Uw zoekacties: Gemeente Dordrecht (dossiers afgesloten in 1990)

8-A1990 Gemeente Dordrecht (dossiers afgesloten in 1990) ( Regionaal Archief Dordrecht )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Aanwijzingen voor de gebruiker
Openbaarheidsbeperkingen
Beperkingen aan het gebruik
Nadere toegangen
Aanvraaginstructie
Citeerinstructie
Inleiding
Deze inventaris volgt op 8-A1980 en bevat dossiers die zijn afgesloten in de jaren tachtig. In het dossierstelsel worden archiefstukken, zoals de naam al duidelijk maakt, gerangschikt in een dossier. Daarvan hanteerde de administratie niet consequent dezelfde omschrijving. Er zijn veel dossiers die uitsluitend bestaan uit documenten die betrekking hebben op een en dezelfde zaak, bijvoorbeeld de totstandkoming van een specifieke verkoopovereenkomst. Er zijn, vooral uit vroegere decennia, ook dossiers die meerdere zaken rond hetzelfde onderwerp bevatten, zoals alle regelgeving in de loop van tientallen jaren over dienstkleding in verschillende takken van dienst. Een dergelijk dossier kan chronologisch, maar (daarnaast) ook per onderwerp zijn geordend.

Dossiers zijn gearchiveerd in het jaar dat ze zijn afgesloten. Het is daarom heel goed mogelijk dat een dossier uit archief 8-A1990 documenten bevat uit veel vroegere tijd. Het kan ook zijn dat dossiers uit nog niet overgebracht archief nog stukken bevatten uit de jaren tachtig, omdat de zaak in 1990 nog niet tot een afronding was gekomen. Wanneer het niet bekend is in welke jaren een zaak heeft gespeeld, is het zinvol meerdere dossierinventarissen te raadplegen. Zoeken op onderwerp is daarbij de aangewezen weg, want in deze inventarissen zit hoegenaamd geen nadere systematiek.

Naast de 8-A serie is er het archief 8-B1980. Dit archief is niet per tienjarenblok overgedragen, maar langs een andere route als een groot restbestand met dossiers vanaf de eeuwwisseling tot omstreeks 1990. Qua tijdsbestek en onderwerpen is er overlap met de 8-A serie.

De dossierinventarissen omvatten niet het totale archief van de gemeente. De seriebestanden vanaf 1851, zoals de notulen van de gemeenteraad, zijn opgenomen in archiefinventaris 6. Wanneer een dossier aanleiding geeft te denken dat een zaak in de gemeenteraad of in het college van burgemeester en wethouders is behandeld, is het raadzaam ook daarin te kijken.
Inventaris
Inventarisnummer 3001-3500
3084 Jeugdwerk St. Louise de Colignygroep
8-A1990 Gemeente Dordrecht (dossiers afgesloten in 1990)
Inventaris
Inventarisnummer 3001-3500
3084
Jeugdwerk St. Louise de Colignygroep
Datering:
1979 1984

Kenmerken

Datering:
1980 - 1990
Auteur:
---
Omvang:
145 meter
Titel inventaris:
Gemeente Dordrecht (dossiers afgesloten in 1990)
Archiefvormer(s):