1269-01 Adviescommissie Dienstkleding gemeente Den Haag ( Haags Gemeentearchief )
1269-01
Adviescommissie Dienstkleding gemeente Den Haag
Inleiding
Naar aanleiding van het advies van het Instituut van Directeuren betreffende de collectieve inkoop en normalisering van dienstkleding voor het gemeentepersoneel, stelden Burgemeester en Wethouders bij besluit van 14 juni 1932 een ad hoc commissie tot normalisatie en tot regeling van de centrale inkoop van dienstkleding in. De commissie bestond uit zeven leden. De secretaris was een ambtenaar van de afdeling van Sociale Zaken.
De taak van de commissie was het ontwerpen van een regeling betreffende:
1 Het normaliseren van de dienstkleding van het gemeentepersoneel;
2 Het zoveel mogelijk doen inkopen, met levering ter plaatse, van dienstkleding voor alle gemeentelijke instellingen.
De taak van de commissie was het ontwerpen van een regeling betreffende:
1 Het normaliseren van de dienstkleding van het gemeentepersoneel;
2 Het zoveel mogelijk doen inkopen, met levering ter plaatse, van dienstkleding voor alle gemeentelijke instellingen.
Op 16 juni 1934 besloten Burgemeester en Wethouders een permanente commissie in te stellen. De taak van deze Adviescommissie voor de Dienstkledingverstrekking was het adviseren van het college over vraagstukken betreffende de dienstkledingverstrekking bij de gemeente Den Haag, met uitzondering van de bij de politie verstrekte kleding. Op 12 juli 1943 kwam de commissie voorlopig voor de laatste maal bijeen. Naar aanleiding van het advies van de Centrale Commissie van Overleg besloten Burgemeester en Wethouders op 6 december 1946 de Adviescommissie voor de Dienstkledingverstrekking opnieuw in te stellen.
De commissie kwam zeer onregelmatig bijeen, tussen twee vergaderingen zat soms een periode van enkele jaren. Een van de oorzaken hiervoor was dat een uitvoerig onderzoek werd afgerond, op grond waarvan voorstellen werden gedaan. Deze voorstellen golden voor Burgemeester en Wethouders als richtlijn voor de verstekking van dienstkleding.
De commissie kwam zeer onregelmatig bijeen, tussen twee vergaderingen zat soms een periode van enkele jaren. Een van de oorzaken hiervoor was dat een uitvoerig onderzoek werd afgerond, op grond waarvan voorstellen werden gedaan. Deze voorstellen golden voor Burgemeester en Wethouders als richtlijn voor de verstekking van dienstkleding.
In 1990 was het beleid van de gemeente Den Haag gericht op decentralisatie. Hierdoor hadden de hoofden van taken van dienst een grote mate van vrijheid in de besteding van het hen toegekende budget, waaronder de kosten van de dienstkledingverstrekking. Een reglement ter zake werd daardoor niet langer noodzakelijk geacht. Het uniformpakket was in grote lijnen bepaald en slechts wijzigingen van ondergeschikt belang mochten verwacht worden, waarover de directeur Personeelszaken namens Burgemeester en Wethouders kon beslissen. Op grond van deze overwegingen was de taakstelling van de Adviescommissie voor de Dienstkledingverstrekking goeddeels komen te vervallen en besloten Burgemeester en Wethouders met ingang van 1 september 1990 de Adviescommissie voor de Dienstkledingverstrekking op te heffen.
Zie voor andere archiefbescheiden met betrekking tot dienstkleding ook bnr. 0432-01 Gemeentepolitie, 1827-1994 (2000) en bnr. 0610-01 Gemeentebestuur 1937-1952, (1822) 1937-1952 (1990), inv.nrs. 794-796 en met name inv.nr. 794.
laatste wijziging 08-12-2023
12 beschreven archiefstukken
Plaatsingslijst
laatste wijziging 08-12-2023
12 beschreven archiefstukken
Kenmerken
Datering:
1932-1990
Beschrijving:
Plaatsingslijst van het archief van de Adviescommissie voor de Dienstkledingverstrekking van de gemeente Den Haag
Omvang in m¹:
0,25
Auteur:
H. Zwaanswijk
Openbaarheid:
Geheel openbaar
Categorie:
Archiefvormer(s):
laatste wijziging 08-12-2023
12 beschreven archiefstukken