Uw zoekacties: Beeldbank Overijssel
beacon
39  zoekresultaten
sorteren op:
 
 
Geen afbeelding
13254BB00698  De film toont het werkgebied van het Waterschap IJsseldelta en laat verschillende installaties zien die worden gebruikt om het water te reguleren (waterpeil, watergangen, gemalen, dijkverbeteringen)., 00-00-1994
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Geen afbeelding
11666BB00931  Registratie feestelijkheden rond 50 jarig bestaan Twentekanaal. Jubileumbijeenkomst Oudheidkamer Delden. Lezing over aanleg Twentekanaal met oude foto's., 00-00-1986
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Geen afbeelding
11340BB00916  Een film met voorlichting over de werkzaamheden van het Waterschap Vollenhove., 00-00-1989
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Erfgoedstuk
10208BB02774  Een film rond het afscheid van Ir.H. Wieringa H.I.D. van Provinciale Waterstaat.
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Geen afbeelding
9245BB00369.04  Zuivering Ketelmeer, kwaliteit drinkwater. Aan het woord komen Wim Bots (Waterschap Groot Salland), Cees Casant (schipper), Jan Driebergen (Rijkswaterstaat) en Willem Hoekman (oud visser).
Schoonmaak Keteldiep Ketelmeer Slibatol IJsselDe vervuiling van de IJssel. De rivier is al sinds mensenheugenis van groot belang voor onze provincie. Niet voor niets is Overijssel naar deze rivier genoemd. Steden als Deventer, Zwolle en Kampen hebben hun welvaart aan de rivier te danken. De IJssel was vroeger echter niet alleen de belangrijkste handelsweg, maar ook het belangrijkste riool van West-Overijssel. Onder het motto 'opgeruimd staat netjes' verdwenen rioolwater en fabrieksafval eeuwenlang direct in de IJssel. Dat ging goed tot na de Tweede Wereldoorlog de wederopbouw in Nederland en Duitsland krachtig ter hand werd genomen. Steeds meer fabrieken dumpten steeds giftiger afvalwater in de rivier. De gevolgen waren funest: binnen tien jaar verdwenen de IJsselvissers, omdat de riviervis chemisch ging smaken. Toen de bestuurders in de jaren zestig uiteindelijk wakker schrokken was de rivier grotendeels dood en hing er boven de IJssel een vieze lucht. In Het Oversticht aandacht voor de vervuiling van de IJssel en de moeite die gedaan is om de rivier weer schoon te krijgen, 00-00-2001 - 07-03-2001
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Geen afbeelding
7303BB07943  Ruimte voor actie.

Een documentaire over de provincie Overijssel met veel korte shots van de steden en dorpen, industrie, het wonen, wegenaanleg, waterwegen, waterbeheer, recreatie etc.

, 00-00-2005
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Geen afbeelding
6653BB05926  Een video ter gelegenheid van het Symposium Hoogwater, gehouden op 28 maart 1995, met informatie rondom de technische aspecten van veiligheid in het rivierenland.
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Geen afbeelding
5205BETACAM1090.08  Een film rond het afscheid van Ir.H. Wieringa H.I.D. van Provinciale Waterstaat.
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Geen afbeelding
4285BB04281.01  VEC productiecursus 1988-1. Reportage over bemaling met molens en gemalen in met name Friesland, inclusief een interview met ir. Sipkema, directeur Waterstaat en Milieu van de provincie Friesland., 00-00-1988
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Erfgoedstuk
3774BB05681  Beelden van de oude Katerveersluis, de Willemsvaart en de IJssel in Zwolle. Een ritje van een rode Renault 4 met nummerbord 80-16-DX., 1973-00-00
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Erfgoedstuk
5866BETACAM679  Oversticht 38

Officiële beschrijving van RTV Oost: "Amper bijgekomen van de Tweede Wereldoorlog dreigde eind jaren veertig een Derde Wereldoorlog. De Westerse landen verwachtten elk moment een inval van de oppermachtige Russische legers en sloten zich aaneen in de NAVO. Ook het verarmde Nederland sloot zich bij het bondgenootschap aan, maar ontbeerde geld en manschappen om het land te verdedigen. Toen de NAVO dreigde om Nederland onverdedigd te laten greep de Nederlandse regering naar een paardenmiddel: de aanleg van een enorme waterlinie langs de IJssel. In het diepste geheim werd daarom rond 1950 een serie stuwen gebouwd, om in geval van oorlog de Waal en Nederrijn in één keer af te dammen. Al het water van de Rijn zou dan door de IJsselvallei geperst worden. Gelukkig bleef het bij een koude oorlog en werd de waterlinie nooit in werking gesteld, want de gevolgen zouden verschrikkelijk zijn geweest. We praten met de ontwerper van de linie, en bezoeken ondergrondse bunkercomplexen."

Aanvullende informatie: Bij een aanval moesten stuwen bij Nijmegen, Arnhem en Olst het Rijnwater tegenhouden en een brede stook land onder water zetten. Drijvende stuwen konden in korte tijd op hun plaats gebracht worden op de geasfalteerde rivierbodem. Alle werkzaamheden aan de IJssellinie gebeurden onder strikte geheimhouding. Toch bleken de Russische generaals achteraf beter op de hoogte te zijn geweest dan de lokale bevolking. Begin jaren zestig werd de verdedigingslinie opgeheven. Enkele verdedigingswerken zijn tot op de dag van vandaag te bezichtigen, waaronder de hospitaal- en commandobunker in Olst. In het geheim werden voorbereidingen getroffen voor de opbouw van de IJssellinie. Inundatie van de IJsselvalei moest een eventuele opmars stoppen. Stuwen in Nederrijn en Waal moesten er voor zorgen dat al het water via de IJssel kon worden gestuurd om zo een waterlinie te creëren. Een stuw bij Olst moest ervoor zorgen dat het land onder water gezet kon worden. Ter, 10-10-2001
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Erfgoedstuk
5865BETACAM678  Oversticht 37
Officiële beschrijving van RTV Oost: "Een bezoek aan de huisarts of even naar de markt in Meppel, dat was tot 1959 voor de inwoners van Belt Schutsloot een hele onderneming. Het charmante waterdorp werd pas in dat jaar aangesloten op het openbare wegennet. In het historische programma Het Oversticht vertellen drie Beltigers hoe het leven in Belt Schutsloot veranderde dankzij de aanleg van de N334 en de aftakking naar hun dorp. De boer hoefde zijn koeien niet meer voor dag en dauw op de bok te zetten, de bakker hoefde niet meer te slepen met zakken meel en voor een begrafenis in Wanneperveen was je niet meer de hele dag onderweg.", 03-10-2001
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie