Uw zoekacties: Archiefdienst van de Gemeente Dordrecht
x131 Archiefdienst van de Gemeente Dordrecht ( Regionaal Archief Dordrecht )
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

131 Archiefdienst van de Gemeente Dordrecht ( Regionaal Archief Dordrecht )
Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen
Zoektips!

Wildcards kunnen het zoeken vergemakkelijken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.

Meer zoektips vindt u hier.

 
 
Aanwijzingen voor de gebruiker
Openbaarheidsbeperkingen
Beperkingen aan het gebruik
Andere toegangen
Aanvraaginstructie
Citeerinstructie
Inleiding
1. Geschiedenis
2. Het archief
131 Archiefdienst van de Gemeente Dordrecht
Inleiding
2. Het archief
De oude ordening van het archief was gebaseerd op het onderwerpsgewijs opbergen en registreren van zowel de ingekomen als uitgegane brieven.

Omdat de vanaf circa 1895 gehanteerde ordeningstructuur niet meer voldeed, werd in het begin van de 70’er jaren van de vorige eeuw een nieuw registratuurplan opgezet en in 1974 ingevoerd. Ook deze ordeningssystematiek bleek niet te voldoen want vanaf 1 januari 1977 werd een nieuwe registratuurcode toegepast die was ontleend aan de basisarchiefcode.

Om praktische redenen zijn gelijksoortige bestanden, die nog wel als afzonderlijke bestanden te herkennen waren, samengevoegd. Als dit niet was gedaan waren er bijvoorbeeld meerdere series correspondentie over hetzelfde onderwerp beschreven. Deze series hebben we in de inventaris op elkaar laten aansluiten zodat er uiteindelijk voor vele onderwerpen één chronologisch doorlopende serie is ontstaan en beschreven.

Twee andere series die zijn samengevoegd betreffen de stukken die handelen over de verwerving van archieven en de daarop gemaakte toegangen. In beide series werden vaak exemplaren van dezelfde archiefinventarissen aangetroffen. Om alle relevante stukken van ieder archief bij elkaar te hebben is besloten om van beide series één te maken. Zo kan snel worden vastgesteld hoe en wanneer een archief is verworven en of er een toegang op is. Het laatste gaat niet altijd op omdat er de afgelopen jaren nieuwe inventarissen zijn gemaakt die niet aan de oorspronkelijke serie toegangen zijn toegevoegd.
Bij onderzoek in de correspondentie moet de onderzoeker de registers van ingekomen en uitgegane brieven als basis gebruiken. De in deze registers aangetroffen registratienummers zijn een directe verwijzing naar de vindplaats van het gezochte stuk in de correspondentie van het betreffende jaar. Per jaar werd voor de onderwerpen algemene zaken, aanwinsten en verliezen, genealogische inlichtingen, wetenschappelijke inlichtingen en uitlening een apart register aangelegd. Vanaf 1950 zijn alle onderwerpen per jaar steeds in één register opgenomen. Bovenstaande geldt niet voor de series correspondentie die betrekking hebben op het verstrekken van genealogische inlichtingen. Er zijn twee series genealogische correspondentie (1894-1980 en 1980-1990) die alfabetisch toegankelijk zijn op familienaam.

Bij het inventariseren is zoveel mogelijk getracht de bestaande archiefstructuur te volgen.
Hierboven is al uitgelegd dat om praktische redenen in sommige gevallen andere keuzes zijn gemaakt.

De inventarisatie is uitgevoerd in 2007. in 2013 en 2017 zijn belangrijke hoeveelheden materiaal aan het archief toegevoegd en als aanhangsel op de inventaris beschreven.
Kenmerken
Datering:
1885 - 2015
Auteur:
T. Baas en M.M. van Holten (2007), T.J. de Bruijn (2017)
Omvang:
41 meter
Titel inventaris:
Archiefdienst van de Gemeente Dordrecht
Licentie:
Categorie:
Archiefvormer(s)::
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS