Uw zoekacties: Nog meer Mercedessen bij St. Gerlach
Artikelen ( Heemkundevereniging Houthem-St.Gerlach )
beacon
 
 
Artikel
Nog meer Mercedessen bij St. Gerlach
Datering:
2005
Titel:
Nog meer Mercedessen bij St. Gerlach
Auteur:
Ivo Jongsma
Foto's door:
Johannes Timmermans
Titel tijdschrift:
Dagblad De Limburger
Afleveringsnummer:
DDL, 19/5/2005
Samenvatting:
Rond Château St Gerlach zwermen momenteel nog meer Mercedessen dan anders. Voor testritten door 400 autojournalisten. 'Geben sie mir ein...' De vinger van de Duitse autojournalist glijdt over de monitor met daarop een lijst van zestig beschikbare Mercedessen. 'Ein E280. Grun bitte.' De dame achter de Mercedesbalie in het tuinpaviljoen van Château St. Gerlach lacht vriendelijk en geeft de man de gewenste autosleutel.
Zo'n vierhonderd autojournalisten komen deze en volgende week voor twee dagen naar Château St.Gerlach om kennis te maken met een aantal nieuwigheden van Mercedes, waaronder nieuwe dieselmotoren en een facelift voor een coupemodel. En dat mag blijkbaar wat kosten. De journalisten, uit landen zo ver als China, Peru en de VS, worden ingevlogen op vliegveld Dusseldorf. Krijgen daar een Mercedes CLK om naar Château St. Gerlach in Houthem te rijden. Waar ze een ander model Mercedes kunnen uitkiezen om een dag lang te gaan proefrijden door het Heuvelland. Over een overnachting hoeven de heren zich geen zorgen te maken: er is een kamer voor hen in het chique Kruisherenhotel in Maastricht. De dikke Mercedessen parkeren in de binnenstad is ook geen probleem: het autobedrijf heeft de volledige parkeerplaats bij het hotel afgehuurd. 'Klasse, die stoelen', zegt Harald Joisten (37) van de Frankfurter Neue Presse met een glimlach, terwijl hij zijn testmodel - de vierde van de dag - over een landweggetje richting Groot Haasdal jaagt. 'De zijkant van de stoelen wordt opgepompt bij scherpe bochten.'
Samenvatting2:
Welk type auto hij rijdt? Hij moet even op de sleutelhanger kijken. Een CLS 320. Gaat-ie niks over schrijven overigens. Hij had gewoon nog nooit een CLS gereden, dus uitproberen. En hoe doet de CLS het in vergelijking met zijn eigen auto? Joisten lacht. Hij heeft geen auto. 'Ik heb altijd een testauto ter beschikking. Ik krijg elke twee weken een nieuwe.' Hetzelfde weggetje, dezelfde auto, een half uur later: Manfred Kisterman (56) van de Aachener Zeitung zoeft met 110 per uur de helling omhoog, twee vingers aan het stuur. Zijn mening over de nieuwe 6-cilinder diesel: 'Klinkt niet als een diesel en gedraagt zich niet zo.' Wat betekent: de motor doet het volgens Kisterman uitstekend. Maar als dat niet zo zou zijn, dan zou hij dat ook opschrijven, benadrukt de Duitser. Zelfs al legt de autofabrikant hem nog zo in de watten. Maar over deze CLS valt niks negatief te melden. Met een grote grijns: 'Dit is sowieso mijn lievelingsauto. Al vanaf de eerste keer dat ik 'm zag.' Over het Heuvelland als locatie voor proefritten is Kisterman lovend: 'Prachtig. Maar het weer moet meewerken en die garantie heb je hier niet. Daarom zijn de meeste presentaties in Zuid-Europa.'
Geografische namen: