Uw zoekacties: Commissie van georganiseerd overleg tussen het bestuur en he...

5009 Commissie van georganiseerd overleg tussen het bestuur en het personeel der gemeente in de gemeente Harderwijk, 1921 - 1941 ( Streekarchivariaat Noordwest-Veluwe )

In onze collectie bevinden zich de archieven van de gemeenten Elburg, Ermelo, Harderwijk, Nunspeet en Oldebroek. De stukken gaan terug tot 1231. Ook kun je via dit venster zoeken in andere archieven die bij ons beheerd worden of overgedragen zijn, zoals kerkelijke archieven, het archief van je sportvereniging of bedrijfsarchieven zoals dat van de Veluvine verffabriek.

 
 

Kom je er niet uit? Kijk dan eens bij onze themapagina’s of de onderzoekstips. Uiteraard kun je ook altijd contact opnemen via het contactformulier. Onze deskundige medewerkers gaan je dan helpen met jouw vraagstuk.

beacon
 
 
Inleiding
De Commissie van Georganiseerd Overleg (GO), zoals die bij raadsbesluit d.d. 26 mei 1921 werd ingesteld, was bedoeld als overleg tussen de overheid en haar ambtenaren. Het was een adviescommissie dus was er van echte medezeggenschap nog geen sprake. Tijdens de eerste bijeenkomst van het GO zei burgemeester Kempers dan ook: 'Op den boom van gezag kan men geen tak van medezeggenschap enten'. Toen werd er al wel over 'eigen tijd' ofwel 'vrije tijd' gesproken zij het met de grootste moeite. De burgemeester zei dan ook: 'dat de heerlijkste eigen tijd die is, welken men geeft om zijn werk te dienen' en dat het ons opgelegde werk er is om: 'te dienen, God te dienen. God die zelf werkt tot nu toe, en zolang het licht is het werken ons aanprijst, en die ons het werk geeft, en ons met en in ons werk zegent'. Aan de andere kant moet men de arbeid wel goed geregeld en goed belonen. Want: 'de overheid is ook hierin Gods dienaresse'.
Vanuit die overtuiging was in het GO dan ook geen delegatie van het gemeentelijk personeel vertegenwoordigd. Het college van burgemeester en wethouders koos uit haar midden een lid die als voorzitter van het GO optrad. Het voorstel was dat de overige leden van het GO zouden zijn: twee vertegenwoordigers van de vakbonden, twee door het college aan te wijzen diensthoofden en tenslotte drie door de gemeenteraad aan te wijzen raadsleden. In de gemeenteraadsvergadering was een aantal raadsleden dat inzag dat de werknemers zo geen stem in de samenstelling van het GO hadden en dat ieder voorstel door het bestuur kon worden weggestemd. Daarom werd er een wijziging voorgesteld, zodat iedere vakbond met voldoende leden onder het personeel, twee vertegenwoordigers in het GO zou krijgen.
De Commissie gaf gevraagd en ongevraagd advies aan het college van burgemeester en wethouders betreffende de besluiten over arbeids- dienstvoorschriften zoals het ambtenarenreglement, het wachtgeld, de pensioenen en natuurlijk de salarisverhogingen.
De omvang van dit archiefblok is slechts 0,05 m1.
Inventaris
1 Notulen van de vergaderingen van de Commissie van Georganiseerd Overleg 1921-1936, met voorin de verordening tot regeling van het Georganiseerd Overleg tussen bestuur en personeel van de gemeente, zoals d.d. 26 mei 1921 werd vastgesteld, 1921-1936. 1 deel
5009 Commissie van georganiseerd overleg tussen het bestuur en het personeel der gemeente in de gemeente Harderwijk, 1921 - 1941
Inventaris
1
Notulen van de vergaderingen van de Commissie van Georganiseerd Overleg 1921-1936, met voorin de verordening tot regeling van het Georganiseerd Overleg tussen bestuur en personeel van de gemeente, zoals d.d. 26 mei 1921 werd vastgesteld, 1921-1936. 1 deel
Datering:
1921-1936
Omvang:
1 deel

Kenmerken

Datering:
1921 - 1941
Omvang:
minder dan 1 m
Auteur inventaris:
G.W. Hemstede
Inventarisatiedatum:
2004
Vestiging:
Harderwijk