Uw zoekacties: Raadscommissie Intergemeentelijke Zaken gemeente Den Haag

1036-01 Raadscommissie Intergemeentelijke Zaken gemeente Den Haag ( Haags Gemeentearchief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Naar aanleiding van een nota van Burgemeester en Wethouders (29 januari 1963, bijlage no. 57) betreffende de toekomstige ontwikkeling van de Haagse agglomeratie ging de gemeenteraad in principe akkoord om te komen tot de instelling van een raadscommissie van bijstand voor het intergemeentelijke contact (raadsvergadering van 11 februari 1963). Ter aanvulling van deze nota deelden Burgemeester en Wethouders mede dat het in de bedoeling lag om de gemeenteraad door de raadscommissie reeds in een zo vroeg stadium te betrekken bij de vraagstukken, welke zich in de nabije toekomst zouden voordoen bij het regelmatige contact met de omringende gemeenten. De bedoelde raadscommissie zou zich uitsluitend bezig houden met de algemene lijnen van het beleid op dit vlak en dus niet treden in de specifieke taken, welke aan andere raadscommissies van bijstand op dit gebied waren toebedeeld.
Met de wijziging van de Verordening vaste Raadscommissies Verzameling 1926 no.10 (raadsbesluit van 11 maart 1963, bijlage no. 131) werd de raadscommissie voor Intergemeentelijke Zaken ingesteld. De werkkring van de raadscommissie bestond uit het bijstaan van Burgemeester en Wethouders in hun beleid met betrekking tot het overleg met andere gemeenten ten aanzien van die vraagstukken, welke niet moeten worden geacht uitsluitend te behoren tot de taak van een van de andere raadscommissies van bijstand.

Met de wijziging van de Verordening vaste Raadscommissies Verzameling 1967 no. 1 (raadsbesluit van 14 september 1970, bijlage no. 464) werd de Raadscommissie voor Algemene Bestuurlijke Aangelegenheden ingesteld. Een van de taken van deze raadscommissie was het adviseren en bijstaan van Burgemeester en Wethouders ten aanzien van algemene aangelegenheden betreffende de bestuursorganisatie in agglomeratieverband. Hierdoor werd de taak van de Raadscommissie voor Intergemeentelijke Zaken overbodig geacht en de raadscommissie opgeheven.

Kenmerken

Datering:
1963-1967
Beschrijving:
Inventaris van het archief van de Vaste Raadscommissie voor Intergemeentelijke Zaken
Omvang in m¹:
0,125
Auteur:
R.A.M. Vernooij
Openbaarheid:
Geheel openbaar