Uw zoekacties: Koffiebranderij en Theehandel Kanis en Gunnink, 1885- 2001

00129 Koffiebranderij en Theehandel Kanis en Gunnink, 1885- 2001 ( Stadsarchief Kampen )

beacon
 
 
Inleiding
Ten geleide
Geschiedenis van het bedrijf - Voorgeschiedenis
Geschiedenis van het bedrijf - Oprichting van het bedrijf
Geschiedenis van het bedrijf - De beginjaren
Geschiedenis van het bedrijf - Voortzetting van het bedrijf door de zoons van Frans Gunnink
Geschiedenis van het bedrijf - Klantenbinding
00129 Koffiebranderij en Theehandel Kanis en Gunnink, 1885- 2001
Inleiding
Geschiedenis van het bedrijf - Klantenbinding
Organisatie: Stadsarchief Kampen
Vijftig jaar na de oprichting had het bedrijf zich na diverse moderniseringen en uitbreidingen een stevige plaats veroverd op de nationale koffie- en theemarkt. Het bedrijf presenteerde zich regelmatig „met propaganda door borden, biljetten en reclamelicht” en verwierf steeds meer klanten.
Kanis en Gunnink deed net als zijn concurrenten Van Nelle en Douwe Egberts aan klantenbinding.
Hierbij probeerde men de verkoop van haar producten te verhogen door jonge klanten voor zich te winnen. Vrijwel net zo bekend als het plaatsjesboek „Kabouter Piggelmee en het toovervisje” van Van Nelle werd in de jaren dertig van de twintigste eeuw het zogeheten „KG-Honderd Dierenboek” met verhaaltjes over de avonturen van bijvoorbeeld Rein de Vos en Zwans de Gans.
Een ander voorbeeld van klantenbinding was de uitgave van verschillende plaatjesalbums, waarvan de plaatjes, zoals deze afbeelding van een diligence in de serie vervoermiddelen, bij de koop van pakken koffie konden worden gespaard. Vele kinderen vroegen dan ook hun ouders om weer een nieuw pak koffie te kopen om maar de benodigde verpakte plaatjes voor de albums te kunnen verzamelen. Het Kamper bedrijf trok met name jonge klanten uit Overijssel en Noord-Nederland.
In de herfst van 1932 speelde het bedrijf slim in op het toenemend aantal vluchten van de KLM door plaatjes uit te brengen voor kinderen met de reclamecampagne „Vliegt u mee naar Indië, van Amsterdam naar Batavia. Laat uwe kinderen deze plaatjes sparen. Het is leerzaam, prettig en twee vliegen in één klap: Geurige koffie en thee en gratis genoegen voor uw kinderen.” Dat waren de vooroorlogse jaren, waarin de onderneming adverteerde met merken als „Plantage” (20 cent per pak), „Groenband” (28 cent) en „Merk D”, het toppunt van melange, verkrijgbaar voor 35 cent.
Geschiedenis van het bedrijf - Uitbreiding, stagnatie en opbloei van het bedrijf
Geschiedenis van het bedrijf - Onderdeel van het Douwe Egbertsconcern
Geschiedenis van het bedrijf - Verplaatsing van de productie naar Utrecht
Geschiedenis van het bedrijf - De toekomst van Kanis en Gunnink onder de vlag van Sara Lee / Douwe Egberts N.V.
Archief en inventarisatie
Openbaarheid

Kenmerken

Datering:
1885 - 2001
Omvang:
19 m.
Openbaarheid:
Het archief is openbaar.