Uw zoekacties: Stad en de Prinsendorpen, Eindhoven, 1625-1848

15022 Stad en de Prinsendorpen, Eindhoven, 1625-1848 ( Regionaal Historisch Centrum Eindhoven )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
INVENTARIS
A Resoluties
15022 Stad en de Prinsendorpen, Eindhoven, 1625-1848
INVENTARIS
A
Resoluties
NB:
De vergadering van Eindhoven en de vier Prinsendorpen lijkt een overlegforum dat uit de praktijk van het besturen ontstaan is. Immers door hun verhouding met de Oranjes hadden de plaatsen gedurig met de zelfde instanties en functionarissen te maken i.c. de stadhouder, raad- en rekenkamer, rentmeester en secretaris. Het overleg van de gemeenschappelijke interessen en problemen waarvoor ze gesteld werden moet in dit licht gezien worden. Het zijn vooral kwesties ronde het gezamenlijke opsturen van rekeningen, het benoemen van functionarissen, de voordracht van afgevaardigden naar de kwartiervergadering, het uitvaardigen van publicaties, de verdeling van de lasten van inkwartieren en militaire vorderingen en het verkrijgen van remissies op de belastingen. Al deze zaken maakten het efficienter, nuttiger en makkelijker om met een gezamenlijk standpuntbepaling en besluitvorming naar buiten te komen. De vergaderingen lijken dus niet gebaseerd op een instellingstatuut of reglement en werden niet bij elkaar geroepen op vastgestelde data. Men zou kunnen zeggen dat het archiefstukken niet gevormd zijn door een instelling maar door een secretaris, die de centrale figuur was. De secretaris hield in arparte registers de zaken hield in aparte registers de zaken bij die berusten op een besluitvorming van Woensel en Gestel, Stratum en Strijp al of niet aangevuld met de stad. Alle combinaties van optreden tussen de plaatsen waren in feite mogelijk.

Kenmerken

Gemeente:
Eindhoven
Type archief:
Overheid