Uw zoekacties: Utrechtsche gezondheidscommissies

713-3 Utrechtsche gezondheidscommissies ( Het Utrechts Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Eerste gezondheidscommissie (1855-1902)
Tweede gezondheidscommissie (1902-1934)
Derde gezondheidscommissie (1934-1949)
Het archief
713-3 Utrechtsche gezondheidscommissies
Inleiding
Het archief
Organisatie: Het Utrechts Archief
In 1884 trof de nieuwe secretaris, dr. J.D. van der Plaats, het archief van de Gezondheidscommissie in een chaotische en vervuilde toestand aan. Het bevond zich in een bouwvallige kast in het oude vergaderlokaal van de commissie op het stadhuis. Van der Plaats constateerde, dat het archief na 1863 in verval was geraakt *  . In 1899 was de toestand aanmerkelijk verbeterd. In de vergadering van de Gezondheidscommissie van 13 april bracht de secretaris opnieuw rapport uit: 'De geschreven stukken waren vroeger ingedeeld naar hun afkomst: Gemeentebestuur, Leden, Particulieren, en naar tijdsorde gerangschikt. Thans zijn alle stukken die op ééne zaak betrekking hebben, telkens tot één dossier vereenigd en in enveloppes met opschrift en volgnummers overeenkomstig het gedrukte boek Werkzaamheden 1884-1898 geborgen. De dossiers zijn gelegd in nette houten kisten, ieder voor 200 volgnummers?' * 
Tot 1934 werd aan het hierboven beschreven dossierstelsel vastgehouden, Daarna werd het archief zuiver chronologisch ingericht. Het archief van de eerste Utrechtse Gezondheidscommissie werd op 6 juli 1935 aan het Gemeentelijk Archief in bewaring gegeven. Later volgden de archieven van de tweede en derde commissie. De omvang van het archief bedraagt nu 7,5 m. Bij het ordenen en inventariseren werden de door de commissie gevolgde systemen zoveel mogelijk gehandhaafd of hersteld. Een alfabetische index werd bijgevoegd als nadere toegang op de op de rapporten die in de inventaris worden genoemd. Onder 'Stukken betreffende door de commissie behandelde zaken' (nrs. 21 en 94) bevinden zich echter ook nog conceptrapporten. Hiervoor raadplege men de indices in het archief zelf (nrs. 22, 23 en 95).
De inventaris is in 2002 opnieuw bewerkt en voorzien van deelbeschrijvingen.

Kenmerken

Datering:
1855-1949
Toegangstitel:
Inventaris van het archief der Utrechtse gezondheidscommissies 1855-1949
Auteur:
J.G. Riphaagen
Datering toegang:
1969 / 2001
Openbaarheid:
Volledig openbaar
Rechtstitel:
Inbewaringgegeven (door rijk aan gemeente, of andersom)
Omvang:
8,78 m zuurvrije dozen
Categorie: