Uw zoekacties: Evangelisch-Lutherse Gemeente te Groningen (1), 1544 - 1945

1461 Evangelisch-Lutherse Gemeente te Groningen (1), 1544 - 1945 ( Groninger Archieven )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Geschiedenis
Ordening en bewaring van het archief
Bijlagen
Lijst van zegels
Lijst van predikanten
Inventaris
5. Archief van het Sperwerfonds
1461 Evangelisch-Lutherse Gemeente te Groningen (1), 1544 - 1945
Inventaris
5.
Archief van het Sperwerfonds
NB:
Op 25 april 1862 overleed te Groningen mejuffrouw Cato Sperwer. Tot universeel erfgenaam van haar vrij belangrijke nalatenschap had zij aangewezen de Ev.-lutherse gemeente te Groningen. Overeenkomstig een bepaling van haar testament werden de bestanddelen van deze erfenis tot één fonds, het Sperwerfonds, gebracht en afzonderlijk beheerd volgens een daartoe vastgesteld reglement. Verder was voorgeschreven, dat dit beheer zou berusten bij het college van kerkrentmeesters vermeerderd met één ouderling en één diaken; één der kerkrentmeesters kreeg tot taak de administratie van dit fonds te voeren. Rekening en verantwoording diende jaarlijks aan de kerkeraad te worden overgelegd; de opbrengsten zouden volgens een bepaalde verhouding ten goede komen aan de kerk, de diaconie, het verzorgingsgesticht, het weeshuis en het gasthuis. Aan de afzonderlijke administratie kwam een einde, toen in de kerkeraadsvergadering van 12 november 1959 besloten werd tot het invoeren van een centrale administratie, welke alle kerkelijke fondsen zou omvatten.
Organisatie: Groninger Archieven

Kenmerken

Beschrijving:
Inventaris van het archief van de Evangelisch-Lutherse Gemeente te Groningen
Bewerker:
A. T. Schuitema Meijer
Behoort tot collectie:
Gemeente Groningen
Laatste Publicatie:
1963
Omvang:
17,12 m standaardarchiefberging