Uw zoekacties: Gemeentepolitie Groningen, 1917 - 1980
x1692 Gemeentepolitie Groningen, 1917 - 1980 ( Groninger Archieven )
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

1692 Gemeentepolitie Groningen, 1917 - 1980 ( Groninger Archieven )
Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen
Zoektips!

Wildcards kunnen het zoeken vergemakkelijken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.

Meer zoektips vindt u hier.

beacon
 
 
Inleiding
1. Historisch overzicht
2. Verantwoording en inventarisatie
3. Lotgevallen van het archief
4. Beheer van het archief bij de administratie
1692 Gemeentepolitie Groningen, 1917 - 1980
Inleiding
4.
Beheer van het archief bij de administratie
ead-typering:
custodhist
Organisatie: Groninger Archieven
In 1919 werd in het hoofdbureau aan het Martinikerkhof een kamertje ingericht voor het archief. Tijdens en na de Tweede Wereldoorlog werd het archief bewaard in het hoofdcommissariaat aan de Ossenmarkt, maar was er wel een aparte administratie voor de recherche, die gevestigd was aan het Nieuwe Kerkhof. In het gebouw aan de Ossenmarkt was na de oorlog de Administratie (bestaande uit Algemene Zaken, Registratuur, Comptabiliteit, Afdeling Personeel en de Centrale Tikkamer) gevestigd.
Algemene Zaken behandelde de uitreiking van vis-en jachtakten, de diverse vergunningen genoemd in het Reglement van de Politie van de gemeente,de gevonden voorwerpen en de aanvragen van bewijzen van goed gedrag. Registratuur registreerde en verdeelde de ingekomen post, terwijl de uitgaande post, na getekend te zijn, werd genummerd en verzonden. Hier berustte ook het archief waar alle stukken na afdoening werden opgeborgen. Ook afschriften van alle misdrijfverbalen werden hier bewaard.
Het archief over de jaren 1916-1947 werd in 1955 overgebracht naar een nieuw ingerichte archiefplaats in hetzelfde gebouw aan de Ossenmarkt. Stukken die voor vernietiging in aanmerking kwamen werden vernietigd. In dat jaar had het archief een omvang van 230 m. In hetzelfde jaar werd een nieuw rappelsysteem ingevoerd inzake de tijdige afdoening van de bij de afdelingen in behandeling zijnde stukken. De onderafdeling registratuur verzorgde ook de brieven die bij bepaalde verkeersprocessen-verbaal moeten worden gevoegd. Tevens zorgde de afdeling ervoor dat de 'overtredingsstatistiek' bijgehouden werd ten behoeve van de criminele politiële statistiek en het jaarverslag van de gemeentepolitie Groningen.
In 1961 werden de kantongerechtsstrafzaken voor zover het betreft overtredingen gepleegd binnen het gebied van de gemeente Groningen behandeld door 2 substituut-officieren van justitie. Op grond van daarvan werd het gebied van de gemeente Groningen in twee delen gesplitst nl. in 'Oost' en ' West'. Op verzoek van de officier van justitie, hoofd van het parket, te Groningen werden de processen-verbaal voorzien van een 'O' of een 'W'. De afdeling registratuur verzorgde dat.Tevens werd in 1961 begonnen met het aanleggen van 'stratendossiers', die alle correspondentie bevatten betreffende een bepaalde straat, plein etc. waar verkeersmaatregelen waren genomen.
In 1962 kreeg de onderafdeling registratuur de benaming registratuur en documentatie. Tevens werd de afdoening van de stukken een onderdeel van het takenpakket van de chefs van de diverse afdelingen. Vanaf 1966 werden stukken die slechts een eenvoudige behandeling behoefden niet meer geregistreerd evenals de processen-verbaal terzake van verkeersovertredingen. In hetzelfde jaar werd gestart met de selectie in de fase van de archiefvorming en wel op de manier dat de te vernietigen archiefbescheiden in afzonderlijke mappen van een andere kleur werden verzameld.
Op 1 september 1971 verhuisde de afdeling interne zaken alsmede het archief van het aan de Ossenmarkt gelegen hoofdcommissariaat naar het nieuwe hoofdbureau van de politie aan de Rademarkt. In 1989 werden ten aanzien van zowel het dynamisch als het semi-statisch archief de werkzaamheden m.b.t. schoning, overbrenging en vernietiging gecontinueerd. Gedurende dat jaar werd assistentie verkregen van een archief/nazorg-ambtenaar van de gemeentesecretarie, waardoor het mogelijk werd de geplande overbrenging en vernietiging uit te voeren. Tevens kon de noodzakelijke reorganisatie van het dynamisch archief-gedeelte nagenoeg worden voltooid.
5. Openbaarheid
6. Literatuur
Bijlagen
1. Organisatieoverzichten
2. Personele invulling van belangrijke functies
3. Lijsten van afkortingen
4. Misdrijvencategorieën
Kenmerken
Beschrijving:
Inventaris van het archief van de Gemeentepolitie Groningen
Bewerker:
M.A. Kamphuis
Behoort tot collectie:
Gemeente Groningen
Laatste Publicatie:
1991
Omvang:
88,3 m standaardarchiefberging
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS