Uw zoekacties: Instituut Ziektekostenvoorziening Ambtenaren Groningen / Dre...

2691 Instituut Ziektekostenvoorziening Ambtenaren Groningen / Drenthe (IZA), 1955 - 1993 ( Groninger Archieven )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis, taken en inrichting van de organisatie
2. Geschiedenis van het archief
3. Verantwoording van de inventarisatie
2691 Instituut Ziektekostenvoorziening Ambtenaren Groningen / Drenthe (IZA), 1955 - 1993
Inleiding
3.
Verantwoording van de inventarisatie
Organisatie: Groninger Archieven
Op verzoek van IZA Nederland d.d. 24 november 2010 heeft VHIC na een persoonlijk gesprek een offerte uitgebracht voor de bewerking van de archiefbescheiden die het IZA na de liquidatie in 1996 heeft overgehouden. Het doel van IZA Nederland was om te komen tot een beschrijvende inventaris van de te bewaren archiefbescheiden, waarbij dossiers geschoond zijn op tab-niveau en niet op stukniveau. Deze keuze was financieel gezien goedkoper. Daarnaast moest een vernietigingslijst worden vervaardigd, welke door de ambtelijk secretaris van IZA, de heer De Klerk, geaccordeerd zou worden. De selectie vond plaats aan de hand van de eisen als gesteld in de Archiefwet 1995, Archiefregeling 2010 en de volgens normen goede, geordende en toegankelijke staat. De voorkeur voor één inventaris werd door IZA uitgesproken bij het opmaken van de offerte. Dit echter in navolging van het advies van de archiefinspecteur van Utrecht uit 2006. Tijdens de bewerking door VHIC maart jongstleden werd contact gelegd met het Nationaal Archief ter voorbereiding op de overbrenging.
Na dit contact is na overleg met dhr. De Klerk van IZA besloten om de 9 regionale archieven onder te brengen bij provinciale archieven waaronder zij ressorteren. Ook werd besloten om de reeds gemaakte beschrijvingen in Excel alsnog over te brengen naar Word, alles conform de richtlijnen van het Nationaal Archief.
Alle stukken zijn ontdaan van plastic, nietjes en andere ijzerwaren. Alle stukken zijn geborgen in zuurvrije omslagen en met een handbreedte vrije ruimte geplaatst in zuurvrije archiefdozen, Amsterdams model. Namens het Nationaal Archief heeft een controle op de materiële staat plaatsgevonden, tevens is een schimmelonderzoek gedaan. Op de dozen en mappen zijn zuurvrije etiketten aangebracht. De inventaris van IZA Nederland zal pas in 2011-2012 worden afgerond als de laatste beroepszaken zijn afgehandeld. Bij het restant stukken bevinden zich geen stukken meer die aan de regionale archieven moeten worden toegevoegd.

Het archiefschema is vanwege de beperkte hoeveelheid aan beschrijvingen en onderwerpen zeer algemeen.

De cesuur van het archief is bepaald door oprichting en opheffing van de organisatie. Op 1 juni 1955 is het IZA Groningen/Drenthe opgericht. Zij werd eind 1992 opgeheven, wegens de opheffing van de provinciale IZA regeling en het aangaan van de nieuwe Gemeenschappelijke Regeling IZA Nederland in april 1993. Vanaf dat moment werd het ‘IZA regiokantoor Groningen’, echter dit kantoor functioneert ook voor de provincie Drenthe. In 1997 werd het eigen kantoor van IZA Friesland opgeheven, waarna het bestuur fuseerde met het IZA regiokantoor Groningen.
De omvang van het complete IZA-bestand bedroeg voor bewerking 46 strekkende meter. De dozen waren niet in een logische volgorde geplaatst, ook stonden de verschillende bestanden door elkaar. Na inventarisatie bedroeg de omvang voor wat betreft het gedeelte Groningen 1,3 strekkende meter en 24 archiefnummers. Van de regionale bestanden is het vernietigingspercentage nihil. Er waren slechts een paar dubbele stukken aanwezig.

Na bewerking zal het archief worden overgebracht naar het Regionaal Historisch Centrum Groninger Archieven. De opdracht is uitgevoerd door medewerkers van VHIC. Het archiefbestand van IZA Noord-Brabant is beschreven door Mw. E.M. Bloemendal. Mw. Bakker heeft bijgedragen aan de ordening en de materiële bewerking. De opdracht is verstrekt door de heer J. de Klerk, ambtelijk secretaris van IZA Nederland. Contacten bij het Nationaal Archief zijn er geweest met dhr. drs. N.P. van Egmond, welke coördineert voor de afwerking van de regionale archieven. Bij het Regionaal Historisch Centrum Groninger Archieven is de heer J.J. Hoogstins contactpersoon.
4. Aanwijzingen voor de gebruiker
5. Geraadpleegde bronnen en literatuur
6. Lijst van gebruikte afkortingen
Inventaris

Kenmerken

Beschrijving:
Inventaris van het archief van het Instituut Ziektekostenvoorziening Ambtenaren Groningen / Drenthe
Bewerker:
E.M. Bloemendal en B. Bakker
Behoort tot collectie:
Rijk
Laatste Publicatie:
2014
Omvang:
0,70 meter