Uw zoekacties: Commissie tot voorbereiding en regeling van muziekuitvoeringen

0446-01 Commissie tot voorbereiding en regeling van muziekuitvoeringen ( Haags Gemeentearchief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
De commissie werd op uitnodiging van de minister van binnenlandse zaken op 6 mei 1855 opgericht. Het doel was concerten te organiseren teneinde daardoor een batig saldo te verkrijgen. Dit zou ten goede komen aan slachtoffers van de grote overstromingen die Nederland in het begin van dat jaar hadden getroffen. De koning stemde in met dit plan; de burgemeester was voorzitter van de commissie. Op 5 juni vonden de feestelijke intocht en de concerten in het Willemspark en Diligentia plaats. De concerten werden door Société Royale de Ste. Cécile te Mechelen gegeven. Met de bestemming van het batig saldo eindigde de taak van de commissie. Het archief bleef in handen van de voorzitter er werd later naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats overgebracht.
Inventaris
3 Rekening en verantwoording van de ontvangsten en uitgaven, 1855 juni 9
0446-01 Commissie tot voorbereiding en regeling van muziekuitvoeringen
1. Inventaris
3
Rekening en verantwoording van de ontvangsten en uitgaven, 1855 juni 9
Datering:
1855 juni 9
Uiterlijke vorm:
1 stuk
Organisatie: Haags Gemeentearchief

Kenmerken

Datering:
1855
Beschrijving:
Inventaris van het archief van de Commissie tot voorbereiding en regeling van de muziekuitvoeringen
Omvang in m¹:
0,01
Auteur:
L. Fledderus
Openbaarheid:
Geheel openbaar