Uw zoekacties: Gemeente Dordrecht (dossiers afgesloten in 1945)

8-A1945 Gemeente Dordrecht (dossiers afgesloten in 1945) ( Regionaal Archief Dordrecht )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Aanwijzingen voor de gebruiker
Openbaarheidsbeperkingen
Beperkingen aan het gebruik
Nadere toegangen
Aanvraaginstructie
Citeerinstructie
Inleiding
Dit is de eerste van een serie dossierinventarissen van het gemeentebestuur van Dordrecht. Omstreeks 1920 stapte de gemeentelijke administratie over op een dossierstelsel. Volgens dit archiveringssysteem worden archiefstukken gerangschikt in een dossier. Daarvan hanteerde de administratie niet consequent dezelfde omschrijving. Er zijn veel dossiers die uitsluitend bestaan uit documenten die betrekking hebben op een en dezelfde zaak, bijvoorbeeld de totstandkoming van een specifieke verkoopovereenkomst. Er zijn, vooral uit vroegere decennia, ook dossiers die meerdere zaken rond hetzelfde onderwerp bevatten, zoals alle regelgeving in de loop van tientallen jaren over dienstkleding in verschillende takken van dienst. Een dergelijk dossier kan chronologisch, maar (daarnaast) ook per onderwerp zijn geordend.

Dossiers zijn gearchiveerd in het jaar dat ze zijn afgesloten. Het is daarom heel goed mogelijk dat een dossier uit archief 8-A1945 documenten bevat uit veel vroegere tijd. Het kan ook zijn dat dossiers uit bijvoorbeeld archief 8-A1970 nog stukken bevatten uit de jaren dertig. Wanneer het niet bekend is in welke jaren een zaak heeft gespeeld, is het zinvol meerdere dossierinventarissen te raadplegen. Zoeken op onderwerp is daarbij de aangewezen weg, want in deze inventarissen zit hoegenaamd geen nadere systematiek.

Naast de 8-A serie is er het archief 8-B1980. Dit archief is door de administratie niet per tienjarenblok overgedragen, maar langs een andere route als een groot restbestand met dossiers vanaf de eeuwwisseling tot omstreeks 1990. Qua tijdsbestek en onderwerpen is er overlap met de 8-A-serie.

De dossierinventarissen omvatten niet het totale archief van de gemeente. De seriebestanden vanaf 1851, zoals de notulen van de gemeenteraad, zijn opgenomen in archiefinventaris 6. Wanneer een dossier aanleiding geeft te denken dat een zaak in de gemeenteraad of in het college van burgemeester en wethouders is behandeld, is het raadzaam ook daarin te kijken.
Inventaris
Inventarisnummer 1502-2000
1700 Onbewoonbaar verklaard. Dwarsgang 24, Torenstraat 46, Vranckenstraat 8, Pompstraat 3, 5 en 7, Wijnstraat 76 beneden voor en achter 76 boven achter
8-A1945 Gemeente Dordrecht (dossiers afgesloten in 1945)
Inventaris
Inventarisnummer 1502-2000
1700
Onbewoonbaar verklaard. Dwarsgang 24, Torenstraat 46, Vranckenstraat 8, Pompstraat 3, 5 en 7, Wijnstraat 76 beneden voor en achter 76 boven achter
Datering:
1931 - 1933