Uw zoekacties: Gemeentebestuur Helmond, 1942-1967

11004 Gemeentebestuur Helmond, 1942-1967 ( Regionaal Historisch Centrum Eindhoven )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
-1.86 LANDSVERDEDIGING
-1.865 De landsverdediging in het algemeen
11004 Gemeentebestuur Helmond, 1942-1967
-1.86 LANDSVERDEDIGING
-1.865
De landsverdediging in het algemeen
NB:
Hier o.m.: defensiestudiecentrum; algemene verdedigingsraad; overtollige legergoederen; oorlogsbuit; militaire oefeningen en schade als gevolg daarvan.
In de administraties waar de bemoeiingen betreffende de landsverdediging niet te omvangrijk zijn, kan een methode van dossiervorming worden toegepast waarbij de stukken die uitsluitend betrekking hebben op een bepaalde "lichting" of jaarklassem, in een verzameling worden samengevoegd onder -1.865 en met het opschrift: lichting… De stukken van meer algemene strekking, zoals algemene voorschriften en stukken niet betrekking hebbende op een bepaalde "lichting" worden dan ondergebracht in afzonderlijke verzamelingen, naar de in het registratuurplan aangegeven indeling. Het voordeel van zulk een dossiervorming is, dat de zgn. "lichtingsstukken" - welke na verloop van korte tijd hun belang verliezen - bijeenkomen en gemakkelijk uit het "lopende" archief kunnen worden verwijderd. Een eveneens met succes toegepaste methode van dossiervorming met betrekking tot de "dienstplichtstukken" is de vorming van persoonsdossiers van de betrokkenen. De stukken betreffende de dienstplichtigen worden dan niet lichtingsgewijze opgeborgen, doch naar de namen der personen waarop zij betrekking hebben. Stukken over verschillende jaren, een zelfde persoon betreffende, worden in een dossieromslag bijeengevoegd en op deze omslag wordt dan de naam van de dienstplichtige vermeld.
Over het algemeen verdient het wel aanbeveling de algemene voorschriften zoveel mogelijk in afzonderlijke dossiers samen te voegen en deze niet te voegen tussen de stukken die slechts op een bepaalde lichting betrekking hebben.
Voor zover nodig kan gebruik worden gemaakt van .07 en .08.

Kenmerken

Gemeente:
Helmond
Type archief:
Overheid