Uw zoekacties: Gemeente Nieuw-Lekkerland, 1813 - 1924

696 Gemeente Nieuw-Lekkerland, 1813 - 1924 ( Regionaal Archief Dordrecht )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Aanwijzingen voor de gebruiker
Openbaarheidsbeperkingen
Beperkingen aan het gebruik
Andere toegangen
Aanvraaginstructie
Citeerinstructie
Inleiding
1. Geschiedenis
2. Bestuur
696 Gemeente Nieuw-Lekkerland, 1813 - 1924
Inleiding
2.
Bestuur
Het bestuur van het dorp bestond vroeger uit een schout, 7 heemraden of schepenen, waarsman, secretaris en kerkmeesters. Deze v;erden allemaal, behalve de schout, uit dubbeltallen door hun voorgangers voorgedragen en door de Ambachtsheer gekozen. Sinds 1840 was de Ambachtsheer altijd een lid van de familie Smit aangezien zij door aankoop in het bezit waren gekomen van de Ambachtsheerlijkheid Nieuw-Lekkerland. De taken van de bestuurders waren het besturen van de Ambachtsheerlijkheid, de administratie voeren, rechtspreken en de Weeskamer besturen. Vóór het invoeren van de Gemeentewet in 1851 vergaderde de Gemeenteraad dikwijls met de Kerkeraad. Zij riepen weleens de hoogstaangeslagenen op bij belangrijke beslissingen, zoals bij de schoolbouw, aanleggen van de begraafplaats, vergroten van het raadhuis en het invoeren van nieuwe belastingen. Sinds 1851, na het van kracht worden van de Gemeentewet, werd en wordt
Nieuw-Lekkerland bestuurd door de Gemeenteraad. Het dagelijks bestuur van de gemeente bestond, net zo als nu, uit een Burgemeester en twee Wethouders, vóór 1851 Assessoren genaamd, bijgestaan door een secretaris. De Gemeenteraad werd gekozen door de inwoners van Nieuw-Lekkerland, deze Raad koos, en kiest, uit hun midden twee Wethouders. De Burgemeester werd, en wordt door de Koning(in) benoemt. Tot 1 januari 1919 was de Burgemeester tevens gemeentesecretaris. De taak van het Gemeentebestuur was, en is, het besturen van de gemeente en het treffen van voorzieningen ten bate van haar inwoners. De bestuurders werden in hun taak bijgestaan door de ambtenaren. Het ambtenarenkorps is over de beschreven periode niet erg groot geweest. Er was wel altijd een gemeente-ontvanger. De eerste ontvanger is in 1811 in dienst gekomen, vóór die tijd was de kas van het polderbestuur en van de gemeente in de handen van één en dezelfde persoon. Verder was er één ambtenaar ter secretarie. In het raadhuis woonde een bode die bodewerkzaamheden deed en het kontakt onderhield tussen de ambtena(a)r(en) ter secretarie en het raadhuis waar de ambtenaar van de Burgerlijke Stand, en soms ook de gemeenteonvanger, zat. Hieronder vindt U enkele lijstjes waarin vermeld staan de namen en data van de bestuurders van Nieuw-Lekkerland over de periode 1813-1924;
2.1. Schouten
2.2. Burgemeesters
2.3. Secretarissen
3. Archief
4. Gedeponeerde archieven
5. Geraadpleegde literatuur en bronnen