Uw zoekacties: Vereniging van vrijzinnige hervormden in Nederland

64 Vereniging van vrijzinnige hervormden in Nederland ( Het Utrechts Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Geschiedenis
Organisatie
Het archief
64 Vereniging van vrijzinnige hervormden in Nederland
Inleiding
Het archief
Organisatie: Het Utrechts Archief
Het archief van het hoofdbestuur en de archieven van de aan de algemene vergadering ondergeschikte commissie, totaal circa 15 strekkende meter, zijn redelijk goed bewaard, hoewel zij op verschillende plaatsen waren ondergebracht.
Vóór de inbewaargeving bij het rijksarchief in Utrecht in 1975 berustten de archivalia deels in de Leeuwenbergkerk, deels in het kantoor van de Centrale Commissie van het Vrijzinnig Protestantisme aan de Nieuwe Gracht te Utrecht. In laatstgenoemde bewaarplaats waren de stukken van diverse vrijzinnige organisaties met elkaar vermengd geraakt, hetgeen door een nauwgezette selectie ongedaan moest worden gemaakt. Een ordening was niet aanwezig. Door wisseling van secretarissen werden verschillende systemen van administratie getroffen. Soms was er in het geheel geen sprake van enige systematiek. Vaak waren dezelfde personen voorzitter of secretaris van diverse commissies, hetgeen de overzichtelijkheid niet vergrootte.
Bij de inventarisatie is voor een dossiersgewijze ordening gekozen. Het criterium om archieven van commissies als gedeponeerde archieven te behandelen is gebaseerd op de aanwezigheid van notulen en een eigen correspondentie.
Utrecht, 1987
E.M. Kruiswijk
Bewerkingsgeschiedenis