Uw zoekacties: Gemeentebestuur Vianen

414 Gemeentebestuur Vianen ( Regionaal Archief Zuid-Utrecht )

beacon
 
 
Inleiding
1. Vooraf
2. Territorium
3. De landsheer en zijn ambtenaren
4. Het stadsbestuur tot 1795
5. De Franse tijd
6. Bestuursreglementen van 1818 en 1825
414 Gemeentebestuur Vianen
Inleiding
6.
Bestuursreglementen van 1818 en 1825
Na het vertrek van de Fransen in 1813 en de komst van de Souverein Vorst van de Nederlanden, Willem I, veranderde er aanvankelijk bestuurlijk niet veel. De bestaande organisatie bleef vooralsnog gehandhaafd. Slechts de Franse benamingen kwamen te vervallen. De tijdelijke nieuwe gemeentebesturen of 'provisionele regeringen' werden in 1814 bestendigd.
De lokale bestuurlijke inrichting werd in de grondwetten van 1814 en 1815 opgedragen aan de afzonderlijke provincies. Iedere provincie diende een eigen reglement op te stellen. Hierbij werd een onderscheid gemaakt tussen 'steden' en 'gemeenten ten platte lande'. Hoewel Vianen in de jaren 1335-1336 zijn stadsrechten had verworven werd de gemeente door zijn beperkte inwonertal niet tot de steden gerekend.
Bij Koninklijk Besluit van 9 oktober 1816 werd het reglement voor de 'gemeenten ten platte lande' voor de provincie Holland vastgesteld. Met ingang van 1 januari 1817 trad het in werking. Het plaatselijk bestuur van Vianen kwam te berusten bij een schout (burgemeester), twee assessoren (wethouders) en vier raadsleden. De schout en assessoren maakten deel uit van de gemeenteraad die dus uit zeven personen bestond. In tegenstelling tot de steden hadden de inwoners op het platteland geen invloed op de benoeming van de schout en de raadsleden. De koning benoemde de schout, Provinciale Staten de assessoren en raadsleden.
Het reglement bleef slechts enkele jaren van kracht. Al in 1825 (KB. 23 juli 1825) werd een nieuw reglement vastgesteld dat met ingang van 1 januari 1826 in werking trad. De wijzigingen waren gering. Het Viaanse bestuur bleef opgedragen aan dezelfde functionarissen, met dien verstande dat de titel 'schout', vervangen werd door 'burgemeester' en de assessoren benoemd werden door de commissaris in de provincie. De benoemingen golden voor zes jaren, om de twee jaar - op 2 januari - vond een periodieke aftreding plaats van een derde gedeelte van het bestuur.
Ook het verplichte overleg met grondeigenaren bleef van kracht over die zaken waarbij die groep belang had (bepaalde belastingen en grote uitgaven).
7. Gemeentewet
8. Rechtspraak
9. Het archief
10. Verantwoording van de inventarisatie
11. Aanvragen en verwijzen
12. Ontbrekende stukken
13. Bijzonderheden / Openbaarheid
Bijlage: Concordans
oud: nieuw
267: 271
268: 272
269: 273
270: 274
271: 275
272: 276
273: 277
274: 278
275: 279
276: 280
277: 281
278: 282
279: 283
280: 284
281: 285
282: 286
283: 288
284: 289
285: 290
286: 291
287: 292
288: 293
289: 294
290: 295
291: 296
292: 297
293: 298
294: 299
295: 300
296: 301
297: 302
298: 303
299: 304
300: 305
301: 306
302: 307
303: 308
304: 309
305: 310
306: 311
307: 312
308: 313
309: 314
310: 315
311: 316
312: 317
313: 318
314: 319
315: 320
316: 321
317: 322
318: 323
319: 324
320: 325
321: 326
322: 327
323: 328
324: 329
325: 330
326: 331
327: 332
328: 333
329: 334
330: 335
331: 336
332: 337
333: 338
334: 339
335: 340
336: 341
337: 342
338: 343
339: 344
340: 345
341: 346
342: 347
343: 348
344: 349
345: 350
346: 351
347: 352
348: 353
349: -
350: -
351: -
352: 354
353: 355
354: 356
355: 357
356: 358
357: 359
358: 360
359: 361
360: 362
361: 363
362: 364
363: 365
364: 366
365: 367
366: 368
367: 369
368: 370
369: 371
370: 372
371: 373
372: 374
373: 375
374: 376
375: 377
376: 378
377: 379
378: 380
379: 381
380: 382
381: 383
382: 384
383: 385
384: 386
385: 387
386: 388
387: 389
388: 390
389: 391
390: 392
391: 393
392: 394
393: 395
394: 396
395: 397
396: 398
397: 399
398: 400
399: 401
400: 402
401: 403
402: 404
403: 405
404: 406
405: 407
406: 408
407: 409
408: 410
409: 411
410: 412
411: 413
412: 414
413: 415
414: 416
415: 417
416: 418
417: 419
418: 420
419: 421
420: 422
421: 423
422: 424
423: 425
424: 426
425: 427
426: 428
427: 429
428: 430
429: 431
430: 432
431: 433
432: 434
433: 435
434: 436
435: 437
436: 448
437: 439
438: 440
439: 441
440: 442
441: 443
442: 444
443: 446
444: 447
445: 448
446: 449
447: 450
448: 451
449: 452
450: 453
451: 454
452: 455
453: 456
454: 457
455: 458
456: 459
457: 460
458: 461
459: 462
460: 463
461: 464
462: 465
463: 466
464: 467
465: 468
466: 469
467: 470
468: 471
469: 472
470: 473
471: 474
472: 475
473: 476
474: 477
475: 478
476: 479
477: 480
478: 481
479: 482
480: 483
481: 484
482: 485
483: 486
484: 487
485: 488
486: 489
487: 490
488: 491
489: 492
490: 493
491: 494
492: 495
493: 496
494: 497
495: 497a
496: 497b
497: 497c
1436: 1436a
1681: 1682.
1682: 1683.
1683: 1684.
1684: 1685.
1685: 1686.

Kenmerken

Datering:
1810-1930
Plaatsnaam:
Vianen
Omvang:
55,75
Openbaarheid:
Beperkt openbaar
Soort archief:
Archieven van gemeentelijke organen
Herkomst:
Overheid_V
Auteur:
S.E.M. van Doornmalen
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Regionaal Archief Zuid-Utrecht, Wijk bij Duurstede. Toegang 414 Gemeentebestuur Vianen 1810-1930
VERKORT:
NL-WbdRAZU. 414