Uw zoekacties: Zangvereniging (later Toonkunstkoor) 'Concordia' te Leeuward...

1404 Zangvereniging (later Toonkunstkoor) 'Concordia' te Leeuwarden, 1900-2010 ( Historisch Centrum Leeuwarden/ Histoarysk Sintrum Ljouwert Leeuwarden )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
In Leeuwarden waren in het begin van de 19e eeuw een aantal koren. De ‘Zangklas Caecilia’ (opgericht door Ludwig Kupperath aan de stedelijke muziekschool in 1837), de zangvereniging ‘Frisia’ (tot 1843) en het ‘Leeuwarder Mannenkoor’ (opgericht 1867). Op 27 februari 1874 verenigde de zangvereniging Caecilia zich met de zangvereniging Euterpe (opgericht 1872) tot de zangvereniging Concordia. Concordia had in de laatste dertig jaren van de 19 eeuw en het begin van de volgende eeuw de belangrijkste voorwaarden tot succes in handen. Dat waren ervaren en bekende koorleiders zoals Petrus Wedemeijer (1874-1882), Johannes Hinderikus Bekker (1884-1897), zijn opvolger Paulus Christophorus Koerman (1897-1914) en de mecenas in de persoon van Jhr. Mr. A.E. Boelens van Eysinga. Deze laatste was lange tijd voorzitter van Concordia en maakte bovendien het optreden van bekende solisten en orkesten uit Groningen, Arnhem of Utrecht in Leeuwarden financieel mogelijk. De uitvoeringen van Concordia duurden vaak twee dagen: de eerste dag werd besteed aan repetities en de tweede was de dag van de uitvoering, gevolgd door een diner in hotel ‘De Nieuwe Doelen’ voor bestuur, solisten, dirigenten en koorleden. Uitgevoerd werden werken van Bruch, Mendelssohn, Händel, Schumann, Haydn en Caesar Franck.

In 1915 werd Jan Paardekoper dirigent van Concordia en samen gaven zij, tot het overlijden van Paardekoper in 1931, vele concerten, waaronder in 1920 de eerste uitvoering in Leeuwarden van de Matthäus Passion van Joh. Seb. Bach. In die periode werd samengewerkt met het Symphonie-Orkest Leeuwarden (S.O.L.) waarvan Paardekoper tot 1 september 1919 eveneens dirigent was. Met zijn opvolger George Stam, evenals Paardenkoper cantor/organist van de Grote Kerk, bracht Concordia naast het uitvoeren van de bekende oratoria, de Passionen van Bach regelmatig ten gehore.
Het begeleidende orkest heette vanaf 1928 Friesche Orkest Vereeniging en Friesch Orkest Verband. Van 11 maart 1942 tot mei 1945 werden “de repetities tot nader order uitgesteld”. Stam was de dirigent die het aandurfde de Matthäus Passion in 1948 voor de eerste keer in Leeuwarden in onverkorte vorm uit te voeren. Na de oorlog werd samengewerkt met het nieuw opgerichte Ljouwerter Orkest Foriening (–Forbân), dat zich later Frysk Orkest noemde.
In 1949 ambieerde Stam een positie bij het Conservatorium in Utrecht en Piet Post, zijn opvolger (ook cantor/organist van de Grote Kerk), maakte van de uitvoeringen van de Matthäus Passion een jaarlijkse traditie. In Leeuwarden werden meestal twee uitvoeringen gegeven en vanaf 1956 eenmaal in Workum. In het najaar werd dan een uitvoering gegeven van een van de bekende oratoria/koorwerken van: Joh. Wagenaar, Schumann, J. Haydn, Beethoven, Albert de Klerk, Verdi, Carl Orff, Strawinski, Brahms, Dvo?ak, Mozart, Händel en Strategier. Piet Post is hiervoor in 1974 geridderd en Concordia verkreeg toen, tijdens haar 100 jarig bestaan, het predicaat: “Koninklijk”. Post overleed in december 1979 op 59 jarige leeftijd, wat een even groot verlies was voor het Leeuwarder en Friese muziekleven als het vroegtijdige overlijden van Frysk Orkest-dirigent Kor Ket in 1955.
Vanaf 1980 werd de dirigeerstok overgenomen door Jan Veninga en Zsolt Déaky (tijdelijk), Henk Alkema en Ton Braas (vast). In die periode werden, naast de bekende werken van Bach, composities uitgevoerd van: Verdi, Händel, Strawinski, Puccini, Dvo?ak, Orff, Mozart, Bruckner, Honegger en Bizet. Op 19 april 1989 werd met het Requiem van G. Verdi het laatste concert gegeven met het Frysk Orkest als begeleidingsorkest. De samensmelting tot het Noord Nederlands Orkest was de doodsteek voor het Leeuwarder Conservatorium en de vele begeleidingsactiviteiten t.b.v. de Friese koren. Concordia ging daarna met diverse begeleidingsorkesten verder en met dirigenten die langere of kortere tijd de dirigeerstok hanteerden: Hoite Pruiksma, Anne Sollie, Geert-Jan van Beieren Bergen en Henegouwen en vanaf november 2009 Ilia Belianko. In de periode na 1989 werden werken uitgevoerd van: Cherubini, Duruflé, Mendelssohn, J.M. Haydn, J.Haydn, Brahms, Verdi, Bach, Rossini, Vivaldi, Stainer, Britten, Rutter, Händel, Mozart, C. Franck, Stanford, Zelenka, Puccini, Herzogenberg en Islandsmoen. In 1999 vierde het Koninklijk Toonkunstkoor Concordia haar 125-jarig jubileum.

Leeuwarden, 13 maart 2012 J.W. Suurendonk.

P.S. De combinatiefunctie: dirigent van Concordia en cantor/organist van de Grote Kerk is na het overlijden van Piet Post opgeheven.
Over het archief.

Het archief is in meerdere gedeelten bij het HCL binnengekomen. Het is onduidelijk wanneer dat het geval was met eerste deel, maar een aanvulling over de periode t/m 1989 kwam in maart 1990 binnen en een derde aanvulling in 2011. Deze liep van 1976 t/m 1999 (2001). Een laatse aanvulling over de jaren 2000-2010 kwam in 2014 in beheer
Besloten is om de delen bij elkaar te voegen, omdat ze allevier een andere structuur hadden en elkaar daarnaast gedeeltelijk overlapten. Deze herstructurering komt de toegankelijkheid zeer ten goede.
Uit het archief zijn veel dubbelen verwijderd, een deel hiervan is ondergebracht in de drukwerkcollectie. Daarnaast is foto- en affichemateriaal ondergebracht in de Topografisch Historische Atlas. Tot slot is er ook nog een behoorlijke hoeveelheid materiaal opgenomen in de audio collectie.
Een bestand van een deel van de uitgevoerde werken is als afdruk toegevoegd als inventarisnummer 89. Hiervan is eveneens een Cd-Rom toegevoegd. Hiernaast is in hetzelfde nummer een kleine concordans toegevoegd.

augustus 2012 GB, februari 2015 WvD

(K. Zandberg, februari 1990)
De volgende bestanddelen zijn ter vernietiging geselecteerd:
- rekeningen/kwitanties 1936-1940, 1957-1964
- bank- en girostukken 1875
- dubbele affiches c.1940-1989.
2. 3. Dokumentatie, alsmede archivalia van "de Maatschappij tot bevordering der toonkunst, afd. Leeuwarden"
1404 Zangvereniging (later Toonkunstkoor) 'Concordia' te Leeuwarden, 1900-2010
2.
3. Dokumentatie, alsmede archivalia van "de Maatschappij tot bevordering der toonkunst, afd. Leeuwarden"
Datering:
1905-1999

Kenmerken

Datering:
1900-2010
Soort toegang:
inventaris
Omvang:
4 m1
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Historisch Centrum Leeuwarden. Toegang 1404 Zangvereniging (later Toonkunstkoor) 'Concordia' te Leeuwarden, 1900-2010
VERKORT:
NL-LwnHCL 1404