Uw zoekacties: Verbindingshoofdinspecteur tussen de Nederlandse Spoorwegen ...

1867 Verbindingshoofdinspecteur tussen de Nederlandse Spoorwegen en de Bahnbevollmächtigte der Deutsche Reichsbahn ( Het Utrechts Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Archief van de verbindingshoofdinspecteur van de Nederlandsche Spoorwegen voor het contact met de Bahnbevollmächtigte der Deutsche Reichsbahn bei den Niederländischen Eisenbahnen, 1940-1944
1867 Verbindingshoofdinspecteur tussen de Nederlandse Spoorwegen en de Bahnbevollmächtigte der Deutsche Reichsbahn
Inleiding
Archief van de verbindingshoofdinspecteur van de Nederlandsche Spoorwegen voor het contact met de Bahnbevollmächtigte der Deutsche Reichsbahn bei den Niederländischen Eisenbahnen, 1940-1944
Organisatie: Het Utrechts Archief
Direct na de Nederlandse capitulatie op 10 mei 1940 kwam het spoorwegwezen in Nederland onder toezicht van de Duitse bezetter te staan. Deze stelde een 'Bahnbevollmächtigte der Deutsche Reichsbahn bei den Niederländischen Eisenbahnen (Bbv)' aan om alle kwesties betreffende het Duitse vervoer te regelen. Hij zetelde bij de directie van de NV Nederlandsche Spoorwegen in Utrecht.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog stond het spoorwegwezen in Nederland onder toezicht van de Duitse bezetter. Giesberger werd in mei 1940 aangewezen als contactman of verbindingshoofdinspecteur (Vbh) tussen de directie van de NV Nederlandsche Spoorwegen en de functionaris die namens de bezetter toezicht hield op het spoorwegwezen in Nederland. Deze 'Bahnbevollmächtigte der Deutsche Reichsbahn bei den Niederländischen Eisenbahnen (Bbv)' werd direct na de capitulatie aangesteld om alle kwesties betreffende het Duitse vervoer te regelen en zetelde bij de directie van de Spoorwegen in Utrecht.
Voor het contact tussen de directie en de 'Bahnbevollmächtigte' werd door de NV een contactman of verbindingshoofdinspecteur (Vbh) aangesteld, in de persoon van Gustav Friedrich Hermann Giesberger (1885-1958). Giesberger was vanaf 1933 Hoofdinspecteur van de Dienstregeling en werd op 1 oktober 1941 tot Chef van de Dienst Exploitatie benoemd. Hij heeft zijn functie uitgeoefend tot het begin van de spoorwegstaking in september 1944, die duurde tot aan de bevrijding in mei 1945.
Archief en inventarisatie
Literatuur
Bijlagen
1. Concordantie op de oorspronkelijke registratiekenmerken
2. Overzicht met een indicatie van de inhoud van het archief, vervaardigd door E. Pieterse
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1940-1944
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van de verbindingshoofdinspecteur van de NV Nederlandsche Spoorwegen voor het contact met de Bahnbevollmächtigte der Deutsche Reichsbahn bei den Niederländischen Eisenbahnen, 1940-1944
Auteur:
E. Pieterse en T.L.H. van de Sande
Datering toegang:
2019
Openbaarheid:
Volledig openbaar
Rechtstitel:
Opneming in beheer van een particulier, niet in eigendom verkregen
Omvang:
2,24 m