Uw zoekacties: Gemeente Schimmert, 1936 - 1981

T005 Gemeente Schimmert, 1936 - 1981 ( Historisch Centrum Limburg, te Heerlen (voormalig Rijckheyt) )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Omschrijving van de Gemeente (1.1.)
Geschiedenis van de Gemeenteraad en het college (1.2.)
T005 Gemeente Schimmert, 1936 - 1981
1. Inleiding
Geschiedenis van de Gemeenteraad en het college (1.2.)
De gemeenteraad telde tot 1978 zeven leden. Vanaf dat jaar bestond de gemeenteraad uit elf leden. Het aantal wethouders bleef steeds twee in aantal * 
In 1939 schreven zich drie lijsten in voor deelname aan de gemeenteraadsverkiezingen. Deze lijsten voerden geen naam *  Bij de verkiezingen van 1946 was dit aantal vier *  In 1949 namen wederom drie lijsten deel aan de gemeenteraadsverkiezingen *  In 1953 namen twee lijsten deel, net als in 1958 *  In 1962 nam het aantal weer toe tot drie lokale lijsten *  In 1966 was er een toename naar vijf lijsten *  In 1970 vier lokale lijsten *  In 1974 zes lijsten *  En in 1978 drie lijsten *  Voor alle lijsten gold dat ze naamloos waren en niet verbonden aan een politieke partij
Op dinsdag 8 augustus 1972 bracht de Commissaris van de Koningin in de Provincie Limburg een bezoek aan de gemeente. Hij merkte op dat de administratie van de secretarie in het algemeen naar behoren werd verzorgd. Het reglement van orde voor de vergaderingen van de raad was in 1971 geheel vernieuwd. Dit was echter niet het geval voor de vergaderingen van de burgemeester en wethouders, dat dateerde van 1926 en de instructie voor de gemeentesecretaris van 1951 * 
Geschiedenis van de Gemeente (1.3.)
Geschiedenis van het archief (1.4.)
Verantwoording van de Inventarisatie (1.5.)
Materiële verzorging (1.6.)
Selectie voor vernietiging (1.7.)
Openbaarheid (1.8.)
Handleiding voor gebruikers (1.9.)

Kenmerken

Datering:
1936 - 1981
Titel:
Gemeente Schimmert, 1936 - 1981
Inhoud:
Archief van de gemeente Schimmert
Beschrijving:
Archief van de gemeente Schimmert
Openbaarheid:
op enkele uitzonderingen na
Omvang:
ca. 32,5 meter
Toegang:
inventaris
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld.
Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Rijckheyt, Centrum voor Regionale Geschiedenis, Heerlen. Toegang T005 Gemeente Schimmert, 1936 - 1981
VERKORT:
NL-HrlRi T005