Uw zoekacties: Deventer vélocipède-club Immer Weiter

1019 Deventer vélocipède-club Immer Weiter ( Collectie Overijssel locatie Deventer )

beacon
 
 
Inleiding
Inleiding
1019 Deventer vélocipède-club Immer Weiter
Inleiding
Inleiding
In 1868 fabriceert de Deventer smid Hendricus Burgers zijn eerste houten vélocipède. Een jaar later, in 1869, heeft Burgers al zijn eigen rijwielfabriekje: de Eerste Nederlandsche Fabriek van Vélocipèden. J.A. Coldeweij leert als eerste op het houten vehikel te rijden en daarna bestelt hij een exemplaar. (Coldeweij wordt later zelfs president-commissaris van Burgers E.N.R.)

Op 22 oktober 1871 komen Coldeweij en acht andere enthousiaste vélocipèderijders bij elkaar in het restaurant ‘Het Wapen van Deventer’ van Jan Smeenk. Zij richten de Deventer Vélocipède-Club (D.V.C.) ‘Immer Weiter’ op. Het is de eerste fietsclub van Nederland. Coldeweij, ook wel ‘ome Koo’ genoemd, wordt de eerste voorzitter. Hij is ook de bedenker van de naam Immer Weiter. Het fietsen is een aangelegenheid van de gegoede jongelui. De meeste leden zijn leerling van gymnasium of H.B.S.

Het restaurant waar de oprichting plaatsvindt, ligt aan het begin van de Lange laan op de Worp. Hier ligt het oefenterrein van de vélocipéderijders. In 1872 wordt hier ter gelegenheid van het éénjarig bestaan van Immer Weiter een wedstrijdbaan van 150 meter ingericht.

De vereniging houdt zich bezig met figuurrijden en het organiseren van fietstochten in de wijde omgeving. Het rijden met vélocipédes is niet onomstreden. De verkeersregels zijn nog niet aangepast aan dit nieuwe vervoersmiddel. Inwoners van de stad Deventer klagen over het vélocipéderijden van (groepen) jongelieden door de smalle straten van Deventer.
Immer Weiter moet voor het gezamenlijk uitrijden tenminste 24 uur van te voren bij de Commissaris van Politie een vergunning aanvragen. Pas in 1888 wijst de gemeenteraad een aantal straten aan, waar men met vélocipédes mag rijden.
Immer Weiter behaalt regelmatig succes in wedstrijden, met name bij het figuurrijden. In 1892 en 1894 wordt de club daarin kampioen van Nederland.

De populariteit van het vélocipéderijden vermindert al vrij snel en omstreeks 1890 moest de houten fiets plaats maken voor het ‘stalen ros’. Voor de leden van Immer Weiter is dit de aanleiding een nieuwe vereniging op te richten teneinde de houten fiets en het figuurrijden in ere te houden: ‘Het Illustre College der Houten Doordraaiers’(1891). Uit de kring van Immer Weiter ontstaat ook – in 1889 – ‘De Roversbende’, die op zogenaamde Rover- of Savety-rijwielen reed. Deze clubs waren alleen voor heren bestemd.

In het begin van de 20e eeuw werd Immer Weiter opgeheven maar er ontstonden in Deventer wel weer nieuwe wielerverenigingen zoals de ‘Deventer Ren- en Toeristenvereeniging’, ‘De Germaan’ en ‘Triomphator’.
Verantwoording bij bewerking
Literatuur
Secretarissen van Immer Weiter

Kenmerken

Datering:
1871-1906 (1907)
Voorwaarden voor raadpleging:
Het archief is openbaar.
Voorwaarden voor reproductie:
De voorwaarden voor reproductie bij Collectie Overijssel locatie Deventer zijn van toepassing.
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
NL-DvCO, Collectie Overijssel locatie Deventer, ID 1019, Deventer vélocipède-club Immer Weiter, inv.nr. …
VERKORT:
NL-DvCO, ID 1019, inv.nr. ….
Categorie: