Uw zoekacties: Ballerina015a, 2020-10-10

Beeldarchief Rijkswaterstaat (collectie Foto’s) ( Rijkswaterstaat )

beacon
 
 
Erfgoedstuk
Foto
512837 Ballerina015a, 2020-10-10
Beschrijving:
De Afsluitdijk. Deze foto: Er worden in totaal maar liefst 75.000 betonblokken, zogenaamde Levvel-blocs, tegen de onderkant van het talud van de dijk geplaatst. De blokken wegen 6.500 kg per stuk en komen dagelijks met 100 tegelijk uit de fabriek. Vanaf daar worden ze per schip naar de dijk gebracht.
Op de bovenkant van het talud worden nog eens over 700.000 m² kleinere betonblokken geplaatst, Quattroblocks van 1.800 kg, op een ondergrond van zand en breuksteen. Het plaatsen van de betonnen bekleding vraagt om specialistisch materieel, daarom heeft van Oord speciaal voor dit werk twee kranen ontworpen. De Titaan plaatst de Levvel-blocs en de Ballerina plaatst de Quattroblocks. Speciaal voor het plaatsen van de Quattroblocks is de Ballerina (hier op de foto) ontwikkeld. Het is een imposant apparaat. Het is een onderstel van 120.000 kg waarop een plateau is gemaakt. Daarop is het bovenstel van een graafmachine neergezet. De kraan is uitgerust met een klem, waarmee de Quattroblocks worden geplaatst. De Ballerina beweegt zich evenwijdig aan het steile talud voort op rupsbanden van 3, 5 m lang, om zo de stabiliteit te garanderen. Hij heeft een bereik van 19 m rondom.

De Afsluitdijk (uit 1932) beschermt ons al bijna 90 jaar tegen de kracht van het water. Maar de zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het weer zal in de toekomst vaker onstuimig zijn. Om Nederland ook in de toekomst te blijven beschermen tegen het water moet de Afsluitdijk sterker worden. Tussen 2018 en 2023 maakt Rijkswaterstaat de waterkering weer klaar voor de toekomst. Aan de kant van de Waddenzee verhogen we de dijk en versterken hem met 75.000 innovatieve blokken die we over de huidige bekleding van basalt heen leggen. De blokken wegen elk 6.500 kilo en zijn speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld. Ze haken als legoblokken in elkaar en hebben een golf-remmende werking. In Harlingen is een fabriek gebouwd waar zo'n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces worden
Beschrijving vervolg 1:
geproduceerd. De blokken worden per schip naar de dijk gebracht en door een kraanponton geplaatst in een ritme van 35 meter per dag. Na 30 maanden is het werk af. We werken via het water om zo de weg te ontlasten. Daardoor kan de dijk open blijven voor verkeer tijdens het werk. Naast de dijk versterken we de schutsluizen op Kornwerderzand en bij Den Oever. Deze sluizen dateren uit de tijd van de aanleg van de Afsluitdijk (1928-1932). Ze zijn zó robuust gebouwd, dat ze nog heel lang mee kunnen. Door twee stormvloedkeringen voor de schutsluizen te bouwen, gaan de monumentale schutsluizen nóg langer mee, tot ten minste 2050. De spuisluizen gaan we vernieuwen. We vervangen de hefdeuren en bewegingswerken en repareren het beton. Rond het sluizencomplex op Kornwerderzand komt een stabiliteitsconstructie. Dit is nodig omdat de fundering van het complex op houten palen staat en daardoor gevoelig is voor verplaatsing. In den Oever is dit niet nodig, omdat het spuicomplex daar op een stalen fundering is gebouwd.
Datering:
2020-10-10
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Jan Wessels
Locatie:
Afsluitdijk
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat