Uw zoekacties: Dienst van Openbare Werken van de gemeente Utrecht 1871-1965

829 Dienst van Openbare Werken van de gemeente Utrecht 1871-1965 ( Het Utrechts Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
Inleiding
De geschiedenis van het Samenwerkingsverband Ruimtelijke Ordening, Openbare Werken en Volkshuisvesting te Utrecht (R.O.V.U.)
Verantwoording van de inventarisatie
829 Dienst van Openbare Werken van de gemeente Utrecht 1871-1965
Inleiding
Verantwoording van de inventarisatie
Organisatie: Het Utrechts Archief
Het archief van de Dienst Openbare Werken over de periode 1885-1965 werd na offerte-acceptatie d.d. 29 oktober 1992 door het samenwerkingsverband Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting Utrecht (ROVU) van de gemeente Utrecht ter bewerking aangeboden aan de Centrale Archief Selectiedienst (CAS) te Winschoten.
De daadwerkelijke bewerking startte 18 januari 1993 te Winschoten.
Het archief bestond uit drie onderdelen: een serie resoluties van 1885-1915, een chronologische serie van 1885-1965 en een serie dossiers van (1920)1930-1965.
De totale omvang van de drie onderdelen, 142 meter, is tijdens de bewerking gescheiden in 22 meter te bewaren en 120 meter te vernietigen archiefbescheiden.
Bij de selectie van de chronologische serie, die een omvang had van 79 meter, is gebruik gemaakt van de Lijst van voor vernietiging in aanmerking komende bescheiden uit de archieven van gemeentelijke en intergemeentelijke organen, dagtekenende van na 1850. Deze lijst is vastgesteld bij beschikking van 24 augustus 1983, nr. 4130, Nederlandse Staatscourant nr. 247. Selectie heeft plaatsgevonden op stukniveau. De serie resoluties (d.w.z. resoluties van B. en W. betreffende "fabricage en andere zaken", ingekomen bij de directeur van Gemeentewerken) van 1885-1915 is integraal bewaard. De ingekomen stukken die kopieën of eensluidende afschriften waren uit het Secretarie-archief, zijn vernietigd.
De selectie van het dossierarchief, dat een omvang had van 63 meter, is eveneens geschied aan de hand van bovengenoemde vernietigingslijst. Deze selectie heeft plaatsgevonden op dossierniveau.
Alle bestaande toegangen (inv.nrs. 43a-246) zijn bewaard. In de agenda's, die toegankelijk zijn d.m.v. klappers, wordt verwezen naar de stukken van de verschillende series. Daarbij is gebruik gemaakt van oude mapnummers die op de dossiers aangebracht waren. Deze nummers zijn in de inventaris steeds vet tussen haakjes achter de beschrijvingen vermeld. Dossiers betreffende één zaak met een nadere mapaanduiding a, b, enz. zijn samengevoegd onder één inventarisnummer. Om de oorspronkelijke mappen te kunnen blijven herkennen, zijn ze binnen het dossier gescheiden door een omslag.
De oorspronkelijke alfabetische rubriekenindeling is gewijzigd in een systematische rubriekenindeling. De serie dossiers is opgenomen in de rubriek "Stukken betreffende bijzondere onderwerpen". De onderverdeling van een inventarisnummer in a, b enz. geeft aan dat het betreffende dossier meer dan één doos omvat.
Het te bewaren archiefgedeelte is na bewerking en materiële verzorging overgebracht naar de Gemeentelijke Archiefdienst Utrecht.
De door de CAS samengestelde inventaris wijkt in sommige opzichten af van de toegangen die de Gemeentelijke Archiefdienst Utrecht zelf vervaardigt. Zo wordt de uiterlijke vorm van de stukken niet vermeld en ontbreken de jaartallen bij de beschrijvingen in de rubriek "Stukken betreffende bijzondere onderwerpen". De Archiefdienst heeft deze inventaris echter in dank aanvaard en zo weinig mogelijk tijd aan de afronding besteed. Slechts hier en daar zijn wijzigingen aangebracht en de vormgeving is aangepast.
De door de CAS samengestelde inleiding over de organisatiegeschiedenis van de archiefvormer is in 1996 aan de inventaris toegevoegd. In dat jaar is de inventaris ook aangevuld met beschrijvingen van agenda's en klappers die in 1995 naar de Archiefdienst overgebracht waren (1,60 m). Deze archivalia zijn toegevoegd aan de betreffende series.
Geraadpleegde bronnen

Kenmerken

Datering:
1871-1965
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van de Dienst Openbare Werken voorheen gemeentewerken van de gemeente Utrecht 1871-1965
Auteur:
Samenwerkingsverband ROVU
Datering toegang:
1993
Datering bewerking:
1996
Notabene:
Vanwege ruimtegebrek bewaren wij dit archief niet in ons eigen depot. U kunt dit archief inzien door het aan te vragen via ons aanvraagformulier: https://hetutrechtsarchief.nl/aanvragen
Openbaarheid:
Volledig openbaar
Rechtstitel:
Overbrenging van een overheidsarchief
Omvang:
50,68 m
Bijzonderheden:
Vanwege ruimtegebrek bewaren wij dit archief niet in ons eigen depot. U kunt dit archief inzien door het aan te vragen via ons aanvraagformulier: https://hetutrechtsarchief.nl/aanvragen
Thema trefwoorden:
Categorie: