Uw zoekacties: Ondernemingsraad van de Gemeente Cromstrijen

1201 Ondernemingsraad van de Gemeente Cromstrijen ( Regionaal Archief Dordrecht )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Aanwijzingen voor de gebruiker
Openbaarheidsbeperkingen
Beperkingen aan het gebruik
Andere toegangen
Aanvraaginstructie
Citeerinstructie
1201 Ondernemingsraad van de Gemeente Cromstrijen
Aanwijzingen voor de gebruiker
Citeerinstructie
Bij het citeren in annotatie en verantwoording wordt het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen vermeld. Daarna kan worden volstaan met een verkorte aanhaling.

Volledig:
Regionaal Archief Dordrecht, Archief Ondernemingsraad van de Gemeente Cromstrijen, nummer toegang 1201, inventarisnummer ...

Verkort:
NL-DdtRAD, Ondernemingsraad Cromstrijen, 1201, inv.nr. ...

Inleiding
In 1996 is de Wet op de ondernemingsraden van toepassing geworden op de gemeenten in Nederland. Dit betekende dat binnen de gemeente Cromstrijen de Medezeggenschapscommissie moest worden verruild voor een Ondernemingsraad (OR).

De OR had de een aantal taken:
- Het bevorderen van de belangen van de organisatie en het personeel in algemene zin;
- het bevorderen van de naleving van voorschriften op het gebied van de
arbeidsvoorwaarden, veiligheid, gezondheid en welzijn van de werknemers;
- het bevorderen van structureel werkoverleg;
Om deze taken te vervullen was er een wekelijks overleg met de gemeentesecretaris (WOR-bestuurder).

Binnen de gemeente Cromstrijen bestond naast de OR het Georganiseerd Overleg (GO). Het GO bestond uit vertegenwoordigers van de vakbonden, de ambtelijke organisatie, het MT en het gemeentebestuur. Hoewel het GO en de OR in principe ieder een eigen werkterrein en bevoegdheden hadden, was er in de praktijk regelmatig sprake van overlapping. Daarom was de OR bij het vooroverleg van het GO betrokken.

In juni 1996 vonden in Cromstrijen de eerste verkiezingen voor de leden van de OR plaats. Voor de 7 beschikbare plaatsen waren 12 kandidaten, verdeeld over 4 lijsten.
Omdat de leden van de OR voor drie jaren werden benoemd, zijn er in 1999, 2002 en 2005 wederom verkiezingen gehouden.

Het archief is in 2012 overgedragen. Na inventarisatie is de omvang 0,5 meter.

Kenmerken

Datering:
1995 - 2008
Auteur:
M.M. van Holten (2014)
Omvang:
0,5 meter
Titel inventaris:
Ondernemingsraad van de Gemeente Cromstrijen