Uw zoekacties: Gemeentepolitie Groningen, 1917 - 1980

1692 Gemeentepolitie Groningen, 1917 - 1980 ( Groninger Archieven )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Historisch overzicht
2. Verantwoording en inventarisatie
2.1. Algemeen
2.2. Periode 1917-1943
2.3. Periode 1944-1946
1692 Gemeentepolitie Groningen, 1917 - 1980
Inleiding
2. Verantwoording en inventarisatie
2.3.
Periode 1944-1946
Organisatie: Groninger Archieven
Correspondentie uit deze periode werd op twee manieren behandeld. Er is een algemene serie naast correspondentie over afzonderlijke zaken. Deze correspondentie kan worden beschouwd als bijlage bij de processen-verbaal. De administratie ordende de correspondenten en de processen-verbaal op identieke wijze. Om deze reden zijn ze steeds bijeen geplaatst: de processen-verbaal als primaire stukken voor de correspondentie als bijlage. Deze ingekomen en minuten van uitgaande stukken binnen deze afdeling zijn geregistreerd op een archiefkaart die zich in het dossier bevindt. Op deze kaart werd bijgehouden welke stukken binnenkwamen en uitgingen. Naast een nummer bevat de kaart de naam van de desbetreffende persoon en verwijzingen naar processen-verbaal. De ingekomen en minuten van uitgaande stukken zijn geordend op nummer en daarbinnen zoveel mogelijk chronologisch. Veelvuldig komt voor dat slechts de archiefkaarten overgebleven zijn en dat de bijbehorende archiefstukken ontbreken.
Zowel de ingekomen en minuten van uitgaande stukken als de processen-verbaal hebben hun kenmerk. Dat kenmerk bestaat bij de ingekomen en minuten van uitgaande stukken uit een tweetal letters en een nummer; de processen-verbaal hebben ook twee letters en een nummer, alleen worden de letters voorafgegaan door een P (proces- verbaal). Zie bijlage 3 voor de gebruikte afkortingen.
Binnen de rubriek 2.2.2.2 Vreemdelingenzaken zijn persoonsdossiers opgenomen. Deze zijn gevormd aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. De stukken waren oorspronkelijk in een ander verband gevormd namelijk als ingekomen en uitgaande stukken betreffende naturalisatie, repatriëring en emigratie. Doordat vele vreemdelingen regelmatig in contact met de politie kwamen werd besloten de archiefbescheiden in persoonsdossiers onder te brengen. De subrubriek 2.2.2.3 Opsporingsdienst is ingedeeld naar de taakuitvoering van de diverse secties. In de rubriek 2.2 is een aantal dossiers herordend. Uitgaande van het structuurbeginsel is de chronologische volgorde hersteld daar waar dat noodzakelijk bleek.
2.4. Periode 1946-1947
2.5. Periode 1948-1980
2.6. Vernietiging, omvang en materiële toestand
3. Lotgevallen van het archief
4. Beheer van het archief bij de administratie
5. Openbaarheid
6. Literatuur
Bijlagen
1. Organisatieoverzichten
2. Personele invulling van belangrijke functies
3. Lijsten van afkortingen
4. Misdrijvencategorieën

Kenmerken

Beschrijving:
Inventaris van het archief van de Gemeentepolitie Groningen
Bewerker:
M.A. Kamphuis
Behoort tot collectie:
Gemeente Groningen
Laatste Publicatie:
1991
Omvang:
88,3 m standaardarchiefberging