714-2 Remonstrants gereformeerde gemeente te Utrecht ( Het Utrechts Archief )
714-2
Remonstrants gereformeerde gemeente te Utrecht
Inleiding
Organisatie
714-2 Remonstrants gereformeerde gemeente te Utrecht
Inleiding
Organisatie
De structuur van de gemeente werd in grote lijnen bepaald door de Wetten van de Remonstrantse Sociëteit, na 1861 het Algemeen reglement van de Remonstrantse Broederschap. Deze lieten de afzonderlijke gemeenten veel ruimte voor eigen invulling.
Het huishoudelijk reglement van de gemeente in Utrecht kende in 1784 een kerkenraad met praeses (predikant), scriba (predikant), boekhouder, ouderlingen of opzienders en diakenen. De diakenen voerden een eigen beheer maar moesten rekening aan de boekhouder doen. In navolging van het Algemeen Reglement vervielen in 1880 de termen kerkenraad, ouderling en diaken, en werd er gesproken van een kerkbestuur met leden. De leden konden verschillende functies bekleden, zoals boekhouder, armverzorger of kerkmeester, in later jaren aangevuld met o.a. een lid voor de dienstvervulling, een lid voor de ledenadministratie en een archivaris/bibliothecaris. Sinds 1914 konden ook vrouwen lid worden van het kerkbestuur, dat vanaf 1939 weer kerkenraad werd genoemd. *
De armverzorgers en (een van) de predikant(en) vormden samen het college van armverzorgers (later diaconale commissie), dat het beheer voerde over de diaconie. De mate van betrokkenheid van de boekhouder daarbij wisselde in de loop van de jaren. Vanaf 1959 hoefde nog maar één lid van de diaconale commissie ook lid te zijn van de kerkenraad. De diaconie had eigen rechtspersoonlijkheid en kon daardoor zelfstandig rechtshandelingen plegen, zoals het verwerven van eigendom. De leden van de commissie werden benoemd door de kerkenraad. Een ander college dat door de kerkenraad werd benoemd was het college van collectanten. *
Niet terug te vinden in de huishoudelijk reglementen, maar wel belangrijk voor het gemeenteleven, waren verschillende kringen en clubjes van leden, die regelmatig bij elkaar kwamen, als de Mannenclub, het Remonstrants Vrouwencontact, de Artsenkring en de Sociologische Werkgroep. Daarnaast was de Gemeente ingedeeld in wijken, ieder met een eigen wijkhoofd, dat de contacten met de gemeenteleden levendig moest houden.
Vanaf 1958 is er sprake van een kerkelijk kantoor met bijbehorende functionaris (later functionaris algemene zaken genoemd) voor het regelen van de administratie. Daarvóór was dat de taak van de kerkenraadsleden zelf en de koster.
laatste wijziging 01-02-2020
897 beschreven archiefstukken
2 gedigitaliseerd
totaal 65 bestanden
Inventaris
laatste wijziging 01-02-2020
897 beschreven archiefstukken
2 gedigitaliseerd
totaal 65 bestanden
Bijlagen
laatste wijziging 01-02-2020
897 beschreven archiefstukken
2 gedigitaliseerd
totaal 65 bestanden
Kenmerken
Datering:
(1608) 1632-1971 (1997)
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van de remonstrants gereformeerde gemeente te Utrecht (1608) 1632-1971 (1997)
Auteur:
A. Graafhuis, G.J. Röhner en H.Ch. Schoonhoven, aangevuld en bewerkt door F. Tuinstra
Datering toegang:
1973 / 2003
Openbaarheid:
Beperking van openbaarheid van 75 jaar voor de inv. nrs. 124, 124b, 173-175, 178, 688, 690 en 692
Rechtstitel:
Opneming in beheer van een particulier, niet in eigendom verkregen
Omvang:
17,12 m zuurvrije dozen
Thema trefwoorden:
Categorie:
laatste wijziging 01-02-2020
897 beschreven archiefstukken
2 gedigitaliseerd
totaal 65 bestanden