1692 Gemeentepolitie Groningen, 1917 - 1980 ( Groninger Archieven )
1692
Gemeentepolitie Groningen, 1917 - 1980
Inleiding
2. Verantwoording en inventarisatie
2.3. Periode 1944-1946
1692 Gemeentepolitie Groningen, 1917 - 1980
Inleiding
2. Verantwoording en inventarisatie
2.3.
Periode 1944-1946
Correspondentie uit deze periode werd op twee manieren behandeld. Er is een algemene serie naast correspondentie over afzonderlijke zaken. Deze correspondentie kan worden beschouwd als bijlage bij de processen-verbaal. De administratie ordende de correspondenten en de processen-verbaal op identieke wijze. Om deze reden zijn ze steeds bijeen geplaatst: de processen-verbaal als primaire stukken voor de correspondentie als bijlage. Deze ingekomen en minuten van uitgaande stukken binnen deze afdeling zijn geregistreerd op een archiefkaart die zich in het dossier bevindt. Op deze kaart werd bijgehouden welke stukken binnenkwamen en uitgingen. Naast een nummer bevat de kaart de naam van de desbetreffende persoon en verwijzingen naar processen-verbaal. De ingekomen en minuten van uitgaande stukken zijn geordend op nummer en daarbinnen zoveel mogelijk chronologisch. Veelvuldig komt voor dat slechts de archiefkaarten overgebleven zijn en dat de bijbehorende archiefstukken ontbreken.
Zowel de ingekomen en minuten van uitgaande stukken als de processen-verbaal hebben hun kenmerk. Dat kenmerk bestaat bij de ingekomen en minuten van uitgaande stukken uit een tweetal letters en een nummer; de processen-verbaal hebben ook twee letters en een nummer, alleen worden de letters voorafgegaan door een P (proces- verbaal). Zie bijlage 3 voor de gebruikte afkortingen.
Binnen de rubriek 2.2.2.2 Vreemdelingenzaken zijn persoonsdossiers opgenomen. Deze zijn gevormd aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. De stukken waren oorspronkelijk in een ander verband gevormd namelijk als ingekomen en uitgaande stukken betreffende naturalisatie, repatriëring en emigratie. Doordat vele vreemdelingen regelmatig in contact met de politie kwamen werd besloten de archiefbescheiden in persoonsdossiers onder te brengen. De subrubriek 2.2.2.3 Opsporingsdienst is ingedeeld naar de taakuitvoering van de diverse secties. In de rubriek 2.2 is een aantal dossiers herordend. Uitgaande van het structuurbeginsel is de chronologische volgorde hersteld daar waar dat noodzakelijk bleek.
laatste wijziging 17-09-2017
2.510 beschreven archiefstukken
Bijlagen
laatste wijziging 17-09-2017
2.510 beschreven archiefstukken
Inventaris
laatste wijziging 17-09-2017
2.510 beschreven archiefstukken
Kenmerken
Beschrijving:
Inventaris van het archief van de Gemeentepolitie Groningen
Bewerker:
M.A. Kamphuis
Behoort tot collectie:
Gemeente Groningen
Laatste Publicatie:
1991
Omvang:
88,3 m standaardarchiefberging
Raadpleging:
Licentie:
Categorie:
Archiefvormer(s):
laatste wijziging 17-09-2017
2.510 beschreven archiefstukken