Uw zoekacties: Gemeentelijke Ombudsman Utrecht

1852 Gemeentelijke Ombudsman Utrecht ( Het Utrechts Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Algemeen
Gemeentelijke Ombudsman Utrecht
Gemeentelijke Ombudsman van regiogemeenten en van het Bestuur Regio Utrecht (BRU) (1994-2011)
Archief en inventarisatie
1852 Gemeentelijke Ombudsman Utrecht
Inleiding
Archief en inventarisatie
Organisatie: Het Utrechts Archief
Van het archief van de Gemeentelijke Ombudsman Utrecht over 1989-2000 werd in 2011 door Lisette Blok-de Burger een inventaris gemaakt, genummerd 1-62. Enkele jaren daarvoor, in 2003, was reeds ca. 4 m aan archief vernietigd. Later in 2011 is de inventaris van Blok-De Burger door Jos Nederpel van archiefbewerkingsbureau Becis aangevuld met stukken over de periode 2001-2011. In dat kader is hernummerd tot 1-191. In 2016 is het archief bewerkt in het kader van het Project Archiefbewerking gemeente Utrecht. Diverse dossiers werden voorgedragen voor vernietiging wat resulteerde in een voorlopige inventaris, genummerd 1-40. In 2017 is besloten diverse voor vernietiging voorgedragen stukken alsnog blijvend te bewaren en werd de oorspronkelijke inventaris uit 2011 zoveel mogelijk gereconstrueerd. De volgorde van de beschrijvingen werd enigszins aangepast en er heeft een laatste hernummering plaatsgevonden.
Een omvangrijk gedeelte van het archief betreft (rapportage over) de behandeling van klachten. Met betrekking tot deze afhandeling zijn zowel afzonderlijke rapportages gevormd als stukken betreffende het volledige onderzoek (correspondentie en rapportages). Van de genoemde rapportages werd eveneens een geanonimiseerde versie opgesteld.
Hoewel het organisatorisch kader waarbinnen de Gemeentelijke Ombudsman functioneerde vanaf 1 januari 2002 door opname in de nieuwe organisatie Raadsorganen een verandering onderging, is er uit praktische redenen toch voor gekozen het archief van de Gemeentelijke Ombudsman over de periode 1988-2011 niet op te splitsen en het gedeelte na voornoemde datum niet op te nemen in het archief van de Raadsorganen.
Het archief bevat voornamelijk stukken van de Gemeentelijke Ombudsman als ombudsman voor de gemeente Utrecht. Daarnaast zijn stukken aanwezig in de hoedanigheid van Gemeentelijke Ombudsman van regiogemeenten en (in zeer beperkte mate) als ombudsman van het Bestuur Regio Utrecht (BRU). In de twee laatstgenoemde gevallen is echter geen neerslag van de taakuitvoering (behandeling van klachten en het uitvoeren van onderzoeken) aangetroffen. Deze stukken zijn opgenomen in andere archieven. Zo wordt in het Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen het archief van de Gemeentelijke Ombudsman Abcoude over 2001-2010 (omvang 0,25 m) bewaard en in het Regionaal Historisch Centrum Zuidoost Utrecht de archieven van de Gemeentelijke Ombudsman Bunnik, Rhenen en Wijk bij Duurstede over 2004-2011 (omvang 3,25 m).
Het archief van de Gemeentelijke Ombudsman Utrecht over 1988-2011 is in 2018 door G.G.H.M. Haanen, gemeentesecretaris van de gemeente Utrecht, overgebracht naar Het Utrechts Archief.
De uiteindelijke omvang van het archief van de Gemeentelijke Ombudsman Utrecht bedraagt 6,36 m. Op inv.nrs. 22-105 en 129-150 is met het oog op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer een openbaarheidsbeperking van 75 jaar van toepassing. Eerdere inzage in voornoemde inventarisnummers is slechts mogelijk na schriftelijke toestemming van de Gemeentearchivaris van Utrecht.
Utrecht, 2018
Theo van de Sande
Bijlage
Lijst van Gemeentelijke Ombudsmannen
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1988-2011
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van de Gemeentelijke Ombudsman Utrecht 1988-2011
Auteur:
L. Blok-de Burger en J. Nederpel, bewerkt door T.L.H. van de Sande
Datering toegang:
2018
Notabene:
Vanwege ruimtegebrek bewaren wij dit archief niet in ons eigen depot. U kunt dit archief inzien door het aan te vragen via ons aanvraagformulier: https://hetutrechtsarchief.nl/aanvragen
Openbaarheid:
Op inv.nrs. 22-105 en 129-150 is met het oog op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer een openbaarheidsbeperking van 75 jaar van toepassing. Eerdere inzage in voornoemde inventarisnummers is slechts mogelijk na schriftelijke toestemming van de Gemeentearchivaris van Utrecht
Rechtstitel:
Overbrenging van een overheidsarchief
Omvang:
6,36 m
Bijzonderheden:
Vanwege ruimtegebrek bewaren wij dit archief niet in ons eigen depot. U kunt dit archief inzien door het aan te vragen via ons aanvraagformulier: https://hetutrechtsarchief.nl/aanvragen