Uw zoekacties: Miljoenenschade voor Oostwegel Collection door hoogwater

Artikelen ( Heemkundevereniging Houthem-St.Gerlach )

beacon
 
 
Artikel
Miljoenenschade voor Oostwegel Collection door hoogwater
Datering:
2021
Titel:
Miljoenenschade voor Oostwegel Collection door hoogwater
Auteur:
Cyriel Heuts en Joost Schreurs
Foto's door:
L1
Titel tijdschrift:
www.1limburg.nl
Afleveringsnummer:
www.1limburg.nl, 31/7/2021
Samenvatting:
Video-gesprek van 07:12 minuten.

Het hoogwater heeft de Oostwegel Collection miljoenen euro's aan schade opgeleverd. "De schadepost is een bedrag van zes nullen met nog wat getallen ervoor."

Dat zegt Camille Oostwegel, directeur van de hotel- en restaurantketen, in L1mburg Centraal.

Hoogwater
Het hoogwater van twee weken geleden heeft schade opgeleverd aan twee vestigingen van de Oostwegel Collection. Door het hoogwater kwam de kelder van Chateau St. Gerlach blank te staan, waardoor de technische apparatuur defect is. Daardoor kan het hoofdgebouw van het Chateau, met 59 hotelkamers, tot in oktober niet worden gebruikt. Het restaurant en de appartementen op het terrein zijn wel open. Ook hotel Winselerhof in Landgraaf heeft schade geleden door de wateroverlast. Acht kamers en het lunchrestaurant zijn momenteel niet bruikbaar. "Er brak een stukje van mijn hart. Niet alleen het leed in het bedrijf zelf, maar ook de natuur en de huizen van collega's worden geraakt", zegt Oostwegel.

Coronavirus
De wateroverlast komt bovenop de gemiste omzet door de coronacrisis. "We waren open, dan weer dicht, dan weer open. Bij de coronacrisis waren er goede steunmaatregelen voor bedacht, maar deze wateroverlast is ook een weer een schadepost van een bedrag met zes nullen. Het is ontzettend ongelukkig. Het had niet op een slechter moment kunnen komen." Oostwegel roemt zijn team dat zich er doorheen slaat. "We hebben gelukkig een veerkrachtig team. We kunnen niks anders dan weer sterker terugkomen."
Samenvatting2:

1,5 jaar
Oostwegel nam anderhalf jaar geleden de hotel- en restaurantketen over van zijn vader. Nog geen drie maanden nadat hij directeur was, begon de coronacrisis en nu krijgt de jonge ondernemer te maken met de watersnood. "Het klinkt misschien wat romanistisch, maar we hebben veel geleerd", zegt Oostwegel over de afgelopen 18 maanden. "We zijn als bedrijf dichter bij elkaar gekomen. Ons moreel kompas helpt ons op de rit te blijven." Oostwegel ziet ondanks de tegenslagen nog een stip aan de horizon. "Het is veel tegelijk, maar ik zie de positiviteit van het team. En ik heb nog minstens 30 jaar te gaan binnen het bedrijf, dus ik moet zorgen dat de energie hoog blijft."

Drie crises
Oostwegel zegt te komende maanden te maken hebben met drie crises: "Natuurlijk de coronacrisis, de twee bedrijven die zijn geraakt door het hoogwater en we hebben nog een personeelsuitdaging. In de horeca is daar een uitdaging. Onze vacaturelijst is heel erg lang. Laat 2022 maar een knallend jaar worden dan."
Geografische namen: