Uw zoekacties: Commissie Straatnamen Gemeente Den Haag

0956-01 Commissie Straatnamen Gemeente Den Haag ( Haags Gemeentearchief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Aangezien de naamgeving van diverse nieuwe straten in de gemeente Den Haag steeds meer moeilijkheden opleverde, besloten Burgemeester en Wethouders op 27 april 1953 een commissie van advies inzake het geven van straatnamen in te stellen. Voorheen gaf alleen de gemeentearchivaris advies aan het college. Het aantal nieuwe straten en wijken nam na de Tweede Wereldoorlog door de wederopbouw en stadsuitbreiding snel toe. Hierdoor werd het vinden van nieuwe straatnamen een taak die voor één man niet meer te volbrengen was.

De commissie werd gevormd door:
- de wethouder van Openbare Werken als voorzitter;
- twee raadsleden;
- een vertegenwoordiger van de geschiedkundige vereniging Die Haghe;
- de directeur van het postkantoor (of diens afgevaardigde);
- de gemeentearchivaris;
- een ambtenaar van de gemeentepolitie, als vertegenwoordiger van de hoofdcommissaris van politie en de commandant van de brandweer;
- de hoofddirecteur van de dienst Wederopbouw en de Stadsontwikkeling;
- de directeur van het Gemeentelijk Bouw- en Woningtoezicht;
- het hoofd van de afdeling Openbare Werken van de gemeentesecretarie.

Het secretariaat werd gevoerd door een ambtenaar werkzaam bij de afdeling Openbare Werken. De commissie kwam op 3 juli 1953 voor de eerste maal bijeen en kende geen vast vergaderschema.

Vanaf 1956 werd er een subcommissie ingesteld ter voorbereiding van de vergadering van de commissie. De stukken van deze voorbereidingscommissie bevinden zich in het archief van het Haags Gemeentearchief (Beheersnummer 0497-01, inv. nr. 465). Het archief is volledig openbaar.

Kenmerken

Datering:
(1878) 1953-1990
Beschrijving:
Inventaris van het archief van de Commissie van Advies inzake het geven van straatnamen
Omvang in m¹:
1,25
Auteur:
H. Zwaanswijk
Openbaarheid:
Geheel openbaar