Uw zoekacties: Artikelen

Artikelen ( Heemkundevereniging Houthem-St.Gerlach )

beacon
384  artikelen
sorteren op:
 
 
 
 
Artikel
Pelgrims onderweg naar Houthem, met wens voor kruisweg in park : Gerlachusoctaaf
Datering:
2024
Titel:
Pelgrims onderweg naar Houthem, met wens voor kruisweg in park : Gerlachusoctaaf
Auteur:
Jeroen Geerts
Foto's door:
Annemiek Mommers
Titel tijdschrift:
De Limburger
Afleveringsnummer:
De Limburger, 8/1/2024
Samenvatting:
Foto: Maastrichtse scouts namen gisterochtend de speciale Gerlachusbroodjes in ontvangst.

In het heiligdom in Houthem is afgelopen weekeinde het Gerlachusoctaaf weer van start gegaan. In de voetsporen van Gerlachus dromen de pelgrims van het oprichten van een kruisweg in het park.

Houthem/Maastricht. - - Ze hebben er al een wandeling van dik twee uur op zitten, wanneer zondagochtend in alle vroegte het heiligdom van hun naamgever in zicht komt. De gidsen, verkenners en explorers van Scouting Sint Gerlach uit Maastricht ondernemen de tocht al sinds 1939. Tijdens het jaarlijkse octaaf rond zijn feestdag, trekken ze net als vele andere pelgrims naar Houthem om Gerlachus te eren en zich door hem te laten inspireren.
Het Gerlachusoctaaf duurt nog tot en met vrijdag. Elke ochtend is er een hoogmis, meestal opgeluisterd door muziekgezelschappen. Dagelijks komen pelgrims uit alle windstreken naar het heiligdom om te bidden en het reliek van Gerlachus te vereren. Bij dat reliek hebben de piepjonge scouts misschien een minder sterk gevoel dan de wat oudere pelgrims. Maar met het eten van de speciale Gerlachusbroodjes komen ze toch heel dichtbij.
Samenvatting2:
Aken
Het jaarlijkse octaaf werd dit keer geopend door Helmut Dieser, de bisschop van Aken. Toepasselijk, want Gerlachus had een sterke band met dat bisdom. Het is ook niet voor niets dat de Houthemse pelgrims ieder jaar, met het reliek, weer daarnaar toegaan. „Wist je dat Gerlachus, voor zover we weten, de eerste pelgrim was die naar Aken trok?” Paul Wester van het heiligdom in Houthem heeft er een mooie anekdote bij. „Gerlachus ondernam de tocht al zo rond het midden van de twaalfde eeuw. Terwijl er pas in de veertiende eeuw voor het eerst sprake was vaneen enigszins georganiseerde pelgrimstocht naar Aken.”
Vlak voor de Tweede Wereldoorlog trokken er jaarlijks tot wel een miljoen pelgrims naar Aken. Tegenwoordig zijn het er nog maar iets meer dan honderdduizend. Ook in Houthem zijn de aantallen in de loop de jaren minder geworden. Maar het is bemoedigend om de jonge scouts nog altijd te zien. De traditie wordt nog altijd overgedragen op de volgende generaties.
Het octaaf staat dit jaar ook in het teken van een speciaal project. De hele week wordt er geld ingezameld voor het oprichten vaneen kruisweg in het park tussen het heiligdom en het gelijknamige chateau van Oostwegel Collection. Het is een initiatief van de stichting Vrienden van Sint Gerlach. Best bijzonder: kruiswegen in de openlucht zijn in de regio een zeldzaamheid geworden.
Samenvatting3:
Goede Vrijdag
De ‘vrienden’ hebben al het nodige werk verricht aan het opnieuw inrichten van het groen in het park. Als het de afgelopen weken niet zo’n slecht weer was geweest, dan hadden ook de nieuwe kiezelpaden er al gelegen. Het is wachten op droger weer. Maar vooral op de veertien staties zelf. John Willems en John Lambrechts zullen ze gaan vervaardigen, naar voorbeeld van de staties die kunstenaar Leo Dortans ooit ontwierp voor de kapel van Vijverdal in Maastricht, het tegenwoordige Mondriaan.
Er is zo’n 5000 euro nodig om het kruiswegpark af te maken. De vrienden zijn al een eind op weg. De hoop is dat de inzamelingtijdens het octaaf nog dat laatste beetje binnenhaalt. De wens is dat de kruisweg op 29 maart, Goede Vrijdag, geopend kan worden.
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Octaaf van Sint Gerlach 2024
Datering:
2024
Titel:
Octaaf van Sint Gerlach 2024
Titel tijdschrift:
Parochieblad voor Broekhem en Houthem
Afleveringsnummer:
Parochieblad voor Broekhem en Houthem, 32 (2024) nr. 1 (20 januari), p. 3
Samenvatting:
Het Octaaf 2024 werd op vrijdag 5 januari 2024, de feestdag van Gerlach, in de stemmige Sint Gerlachuskerk in Houthem geopend met een pontificale hoogmis met mgr. Helmut Dieser, bisschop van Aken, als celebrant en pastoor Dieteren, kapelaan Shaiju en kapelaan Jijo als concelebranten. Het kerkelijk zangkoor St. Caecilia van Houthem zorgde samen met enkele solisten voor de muzikale invulling van de viering. Leden van de Maastrichtse Lambertusbroederschap en
vele Vrienden van St Gerlach monden naast vele parochianen de mis bij. Ook het gemeentebestuur en het bestuur van de voormalige Gerlachusstichting waren vertegenwoordigd. In zijn preek ging mgr. Dieser in op het thema van het octaaf "Doe tèls ouch mèt'. Aan het einde van de H. Mis werd een vijftal vrijwilligers geëerd een medaille van de Orde van Sint Gerlach en een oorkonde als dank voor hun jarenlange vrijwilligerswerk voor het Heiligdom.
Tot slot was er de gebruikelijke zegening en uitreiking van het Gerlachus brood. Na afloop was er voor alle aanwezigen nog een informeel samenzijn in de parochiezaal.

In de middag werd de eerste dag van het Octaaf afgesloten met de aankomst van de pelgrims vanuit de Gerlachusparochie in Banholt, die in Houthem hun traditionele Gerlachus wandeling naar het graf van St. Gerlach voltooiden.
Op de tweede dag van het Octaaf, 6 januari het feest van Driekoningen, was zoals gebruikelijk speciaal de agrarische sector uitgenodigd bij hun patroonheilige. Algemeen gedelegeerde Quaedvieg was celebrant en de dienst werd muzikaal opgeluisterd door brassband Sint Gerlach en enkele leden van Orphée Social Singing.
Op zondagmorgen 7 januari tegen 8 uur bezocht een honderdtal scouts van Scouting Sint Gerlach uit Sint Pieter — Maastricht hun patroonheilige. Na een welkomstwoord door pastoor Dieteren werd de H. Mis opgedragen door aalmoezenier kapelaan Thomas, kapelaan Jijo en pastoor Dieteren waarbij samen gebeden en gezongen werd uit de zelfgemaakte boekjes.
Samenvatting2:
Een ensemble van de verkennersband uit Maastricht zorgde voor muzikale opluistering.
Pater van was hoofdcelebrant tijdens de viering om half tien, die muzikaal werd opgeluisterd door de drumband schutterij Sint Martinus en het dameskoor Cantate uit Sittard. Enige leden van de broederschap Onze Lieve Vrouw van Kevelaer, eveneens uit Sittard waren ook naar Sint Gerlach gekomen. Schutterrij Sint Martinus zorgde voor een erewacht op het priesterkoor.
Maandagavond was het de beurt aan pelgrims uit Schimmert om naar Houthem te komen.
Ze begeleiden de Schola Sint Remigius, die de mis met gregoriaanse gezangen opluisterde.
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Heemkundevereniging Houthem-St. Gerlach
Datering:
2022
Titel:
Heemkundevereniging Houthem-St. Gerlach
Titel tijdschrift:
Parochieblad voor Broekhem en Houthem
Afleveringsnummer:
Parochieblad voor Broekhem en Houthem, 30 (2022) nr. 6 (4 juni), p. 5
Samenvatting:
Onlangs verscheen aflevering 57 van ’t Sjtegelke, het verenigingsblad van de Heemkunde-vereniging Houthem-St. Gerlach.
In deze aflevering werd door Jan Schurgers uitgebreid aandacht besteed aan de opkomst en neergang van Jong Nederland Broekhem. En interessant artikel met veel foto’s uit o.m. het archief van Jo van Aken.

[Foto's: De Condors in Haelen in 1961 en rechts in 1978 bij het 40-jarig bestaan.
Staand v.l.n.r. Louis Habets, Jan Notten, Hub Habets. Knielend: Jan Schurgers, Hans Stevens en Jan Boosten.]

Op twitter verscheen begin januari een tot nu toe onbekende afbeelding van Gerlachus. Het plaatje was erop gezet door dr. Evelyne Verheggen, erfgoeddeskundige en cultuurhistorica voor religieus erfgoed, die het in februari 2020 bij een kunsthandelaar in Wolfegg ontdekte. Deze prachtige gravure bevat zoveel informatie, dat Jos Lodewick hieraan een artikel wijdde.

Rinus Suijkerbuijk, die in april een koninklijke onderscheiding ontving, staat uitgebreid stil bij de totstandko,ing van de naam Joseph Corneli Allée.

Verder geeft de verenigingskroniek 2021 een goed beeld van het wel en wee van de vereniging.
’t Sjtegelke 57 kan besteld worden via heemkunde@houthem.info. De kosten daarvan bedragen € 5.

Overweeg eens om lid te worden - als je het nog niet bent - en help mee om de mooie oude historie van Houthem, Broekhem en Geulhem verder uit te diepen en te bewaren voor het nageslacht.
Ook het levend houden voor de huidige generatie, o.a. door de facebookpagina, is een goede mogelijkheid om te blijven informeren met informatie in tekst en beeld.
Voor slechts € 15 per jaar ben je al lid en ontvang je 2 x per jaar ons verenigingsblad ’t Sjtegelke en uitnodigingen voor lezingen en/of excursies.
Meld je aan via heemkunde@houthem.info.
Door lid te worden versterk je daarmee de grip op Houthems verleden.
Kijk ook eens op onze website https://houthem.info
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
De zilveren reliekbuste van St. Gerlach (2/2)
Datering:
2022
Titel:
De zilveren reliekbuste van St. Gerlach (2/2)
Auteur:
Hella Binnendijk en Maurice Essers
Foto's door:
Peter Cox
Titel tijdschrift:
Nieuwsbrief Stichting Vrienden van Sint Gerlach
Afleveringsnummer:
Nieuwsbrief Stichting Vrienden van Sint Gerlach, 2022, nr. 3 (15 april), p. 5/11
Samenvatting:
VERVOLG 2/2/

Is het niet uitzonderlijk dat zo een buste van St. Gerlach zijn oorspronkelijke functie nog heeft?
De buste staat nog in de schatkamer en staat tijdens het octaaf van St. Gerlach bij het altaar. Hetzelfde geldt voor de buste van St. Servaas en voor de noodkist. In processies gaan die mee, bijvoorbeeld bij de Heiligdomsvaart. Het wordt een stuk verering. Bustes van heiligen waren altijd belangrijk. Kijk maar terug naar de Maaslandse zilversmedenkunst, zoals de Noodkist van St. Servaas, en kijk ook naar de buste van Karel de Grote in Aken. Die zijn bezet met edelstenen en er zijn ook plaquettes op gedreven. De kunst van Wery is trouwens niet alleen in schatkamers, maar ook in musea te zien. Sterker nog, Wery is de basis geweest van het Bonnefantenmuseum. De grondlegger van het museum is Victor de Stuers, een man die toen al de tendens zette voor verzamelen. De eerste plaquettes van Wery die het Bonnefanten kreeg waren indertijd de basis van het museum. Het Bonnefanten had twee kleintjes en ik had de grote plaquette (Paul lacht).

Maastricht is altijd een vestingstad geweest. Bij veroveringen werden kerkschatten geroofd, maar ook eigendommen van de burgerij. Hoe heeft dit zijn weerslag gehad op het kerkelijk zilver. Is het bijzonder dat de buste nog in het heiligdom in St. Gerlach staat en niet verloren is gegaan?
Dat is zeker bijzonder. Als er oorlog gevoerd moest worden dan werd zilver omgesmolten. Het zilver werd van burgers gevorderd en uit kerken en kloosters weggehaald. Zilver werd gebruikt om soldaten te betalen. Oorlog voeren heeft zo veel kapot gemaakt, los nog van de Beeldenstorm en wat in een oorlog zoal kapot werd geschoten. Iedereen roofde het zilver, want zilver was geld. Je smolt het om en je had geld. Maar ook de smaak- en modeontwikkeling heeft veel verloren doen gaan.
Samenvatting2:
Neem een 16e of 17e eeuwse kelk. Die werd op een gegeven moment niet meer mooi gevonden en werd dan verbouwd. Een beetje net als wat de architect Cuypers heeft gedaan door naar zijn smaak oude kerken te verbouwen, zo is ook vaak zilver verbouwd. Of kijk naar een juweel van je moeder dat vermaakt wordt. Dat heb je ook met kerkelijk zilver gehad. Daardoor is veel kerkelijk en ander zilver verloren gegaan. Het kan best zo zijn geweest dat de Norbertinessen in St. Gerlach in de kluis hebben gekeken naar wat ze hadden en niet meer mooi vonden en dat ze dat gebracht hebben naar Wery met de vraag om er iets moois nieuws van te maken.

Er zijn afgelopen decennia veel diefstallen uit kerken geweest, waarna stukken weer op de markt opduiken. Wat kan gedaan worden om erfgoed te registreren en verlies daarvan tegen te gaan?
Nu komen jullie op een stokpaardje. Kerken en musea brachten vroeger op stukken uit hun collectie met Oost-Indische inkt (of tegenwoordig met een barcode) een inventarisnummer aan. Deze instellingen hebben verantwoordelijkheid genomen. Institutioneel is er iets geregeld, maar particulier niet. Er zijn ook verschillende documentaties. De kerken hebben eigen documentaties en ook elk museum en het koninklijk huis heeft een eigen documentatie van een collectie. Er zit geen eenheid in. Er moet volgens mij een uniform systeem komen, dat herkenbaar is, ook voor particuliere collecties. Onafhankelijk gedocumenteerde herkomst is voor een voorwerp tegenwoordig cruciaal. Interessant is dat zilver al geregistreerd was avant la lettre, want zilver had zilvermerken. Het registreren en het aanbrengen van merken is dus niet nieuw.
Samenvatting3:
Diefstal is een ander verhaal. Die voorkom je niet met een merkteken. Als je een domme dief hebt die een stuk omsmelt, dan is het voor eeuwig verloren. Diefstal van dit soort stukken van kerkelijk zilver is heiligschennis. Een dergelijke diefstal is helaas vaak gebeurd. De buste van St. Gerlach moet daarom gekoesterd worden. Je kunt een kopie maken en die in de schatkamer in Houthem tonen, maar zelf wil ik altijd het origineel zien. Een originele buste heeft magie. Die magie moeten we tonen.

Kan er iets gedaan worden om de buste nog beter onder de aandacht te brengen?
Wat interessant zou zijn voor een bezoeker is als de buste in een bredere context geplaatst zou worden. Je zou eigenlijk naast de buste burgerlijk zilver moeten zetten. Dan laat je zien dat Wery een allround kunstenaar was, die niet alleen cibories en bustes maakte, maar ook huiskunst. In het Bonnefantenmuseum wordt in de zilverkamer getoond dat het zilver gemerkt is. Dat kun je ook bij de buste laten zien. Die ster op dat zilver is een affiniteit met Maastricht: "Made in Maastricht" en wel door de kunstenaar Wery. Zet in de schatkamer iets burgerlijks naast de buste en laat die merken zien. Laat die merken zien en vergroot ze waardoor je een gevoel krijgt dat ook de zilversmid zijn handtekening zette. Rembrandt en Van Gogh zetten een handtekening op hun schilderij. Dat is het signatuur van de schilder. Het merkteken van Wery is het signatuur van de meester en natuurlijk een waarborg onder het oude ambacht. Laat zien wat het verhaal is! Waarom is het stuk gemaakt? Hoe is de kunstenaar geïnspireerd? Laat ook andere stukken van Wery zien. Er is nog een stuk van Wery met een Romeinse fontein. Het is geschonken door de dochter van Wery aan een Maastrichts weeshuis. Dat weeshuis heeft het stuk verkocht, maar uiteindelijk is het toch goed terecht gekomen in het Bonnefantenmuseum.
Samenvatting4:
Ook in Valkenburg is er een stuk van Wery, een reliekhouder, in mijn oude kerk, de Nicolaas en Barbara. En hier in Houthem staat de buste nog op de plek waar die voor gemaakt is! Je zou de buste eigenlijk een keer naast de plaquette moeten zetten in het Bonnefantenmuseum of, andersom, de plaquette naast de buste in de schatkamer in Houthem. Bijvoorbeeld voor een tentoonstelling ter gelegenheid van de Heiligdomsvaart van Maastricht, nadat de buste de Heiligdomsvaart heeft gelopen. Je kunt dan ook laten zien dat Wery de basis voor het Bonnefantenmuseum was met die twee kleine plaquettes. Je ziet, jullie vraag inspireert mij!


Samenvatting5:
ONDERSCHRIFTEN BIJ FOTO':

- Paul Kerckhoffs (rechts) en Maurice Essers (links) tijdens het interview In de achtertuin.

- Reliekbuste van de H. Gerlach, zilver, hoogte 46 cm, door Fredericus Wery uit Maastricht vervaardigd in 1704-1706 volgens de inscriptie van het jaartal aan de achterzijde. Dit wordt bevestigd door de op het zilver geslagen letter S die in Maastricht in gebruik was in de jaren 1704-1706. Naast de stadskeur van Maastricht is een meesterteken aangebracht met een F waaronder een W. Hieruit kan worden opgemaakt dat de maker van de buste Fredericus Wery is. In het borstbeeld wordt de schedel van Gerlach bewaard met de tekst Reliquae capitis S. Gerlaci conf.

- Twee ovalen plaquettes met afbeeldingen van de annunciatie (1710-1712), Fredericus Wery, Bonnefanten Museum, langdurig bruikleen LGOG. Foto's bij dit interview zijn gemaakt door Peter Cox Fotografie.

- De plaquette. Links:plaquette met afbeelding van vertrek uit Sodom en Gomorra, langdurig bruikleen Stichting Bonhomme Tielens (herkomst: collectie familieP.A.E. Kerckhoffs)

- De prachtige afdeling Maastrichts zilver in het Bonnefantenmuseum in Maastricht. Zie hierover ook: https://www.bonnefanten nl/nl/kunst-kunstenaars/ontdek-de-collectie/kunstnijverheid/ maastrichts-zilver

- De jaarlijkse pelgrimage met de buste van St. Gerlach vanuit Houthem naar de beide basilieken in Maastricht.
Geografische namen: