Uw zoekacties: Raadscommissie Algemene Bestuurlijke en Politie- en Brandwee...

1210-01 Raadscommissie Algemene Bestuurlijke en Politie- en Brandweeraangelegenheden gemeente Den Haag ( Haags Gemeentearchief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Met de wijziging van de verordening Vaste Raadscommissies Verz. 1967 no.1 (raadsbesluit van 3 mei 1990, bijlage no. 153) werd de Raadscommissie voor Algemene Bestuurlijke Zaken met de Raadscommissie Politie- en Brandweeraangelegenheden samengevoegd tot de nieuwe Raadscommissie voor Algemene Bestuurlijke en Politie- en Brandweeraangelegenheden. De werkkring van de raadscommissie bestond uit het adviseren en bijstaan van Burgemeester en Wethouders ten aanzien van:
- algemene bestuurlijke aangelegenheden;
- de algemene coördinatie van het bestuur;
- de bestuurlijke organisatie;
- de regeling van de werkzaamheden van de gemeenteraad;
- de voorlichting en de inspraak;
- de internationale contacten;
- de coördinatie van de promotie en de externe betrekkingen;
- de bevolkingsadministratie;
- aangelegen betreffende politie, de brandweer en andere aspecten van openbare orde en veiligheid en met betrekking tot strafverordening.

Kenmerken

Datering:
1990
Beschrijving:
Inventaris van het archief van de Vaste Raadscommissie voor Algemene Bestuurlijke en Politie- en Brandweeraangelegenheden
Omvang in m¹:
0,25
Auteur:
R.A.M. Vernooij
Openbaarheid:
Beschrijvingen openbaar, stukken gedeeltelijk openbaar