eekert - editing
0:00:32Tekst: Henk van Aggele - sound
0:00:36Tekst: Wim Povel - script-direction. Ondertussen is de achtergrond ergens in de fabriek, waar bolvormige radarantennes te zien zijn..
0:00:43Tekst: Signaal
0:00:45Tekst: Early detection
0:00:49Tekst: Fast decision
0:00:54Tekst: Precision
0:01:00Tekst: Reliability
0:01:03Tekst: Signaal for Systems
0:01:06Twee mannen testen het vuurleidingsyteem voor een klein oorlogsschip. Voor welk land moet nu nog geheim blijven.
0:01:23Een oorlogsschip vaart op zee. Een geschutskoepel draait.
0:01:38De commandotoren van een onderzeeboot komt boven.
0:01:49Dat de Nederlandse Marine Signaal apparatuur gebruikt, spreekt vanzelf.
0:01:58Bij beelden van andere oorlogsschepen wordt gezegd dat ook de marines van Canada, Noorwegen, Duitsland en vele andere landen Signaal gekozen hebben voor grote en kleine schepen.
0:02:45Signaal is zeker niet de enige fabrikant van systemen die gebruikt worden voor de besturing van wapens, maar ook voor het luchtverkeer en de scheepvaart. Er moeten dus redenen zijn waarom zoveel andere landen hun apparatuur bij Signaal bestellen.
0:03:00Bij luchtopnames van de fabrieken wordt gezegd dat Signaal zich vanaf 1922 heeft Signaal toegelegd op vuurleidingsytemen. Later heeft Signaal zich - samen met Philips - ook gespecialiseerd in radar. Nu bevat het programma defensiesystemen en systemen voor het lucht- en havenverkeer.
0:03:17De opdrachtgever ontmoet hier mensen die vroeger zelf bij de strijdkrachten hebben gewerkt en die op de hoogte zijn van de, 1974-08-30
Titel:
Signaal for systems ;
Beschrijving:
Deze film geeft een overzicht van de producten van Signaal.
0:00:03Iemand legt voor een schoolbord met formules en een tabel iets uit. Er staan wat mannen omheen die aantekeningen maken. Aan een tafel met modellen van radarsystemen zitten andere mannen. Tegen deze achtergrond verschijnt de aftiteling:
0:00:19Tekst: Peter Alsemgeest -camera - production
0:00:25Tekst: Piet van Eekert - editing
0:00:32Tekst: Henk van Aggele - sound
0:00:36Tekst: Wim Povel - script-direction. Ondertussen is de achtergrond ergens in de fabriek, waar bolvormige radarantennes te zien zijn..
0:00:43Tekst: Signaal
0:00:45Tekst: Early detection
0:00:49Tekst: Fast decision
0:00:54Tekst: Precision
0:01:00Tekst: Reliability
0:01:03Tekst: Signaal for Systems
0:01:06Twee mannen testen het vuurleidingsyteem voor een klein oorlogsschip. Voor welk land moet nu nog geheim blijven.
0:01:23Een oorlogsschip vaart op zee. Een geschutskoepel draait.
0:01:38De commandotoren van een onderzeeboot komt boven.
0:01:49Dat de Nederlandse Marine Signaal apparatuur gebruikt, spreekt vanzelf.
0:01:58Bij beelden van andere oorlogsschepen wordt gezegd dat ook de marines van Canada, Noorwegen, Duitsland en vele andere landen Signaal gekozen hebben voor grote en kleine schepen.
0:02:45Signaal is zeker niet de enige fabrikant van systemen die gebruikt worden voor de besturing van wapens, maar ook voor het luchtverkeer en de scheepvaart. Er moeten dus redenen zijn waarom zoveel andere landen hun apparatuur bij Signaal bestellen.
0:03:00Bij luchtopnames van de fabrieken wordt gezegd dat Signaal zich vanaf 1922 heeft Signaal toegelegd op vuurleidingsytemen. Later heeft Signaal zich - samen met Philips - ook gespecialiseerd in radar. Nu bevat het programma defensiesystemen en systemen voor het lucht- en havenverkeer.
0:03:17De opdrachtgever ontmoet hier mensen die vroeger zelf bij de strijdkrachten hebben gewerkt en die op de hoogte zijn van de
Beschrijving vervolg:
eisen, zoals extreme klimatologische omstandigheden.
0:03:53Terwijl een officier bij Signaal op bezoek is, komt een dame met een koffiekar langs. In de verbeelding van de officier wordt zij een Eskimo.
0:04:16Bij de vuurleidingsystemen gaat het in wezen maar om vier dingen: waarnemen (weer geïllustreerd met de koffiedame), volgen (idem), rekenen (iemand kijkt op zijn horloge) en raken.
0:04:40Nu in werkelijkheid: waarnemen met een radarsysteem.
0:04:49Volgen (op een radarscherm)
0:04:53Rekenen (in een computer)
0:04:56en raken (met een snelvuurkanon).
0:05:06Technici overleggen achter hun bureaus.
0:05:18Iemand tekent met een sjabloon een schema.
0:05:24Een ander gebruikt een rekenliniaal.
0:05:32Een voorbeeld is het radardaglichtscherm.
0:05:43In een hal staan draaibanken en andere gereedschapsmachines. Steeds meer wordt gebruik gemaakt van numeriek gestuurde machines. Die werken met ponsbanden.
0:06:10De maten worden gecontroleerd in een 3D meetbank.
0:06:34In een stofvrije ruimte worden stabilisatiesystemen in elkaar gezet. Die worden bijvoorbeeld gebruikt voor de radarantenne op een slingerend schip.
0:06:54De M20 is een voorbeeld van een gestabiliseerd antennesysteem
0:07:04Bij beelden van in de fabriek draaiende radarschermen wordt gezegd dat radars onmisbare verkenners zijn geworden.
0:07:14Iedere militair weet dat het van levensbelang is tijdig gewaarschuwd te worden voor een dreigend gevaar. Als voorbeeld zit een kok te lezen. Hij heeft een stapel lege blikjes bij de deur geplaatst, die omvalt als er iemand binnen komt. Zijn ketels koken dan echter al over.
0:07:27Bij beelden van een oefening, waarbij rupsvoertuigen een water oversteken terwijl een straaljager overvliegt, wordt gezegd dat bij vijandelijke dreiging onmiddellijk gereageerd moet worden.
0:07:46De beste mobiele bescherming biedt de luchtdoeltank, uitgerust met een geïntegreerd radar-vuurleidingsysteem.
0:07:52Op de
Lengte in minuten:
00:30:00
Datering:
1974-08-30
Vervaardiger:
[Aggele, Henk van Geluid]H. van Aggele; [Alsemgeest, Peter Camera](Peter) P. Alsemgeest; [Eekert, Piet van Opmaak]P. van Eekert; (Wim) W. Povel;
Oud nummer:
BB05712
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
gesproken taal: Nederlands;
geluid, optisch;
formaat beeld: kleur;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Ter land, ter zee en in de lucht - eerste helft ;
Beschrijving:
Een eigen productie van het HCO in het kader van de tentoonstelling 'Ter land, ter zee en in de lucht'.
Op de dvd staan twee afleveringen van de tv-serie 'Het Oversticht' van RTV Oost.
- 00:00:00 Aflevering Kraggenburg, over de plannen van de gemeente Zwolle uit de negentiende eeuw om uit te groeien tot de derde zeehaven van Nederland, met beelden van het gebied waar de aanleg van de havenfaciliteiten heeft plaatsgevonden, o.m. het Zwarte Meer, de dam gebouwd op kraggen en het huidige Kraggenburg, en een toelichting op het verhaal door de heren Aaldert Pol, Gerrit van Hezel en Henk Klaver.
- 00:18:53 Aflevering Kanaal De Haandrik, over de achtergronden, het ontstaan en de aanleg van het kanaal van Almelo naar Nordhorn., met historische beelden van de aanleg van het kanaal en beelden van hoe het kanaal er in het jaar 2000 bij ligt, waaronder het laatst overgebleven brugwachtershuisje bij Albergen, het huidige café Frans Marienk, en een toelichting op het verhaal door Harry Wonink, Johan Klaassen, Annie Bootsveld, Willem Bakker en Aloys Nijhuis.
- 00:36:31 Einde.
Lengte in minuten:
00:36:31
Datering:
00-00-1845 - 00-00-2000
Adres:
Almelo, [geen straatnaam]  
Zwolle, [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB05709
Materiaal:
DVD;
Materiaal opmerkingen:
formaat geluid: stereo;
formaat beeld: kleur en zwart/wit;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Zwolle ;
Beschrijving:
Beelden van de oude IJsselbrug, de scheepvaart, de spoorbrug, de Peperbus, het Katerveer, de overstroomde zandoverslag aan de Geldersedijk en winterse taferelen o.a. in het Engelse Werk.
Lengte in minuten:
00:05:30
Datering:
00-00-1978 - 00-00-1979
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB03787
Materiaal:
Super8;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Gateway to Economy ;
Beschrijving:
Samenvatting:
Promotiefilm van Stork Werkspoor Diesel over de scheepsdieselmotor TM410 en TM620.

Beschrijving:
In beeld varen op zee een aantal historische driemaster-zeilschepen, gebouwd als vrachtschepen in het begin van de 20e eeuw.
Dan wordt een vergelijking gemaakt met moderne vrachtschepen, in het bijzonder het toegenomen motorvermogen om de schepen voort te drijven.
0:02:40 Scheepsdieselmotoren van SWD worden voorgesteld, de TM410 en TM620. Technische en economische voordelen worden beschreven en toegelicht met grafische afbeeldingen.
0:10:50 Het opbouwen van de dieselmotoren in de productiehal.
0:13:15 De motoren worden getest op hun specificaties.
0:15:09 De motoren worden ingebouwd in het schip. Een kraan tilt de motor in een schip.
0:16:00 De motoren worden toegepast in elektriciteit centrales in het Midden Oosten en het Verre Oosten.
0:17:50 De serviceorganisatie wordt toegelicht.
0:19:35 Promotiebeelden van Nederland met beelden van Amsterdam: het Museumplein, de Dam, de grachten en het IJ met zeilschepen. Vervolgens in Den Haag Madurodam. Schepen op het IJsselmeer.
0:22:30 Einde.
Lengte in minuten:
00:27:00
Datering:
00-00-1971 - 00-00-1975
Materiaal:
Betacam;
SX large;
Oud nummer:
BETACAM274.02
Materiaal opmerkingen:
titels: Engels;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Veilig varen doen we samen ;
Beschrijving:
Een film, in opdracht van Rijkswaterstaat, rond het punt van veilig varen, en beschrijft aan de hand van 5 thema's hoe watersporters en schippers veilig gebruik kunnen maken van de waterwegen.
Het betreft:
1. De reisvoorbereiding;
2. De zorg voor rondom zicht;
3. De onderlinge communicatie;
4. Her schutten in sluizen;
5. De plaats op de vaarweg.
Bij ieder thema wordt uitleg gegeven omtrent wat er nodig is voor het veilig varen, zijn er concrete tips en worden de geldende regels uitgelegd.
Voor de productie is samengewerkt met de verschillende organisaties die de diverse groepen vaarweggebruikers vertegenwoordigen.
Lengte in minuten:
00:24:07
Materiaal:
DVD;
Oud nummer:
BB05649
Materiaal opmerkingen:
formaat geluid: stereo;
formaat beeld: kleur;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
" .......Over de IJssel " ;
Beschrijving:
Vectorscoop videomagazine, de productiecursus VEC 1982-2, met een impressie over de IJssel in en bij Deventer, met onder meer het pontje, de scheepvaart, de verkeersbrug en de natuur.
Lengte in minuten:
00:06:13
Datering:
00-00-1982
Adres:
Deventer, [geen straatnaam]  
Materiaal:
U-matic;
large;
Oud nummer:
BB04230.03
Materiaal opmerkingen:
gesproken taal: Nederlands;
formaat beeld: kleur;