Uw zoekacties: Commissie Beheersconflicten te Groningen, 1948 - 1951

127 Commissie Beheersconflicten te Groningen, 1948 - 1951 ( Groninger Archieven )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Om de taak en werkwijze van de commissies beheersconflicten en de noodzaak tot het instellen daarvan duidelijk te maken, is het nodig om eerst een uiteenzetting te geven over het ontstaan en de handelswijze van het Nederlands Beheersinstituut.
01. Onstaan van het Nederlands Beheersinstituut
02. Taak en werkwijze van het Nederlands Beheersinstituut
03. Problemen, door het Beheersinstituut ondervonden bij de uitvoering van de taak
04. Grondheffing aan vermogensbeheren
05. Einde van het beheer
06. Klachten over het Nederlands Beheersinstituut en het ontstaan van de klachtencommissies
07. Samenstelling en taak van de commissies
08. Opheffing van de commissies
09. Geschiedenis van het archief en verantwoording van de inventarisatie
127 Commissie Beheersconflicten te Groningen, 1948 - 1951
Inleiding
09.
Geschiedenis van het archief en verantwoording van de inventarisatie
Organisatie: Groninger Archieven
Bij brief van 11 juni 1951 deelde de minister van Justitie aan de per 1 maart van dat jaar opgeheven commissies mee dat de archieven van de commissies op het ministerie konden worden opgeslagen. Aan de Justitiële-Auto-Dienst werd gevraagd het transport te regelen. Dit transport heeft in de daarop volgende weken plaatsgevonden.
Ook aan de andere commissies werd geschreven dat de archieven gezamenlijk zouden komen te berusten in het centraal archief van het ministerie.
De archieven van de commissies te Groningen, Rotterdam en Zwolle zijn eind 1951, van de commissies te Maastricht en Eindhoven in 1952 en van de commissies te Amsterdam en Den Haag in 1954 overgedragen.
Tijdens de inventarisatie bleken de archieven, waarvan de totale omvang 92 dozen bedraagt, te bestaan uit reeksen klachtendossiers en mappen met losse stukken (hoofdzakelijk correspondentie).
Van enige uniformiteit in de ordening was nauwelijks sprake. De indruk bestaat dat er door het ministerie van Justitie nooit instructies omtrent de opzet van het archief zijn uitgevaardigd. Dit had tot gevolg dat elke secretaris er zijn eigen systeem van archivering op na ging houden.
Algemeen gebruik bij het verwerken van de ingekomen klachten en de naar aanleiding daarvan gevoerde correspondentie, was -gelukkig- het zaaksgewijs ordenen per klacht. Bij de onderlinge ordening van de dossiers echter, waren maar liefst vier verschillende systemen in gebruik:
a. ordening per vergadering van de tijdens die vergadering afgehandelde klachten (commissie Utrecht);
b. alfabetische ordening op naam van de klager (commissies Groningen, Zwolle, Eindhoven en Maastricht);
c. nummering per jaar (commissies Amsterdam en Leeuwarden);
d. doorlopende nummering van begin tot eind (alle overige commissies).
Bij de inventarisatie is het destijd toegepaste systeem van ordening volledig intact gelaten.
Vier commissies hebben in een aparte agenda de ingekomen klachten naar datum van binnenkomst ingeschreven.
Om de nummeriek opgeborgen dossiers toegankelijk te maken is door enkele commissies een klapper vervaardigd, waarin achter de naam van de klager het nummer van het betrokken dossier staat vermeld. Elf commissies hebben het maken van een dergelijke klapper achterwege gelaten, zodat hiervoor door de inventarisator alsnog moest worden zorggedragen.
De mappen met losse stukken bevatten voornamelijke correspondentie over algemene aangelegenheden. Aan een eventueel door de secretaris zelf aangebrachte scheiding in de verzameling correspondentie is zoveel mogelijk de hand gehouden (zie invenvaris C.B.C. Breda, inv.nrs. 4-6).
In de verzameling losse stukken werden voorts bij de meeste commissies aangetroffen de verslagen van de werkzaamheden, die eens per halfjaar moesten worden ingediend bij de minister van Justitie. Het lag voor de hand om deze verslagen onder een apart inventarisnummer op te nemen. Datzelfde geldt voor de stukken betreffende de instelling, samenstelling en opheffing van de commissies, welke stukken -gezien het geringe aantal- per commissie gezamenlijk onder één inventarisnummer werden opgeborgen.
Tenslotte moet, ten aanzien van de aangetroffen losse stukken nog worden gewezen op de verslagen van de bevindingen, die (eind 1950) door de commissies werden toegezonden aan de Algemene Rekenkamer. De Rekenkamer had van de Tweede Kamer en de minister van Justitie opdracht gekregen een verslag in te dienen van haar werkzaamheden met betrekking tot het beheer, gevoerd door het N.B.I. Ter voorbereiding van dit verslag achtte de Rekenkamer het nuttig gebruik te maken van de gegevens van de commissies. Bij brief van 29 september 1950 maakte zij deze aan de commissies kenbaar, waarvan de meesten kort daarop inderdaad een beknopt verlsag van de bevindingen aan de Kamer toezonden. Het leek verstandig, deze verslagen als afzonderlijke eenheden in de inventarissen op te nemen.
Uit de archieven zijn slechts vernietigd de stukken betreffende de door de commissieleden bij het ministerie ingediende declaraties (vacatiegelden, overwerk etc.).
10. Bronvermelding
Bijlagen
1. Bijlage 1 Instellingsbesluit klachtencommissie van 11 juni 1948 (Staatscourant 12 oktober 1948, nr. 197)
2. Bijlage 2 Samenstelling van de commissies

Kenmerken

Beschrijving:
Inventaris van het archief van de Commissie Beheersconflicten te Groningen
Bewerker:
J.J. Buskes
Behoort tot collectie:
Rijk
Laatste Publicatie:
1982
Omvang:
0,4 m standaardarchiefberging
Bijzonderheden:
Centrale Dienst, Post en Archiefzaken van het Ministerie van Justitie