Uw zoekacties: Centrale Commissie van Overleg gemeente Den Haag

0882-01 Centrale Commissie van Overleg gemeente Den Haag ( Haags Gemeentearchief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
In 1917 werden door het college van B&W vier commissies van advies betreffende arbeids- en dienstvoorwaarden ingesteld. Door de verschillen in samenstelling van de commissies kwam het voor dat aan de Commissie voor Arbeidszaken tegenstrijdige adviezen werden verstrekt. Dit was een gevolg van het feit dat zowel werklieden als ambtenaren en directeuren hun eigen standpunten naar voren brachten. Om overeenstemming te verkrijgen tussen de diverse commissies werd er in eerste instantie voor gekozen dezelfde onderwerpen in de verschillende commissies aan de orde te brengen, maar dit werkte vertragend op de besluitvorming.
Op voorstel van de wethouder van Sociale Aangelegenheden, Willem Drees, werd op 25 februari 1921 de Centrale Commissie van Overleg (CCVO) ter voorbereiding van algemene besluiten op het gebied van arbeids- en dienstvoorwaarden ingesteld. In deze commissie hadden vertegenwoordigers van het college van B. en W. en van de vakverenigingen zitting. Tegelijkertijd werd een subcommissie ingesteld, bestaande uit leden van de CCVO. Deze commissie deed het voorbereidende werk voor het centrale overleg. In de oorlogsjaren werd het CCVO buiten werking gesteld, maar al op 16 mei 1945 vond de eerste naoorlogse vergadering plaats. Het hernieuwd instellen van het CCVO werd aangegrepen om enige wijzigingen in de werkwijze van de commissie aan te brengen. Veranderingen die ertoe leidden dat dit in oorsprong adviserende orgaan evolueerde tot een onderhandelingsinstituut. De genomen besluiten dienden niet meer als advies voor B. en W. maar waren uitkomsten van het overleg tussen de gemeente en de verschillende vakorganisaties en konden als zodanig door de gemeente worden aanvaard.
Zie ook de inventaris van het archief van het stadsbestuur van 's-Gravenhage, BNR. 0352-01, inv.nrs. 1246 en 1264-1267.
Inventaris

Kenmerken

Datering:
1921-1990
Beschrijving:
Inventaris van het archief van de Centrale Commissie van Overleg van de gemeente Den Haag
Omvang in m¹:
0,375
Auteur:
R.A.M. Vernooij (2005)
Openbaarheid:
Geheel openbaar
Archiefvormer(s):