Uw zoekacties: Gemeentebestuur Son en Breugel, 1811-1933

10275 Gemeentebestuur Son en Breugel, 1811-1933 ( Regionaal Historisch Centrum Eindhoven )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
INLEIDING
4. Verantwoording van de inventarisatie
10275 Gemeentebestuur Son en Breugel, 1811-1933
INLEIDING
4. Verantwoording van de inventarisatie
Het archief is bewerkt door medewerkers van het voormalige Streekarchivariaat Langs Aa en Dommel.
Deze ordening van het archief komt in grote mate overeen met het schema voor archieven van gemeentebesturen van na 1810 tot de invoering van de Code VNG zoals dat door het RHCe wordt gebruikt.

Kenmerken

Gemeente:
Son en Breugel
Type archief:
Overheid