Uw zoekacties: Hermance Schaepman

1421-01 Hermance Schaepman ( Haags Gemeentearchief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Hermance H.C.M. (Hermance Cornelie Marie) Schaepman (1919-2007) werd geboren in 's-Hertogenbosch in een familie van kunstenaars, musici en toneelspelers gelieerd aan de familie Vogel. *  In Amsterdam werkte zij in 1942-1947 als secretaresse in het Concertgebouw en omstreeks 1948-1952 bij de afdeling klassieke muziek van de AVRO-radio. In 1952 komt zij bij het Rotterdamsch Philharmonisch Orkest, maar later won haar belangstelling voor de beeldende kunsten het van haar liefde voor de muziek en werkte zij vanaf 1960-1966 in Museum Boijmans-van Beuningen. De winkel van dit Rotterdamse museum zou door haar verbeterd zijn, vooral voor wat betreft het aanbod van prentbriefkaarten met daarop afbeeldingen van voorwerpen uit de collectie.
In 1967 verhuisde zij naar Den Haag, waar zij hevig verontwaardigd raakte over de 'hersenloze' plannen tot sloop van het Kurhaus in Scheveningen. *  Om hiertegen krachtig te protesteren, richtte zij in 1973 een vereniging op met de naam Vrienden van Den Haag. *  Met haar vaardigheden opgedaan in het Rotterdamse museum, wist zij het een en ander vanaf 1974 te financieren met de verkoop van prentbriefkaarten met daarop foto's van Den Haag.
Mede dankzij het door haar georkestreerde protest, bleef het Kurhaus gespaard. Middels brieven, inspraakprocedures en zitting in commissies bleef zij ook daarna commentaar leveren op de inrichting en daarmee de 'visuele leefbaarheid' van de openbare ruimte in Scheveningen en Den Haag, en werd menig plan tot afbraak doorkruist, zodat nog enige monumentale panden voor de toekomst behouden bleven. Zij beschouwde zichzelf als een kunstzinnig activiste, die snode plannen met Haags erfgoed belemmerde om zo culturele rampen te voorkomen, en als een apolitieke burgeres, die voorstander was van het burgerinitiatief. De Vereniging Vrienden van Den Haag werd gekscherend ook wel genoemd: de netste actiegroep in de residentiestad.
Behalve dat het aantal leden groeide (circa 1100 in 1979), groeide ook het aantal bestuursleden, met wie Hermance Schaepman niet altijd even goed overweg kon. Na diverse aanvaringen omtrent de te volgen koers en de administratie van de vereniging, trok zij zich in 1982 terug als bestuurslid. * 

Met haar geesteskind de Vrienden van Den Haag bleef zij als ere-voorzitster en erelid contact houden, maar in 1983 besloot zij om toch maar een andere organisatie op te richten: de Stichting Haagse Stadsgezichten. Directe aanleiding daarvoor waren de plannen om nabij het Binnenhof, onder de Hofvijver, een parkeergarage aan te leggen. Haar protest had succes. Die parkeergarage is er niet gekomen en dit wordt door menigeen als een van haar voornaamste wapenfeiten beschouwd.

Ook de aanmaak van en verkoop van nieuwe Haagse wenskaarten zette zij zelfstandig voort. Die verkocht zij nabij het Noordeinde op het adres Maziestraat 2 in haar eigen galerie met de naam Maziehuisje. Daar organiseerde zij vanaf 1983 tentoonstellingen. In 1986 werd dat pand haar te klein en opende zij in hetzelfde straatje op huisnummer 13 Galerie Kadans. Ook nadat zij haar bedrijf in 1996 aan Ariane Pikaar had overgedragen, organiseerde zij nog af en toe in dat pand een tentoonstelling, totdat de galerie in 2003 werd opgeheven.
Nog na haar 80ste verjaardag kon zij het organiseren van tentoonstellingen niet laten, en heeft zij zich in de periode 1999-2005 gestort op het opzetten van enige evenementen om op een artistieke wijze odes te brengen aan de Hofvijver. *  Wat haar betreft stond het uitzicht op de Hofvijver gelijk aan het Gezicht op Delft geschilderd door Johannes Vermeer dat in het Mauritshuis is te zien. De projecten rond de Hofvijver waren uitnodigingen aan kunstenaars om een Gezicht op de Hofvijver te maken, dat ook beroemd zal worden.
Ordening en beschrijving
Het archief van Hermance Schaepman werd als schenking door haar per testament aan het Haags Gemeentearchief vermaakt. Het materiaal werd na een eerste schifting in 2009 door mr. F.W.M. Roes overgedragen en vervolgens verpakt in 26 archiefdozen en een portfolio (3.1 m). Het archief verkeerde in een wanordelijke staat en een beschrijving ontbrak. Het bleek voor een aanzienlijk gedeelte betrekking te hebben op de eerste jaren van de Vereniging Vrienden van Den Haag (1.0 m). Dat gedeelte werd overgeheveld naar het archief van de genoemde vereniging. Verder betrof de schenking van mevrouw Schaepman een doos met daarin vooral dia's. Een selectie daarvan werd opgenomen in de collectie fotografica van het Haags Gemeentearchief.

Na het verwijderen van dubbele exemplaren bleef van het archief van Hermance Schaepman 1.75 m over.

Periode (1977) 1981-2007

Omvang 1.75 m

Openbaarheid volledig openbaar

Den Haag, 11 november 2014

Rick F.E.D. Hartmann

Kenmerken

Datering:
(1977) 1981-2007
Beschrijving:
Inventaris van het archief van Hermance Schaepman (1919-2007)
Omvang in m¹:
1,75
Auteur:
Rick F.E.D. Hartmann (2014)
Openbaarheid:
Beschrijvingen openbaar, stukken gedeeltelijk openbaar
Archiefvormer(s):